Officieel: Kijk mee, naar de nagelnieuwe Santa Fe (2018)

hyundai-santa-fe-2018_04

Eén van de peilers van het gamma bij Hyundai, de Santa Fe. De vierde generatie zal des te meer moeten inspelen op de steeds groeiende SUV-interesse van autokopers. Ongewapend ten strijde trekken doet de Zuid-Koreaan allerminst.

Tucson en Santa Fe, het zijn de jongens waarmee Hyundai rond de eeuwwisseling haar naam in België neer kon planten. Nog voor er sprake was van de SUV & Crossover boom. Het zal je dan ook misschien verbazen dat de potige knaap van Hyundai al weer toe is aan haar vierde generatie. En die nieuwe generatie kan wel eens de meest succesvolle Sante Fe worden tot nog toe.

Te beginnen met de looks, want Hyundai drapeert de polariserende designlijn van de Kona over deze 4,77 meter lange SUV al wordt er iets minder fel gezwierd met bumperschilden. Hoe dan ook, nummer 4 staat er. Mooi of niet, dat laten we in het midden maar wel zelfverzekerd.

Hyundai-Santa-Fe-2018_01

Groots

Ook binnenin een vertrouwde omgeving voor Hyundaifans van het eerste uur. De boordplank toont dan ook stevige gelijkenissen met die van de i30 en de Kona. Het is te zeggen, het zwevende infotainmentscherm centraal is de blikvanger, leder trekt er fraai rondom. Ook het zitmeubilair en de deurpanelen kunnen tegenwoordig uitpakken met knappe gestikte lederen accenten.

Hyundai-Santa-Fe-2018_01

Doen we even praktisch, dan is binnen vooral belangrijk om weten dat je maximaal zeven zitplaatsen hebt in de Santa Fe. Zijn Ikea-bezoekjes jouw dada, dan is het belangrijk om weten dat de koffer groeide naar 625 liter. Beenruimte prioriteit? Dan is het goed om weten dat de wielbasis groeit naar 2,77 meter en dat er net geen 4 extra centimeters vallen te rapen op de middelste rij.

Tech-showcase?

Ook een technologische, de nieuwe Santa Fe? Volgens Hyundai wel. Zo pakken ze uit met een industrie-première; Rear Occupant Alert. Dat snufje controleert of er passagiers op de achterbank (lees: kinderen/ baby's) zijn blijven zitten wanneer de bestuurder uitstapt.

Hyundai-Santa-Fe-2018_01

Verder de gekende - maar nog steeds indrukwekkende - toeters & bellen. Denk head-updisplay, draadloos smartphone opladen, Apple CarPlay of Android Auto en elektrisch meubilair. Op veiligheidsvlak heb je buiten die Rear Occupant Alert ook het SmartSense-pakket van het merk beschikbaar. Kort gezegd; alle moderne veiligheidstechnologie die je maar kan bedenken, tot een systeem dat achterste passagiers alarmeert als ze de deur willen openen wanneer er voertuigen naderen langs achteren. Kortom, het zit best snor.

Sante Fe aan de benzine

Voorin de Santa Fe tegenwoordig twee diesels én een benzine. Die benzine is een (oud)gekende 2.4-liter viercilinder met turbo (185 pk/ 241 Nm) die vooral zal dienen om de resolute dieselhaters te bedienen. Populair zal 'ie gezien zijn inhoud en vermoedelijk best hoge uitstoot niet zijn.

Hyundai-Santa-Fe-2018_01

Naar de diesels dan, nog steeds van nut in stevige SUV's, zonder twijfel. De eveneens gekende 2.2-liter turbodiesel met 197 pk blijft in het aanbod. Bijstand komt er via 2-liter viercilinder turbodiesel. Die krijgt twee vermogensversies; 150 pk en 182 pk (beiden 397 Nm). Alle dieselmotoren werden technisch nog eens onder handen genomen (lees: klaargestoomd voor de WLTP-cyclus) en kunnen optioneel beroep doen op een 8-trapsautomaat in combinatie met vierwielaandrijving.

Een stevige nieuwkomer in het D-SUV-segment, dat staat vast. Of hij een deuk kan maken in het succesverhaal van de Peugeot 5008, dat zal de toekomst uit moeten wijzen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws