Vallen de leeftijden van de Duitse luxelimousines op één hand te tellen, dan gaat de Britse XJ al bijna een decennium mee. Om een vuist te kunnen blijven maken geeft Jaguar haar limousine een technologische update... en een variant met 575 pk. Zo rolt Jaguar nu eenmaal.
In 2009 kregen we de huidige Jaguar XJ voor het eerst te zien. Waardoor je kan stellen dat in autoland de limousine een kranig oudje is. Al zeker als je weet dat de Duitse concurrentie vers gerief bij de dealer heeft staan. In het geval van Audi zelfs letterlijk te nemen. Jaguar, die blijven eigenzinnig Brits en komen niet met een nieuwe generatie XJ op de proppen. Wel nemen ze de huidige variant nog eens onder handen.
Dat merk je niet zozeer visueel, wel op technologisch vlak. Binnenin een 10-duims aanraakscherm waarachter quad-core processor draaien om navigatie en alle andere snufjes snel richting inzittenden te sturen. Eén van die snufjes is een 4G wifi-hub waarop maar liefst 8 toestellen kunnen draaien. De reis naar het zuiden van Frankrijk zal alvast sneller verlopen voor passagiers. Een verkeersbordherkenner, automatische noodrem en 'autonome' cruiscontrol maken eveneens hun opwachting.
Voorin lepelt Jaguar de 3-liter V6 diesel met 300 pk 700 Nm (!) en twee benzines vanuit de F-type. Een 340 pk sterke V6 met supercharger en een 5-liter V8 met supercharger met 575 pk. Plug-ins? Daarvoor werd deze XJ acht jaar geleden niet gebouwd. Waardoor je anders naartoe zal moeten met je fiscale wensen.
XJR575
Nog even terug naar die 575 pk sterke V8 trouwens. Vink je die aan, dan krijg je meteen de XJR575 op je oprit geparkeerd, de AMG-versie van Jaguar zeg maar. Met een sprint naar de honderd van 4,4 seconden (dankzij 700 Nm koppel) en een top van 300 km/u.
Uiterlijke spierballen zoals de luchtsleuven op de motorkap, herwerkte bumper en stevigere velgen moeten passanten tonen dat je geld wil neerleggen voor een lekker ouderwetse musclesedan. O ja, moest je het willen weten; minimaal 147.800 euro zal je daarvoor moeten neerleggen. Is zo'n 'gewone' XJ al goed genoeg, dan moet je met minimaal 86.740 euro over de boeg komen.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 13 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden