Officieel: Hyundai Veloster & Veloster N (2018)

Hyundai-Veloster-2nd-gen-2018-front

De Zuid-Koreanen zijn klaar met hun tweede generatie Veloster. Naar eigen zeggen een 'omgekeerde Halo Car'. Want met de Veloster poogt Hyundai jonge mensen te trekken die later een gezin starten en dan een i30 of Tucson op de kop tikken. Wij onthouden vooral dat er tegenwoordig ook een N-variant bestaat als expressief broertje van de i30 N.

Heugelijk nieuws maar ook weer niet. Zo juichen we het enerzijds toe dat Hyundai tijd (en geld) blijft investeren in haar Veloster, een auto die harder uit de band springt dan een metalhead op een katholieke bingo-avond. Alleen was de verkoop van de eerste generatie in Europa zo miserabel, dat de nieuwe niet meer naar onze contreien komt. En jawel, dat maakt ons ergens droevig. Zeker gezien de technologische sprong die de nieuwe maakt.

Hyundai-Veloster-2nd-gen-2018-interior

Voor we over die details geeken laten we het eerste even over dat uiterlijk hebben. Want jawel, de Veloster blijft de vreemde eend in de bijt. Met dank aan zijn kleine extra deur aan de passagierskant, coupélijnen, uitgeklopte wielkasten en centrale uitlaat. Led-lichten voor en achter en een herplaatste A-stijl die de cabine verder naar achter duwt zijn de designkers op de taart. De cabine, die neemt dan weer hints van de i30 over.

Meer kracht, multilink en luchtgordijnen

Deels design, deels techniek zijn de zogenaamde 'air curtains' op de voorbumper en vlak voor de achterste wielen. Die zorgen voor minder turbulentie in de wielkasten. Beter voor het verbruik maar ook beter voor het rijgedrag. Waardoor we meteen bij dat departement uit komen. Onder de Veloster een aangepast chassis van de Kona en (voor de Amerikaans markt) Elantra. Daardoor standaard een multilink achter, in plaats van een torsieas.

Hyundai-Veloster-2nd-gen-2018-rear

Onder de kap verdwijnt dan weer de 1.6 benzine-instapper. Voortaan een 2-liter viercilinder benzine. Die laat het vermogen stijgen naar zo'n 150 pk en 180 Nm. De Turbo-variant (dan weer wel een 1.6 benzine) blijft het doen met 204 paarden, al komt het peakvermogen van 260 Nm voortaan vanaf 1.500 tpm. Voortaan kan je die Turbo-jongen hangen aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling.

En die Veloster N?

Al kijken wij natuurlijk met een traantje in het oog naar de Veloster N die meteen ook gepresenteerd wordt. Want dat belooft nu al het visueel hippere broertje van de i30 N te worden. Met dank aan zijn platgeslagen looks die dan weer opgeblazen worden door de stevige voorbumper en een derrière die kan wedijveren met de Honda Civic Type-R.

Hyundai-Veloster-N-2018-rear

Onderhuids neemt de Veloster N alle speeltjes van de i30 N over. Denk aan de viercilinder turbo met 275 pk (350 Nm), het elektronische gestuurde sper vooraan, verstevigde achterophanging en aangepaste stuurinrichting. Maar nog maar eens zout op de wonde; zowel de Veloster als zijn N-derivaat zijn niet voor onze markt. Klachtbrieven kan je alvast sturen naar Pierstraat 229, 2550 Kontich, waar het hoofdkwartier van Hyundai België zich bevindt.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 2 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Adriaan 13:47
afbeelding van Adriaan

Anders kan de verenigde staten van Amerika er ook wel wat van hoor van lokale wetgevingen die totaal verschillen van staat tot staat, kijk maar naar het tesla debacle, waar ze niet konden beslissen wie de wagen mocht verkopen door lokale wetgevingen.

Wim 18:27
afbeelding van Wim

toch jammer hoor, de i30 N is veelbelovend

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws