Officieel: Audi A8 (2017)

audi-a8-official-2017_1

Audi heeft vandaag het doek gehaald van haar nieuwste luxesloep. De A8 wil nog eens de 'Vorsprung durch Technik' mobiliseren.

Toen de A8 in 1994 de V8 opvolgde, creëerde Audi een erg vooruitstrevende auto met aluminium basis. Sindsdien zijn de concurrenten fel bijgebeend en moest Audi bij generatie 2 en 3 steeds weer innovaties toepassen om ze voor te blijven.

Ook bij de vierde generatie is dat niet anders, want de Audi A8 mag er dan wel uitzien alsof zijn voorganger wat extra onderdelen heeft gekregen, binnenin zet hij alweer een hele stap vooruit.

Al is er wel meer veranderd dan enkel wat onderdelen aan de buitenkant. Kijk maar naar de achterkant, waar de achterlichtblokken een heel andere uitstraling dan voorheen lijken te krijgen. Dat komt door de doorlopende lichtbalk over de koffer, waar vroeger alleen maar een chroomstrip blonk. Vooraan evolueert de Single Frame Grille weer wat verder naar een iets meer gestileerd exemplaar.

future is now

Waar ze bij Audi echt goed in zijn, is het interieur. Ook hier wordt alles wat gestileerder, waardoor de draaiknop zijn koffers mocht pakken. Audi leunt nu helemaal op touchscreens en de Virtual Cockpit voor de bediening van de instrumenten. Verder maakt Audi alles wat minimalistischer door zelfs de ventilatieroosters te laten wegdraaien als je het contact afzet. Jaguar en VW deden het hen al voor, het draagt bij tot een clean desk.

autonomie

Audi introduceert bij de nieuwe A8 een mild hybrid systeem dat de wagen in elke motorversie komt ondersteunen. Deze elektromotor vervangt de startmotor, gedaan dus met dat eindeloze start-stop, de luxueuze wagen doet dat vanaf nu iets minder opvallend. Het systeem stelt de A8 ook in staat om langzaam vooruit te rijden zonder brandstofmotor, of bij hogere snelheden te zeilen op enkel de elektromotor.

De technologie gaat er dus op vooruit bij Audi. Net als andere luxemerken werken ook zij aan een autonoom rijdende A8. Audi bouwt daarom AI Traffic Jam Pilot in, een systeem dat tot 60 km/u op hoof- en snewegen de taak van de chauffeur kan overnemen. Op voorwaarde dat die wegen en 'fysieke afscheiding tussen de twee rijrichtingen hebben', aldus Audi. Di Traffic Jam Pilot zorgt ook voor starten, accelereren, sturen en remmen. Handen aan het stuur hoeft niet meer, zolang de nationale wetgeving van het betreffende land dat maar toelaat. De bestuurder kan dan bijvoorbeeld boord-tv gaan kijken.

Verder zit er op de Audi A8 ook nog een AI Remote Parking en Garage Pilot. De bestuurder hoeft dan enkel maar toe te zien hoe de wagen in en uit een parkeerplaats rijdt, hij hoeft er zelfs niet meer in te zitten. Opvolgen kan door de Audi AI-knop op zijn toestel in te duwen en zo de beelden van de 360° graden camera te zien.

tron en vrienden

Een volledige A8 e-tron komt er ook, al is het daarop nog even wachten. Die e-tron produceert 449 pk dankzij de combinatie van een 3.0 benzinemotor met een elektromotor. Helemaal elektrisch kom je een kleine 50 km ver. Wil je liever benzinerijden, dan heeft Audi helemaal bovenaan een dikke 6.0 W12 met maar liefst 900 Nm en 609 pk. Iets kleiner is de V8 TFSI met 460 pk.Dieselaars zijn er ook onder de A8-rijders, en die kunnen terecht bij de 3.0 TDI met 286 pk of later ook bij de 4.0 TDI met 435 pk.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Yannick 16:28
afbeelding van Yannick

Straf dat dat interieur weinig trekken heeft van de rest van het gamma. als je enkel naar die midden console kijkt kan het zelfs uit een Range Rover komen!

Carlos 21:58
afbeelding van Carlos

Kan het best wel pruimen :D.
Spijtig dat deze pas volgend jaar uitkomt :(.

Wim Bledon 05:31
afbeelding van Wim Bledon

Het moet zijn dat er tegenwoordig veel plankton in de lucht hangt, want dit is een walvis op wielen. Ik wacht wel tot na de facelift, dan komt de grille wellicht tot over de wielkasten.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws