Officieel: Porsche 911 Carrera S en 4S Cabriolet (2019)

porsche 911 cabriolet carrera s 4s 2019

Wat we je nu al kunnen beloven voor 2019? Tonnen Porsche-nieuws! Want de nieuwe generatie 911 moet uiteraard stelselmatig al zijn varianten loslaten op de wereld. Na de Coupe van een dikke maand geleden krijgen we nu de cabrioversie van de al gepresenteerde Carrera S en 4S.

Het ijzer smeden wanneer het heet is. Of in dit geval: het ijzer snijden wanneer het heet is, want Porsche zaagt amper 6 weken na de lancering van de nagelnieuwe generatie 911 Coupe al het dak van de Duitse sportieveling. Waardoor we voortaan ook al mogen spreken over de 911 Cabriolet van de 992-generatie. Die doet exact wat je verwacht van een cabrio: de vaste kruin vervangen door een stoffen exemplaar.

Klapdakgeklap

Al is dat wat oneerbiedig voor de ingenieurs die zich hebben gebogen over het nieuwe klapsysteem. Dat bestaat niet enkel uit stof en isolatie maar ook uit magnesium en een glazen achterruit. Het geheel klapt dankzij een herwerkt hydraulisch systeem in 12 seconden weg. Daarvoor hoef je niet aan de kant te staan zoals het plebs, want bij snelheden tot 50 km/u kan je een streepje meer zon binnen laten. Of iets Belgisch-realistischer; het dak terug sluiten om te schuilen van de regen.

porsche 911 cabriolet carrera s 4s 2019

Visueel is het business as usual bij de 911 Cabriolet met het typische badkuip-design wanneer het dakje gaat schuilen achterin. De standaard brede derrière (voortaan niet meer voorbehouden voor Turbo-modellen) accentueert het geheel enkel maar. En als dat nog niet genoeg is, dan krijg je nog een serieuze streep uit de pan van het lichtsignatuur achteraan. Vooraan? Daar moet je eerlijk gezegd twee keer kijken om te beseffen dat je naar de nieuwe generatie aan het turen bent. Volgend keer toch maar een designrevolutie, Porsche?

S en 4S eerst

Net zoals zijn gesloten broertje start de nieuwe generatie 911 Cabriolet zijn carrière als Carrera S dan wel Carrera 4S. Beide varianten doen beroep op een 3-liter zescilinder boxermotor met turbo. Goed voor 450 pk en 530 Nm koppel dat via een 8-trapsautomaat naar de achterwielen (S) of vier wielen (4S) gaat. Geen vrees, Porsche belooft op termijn de komst van een manuele bak. Al is het maar de vraag hoeveel procent van het Porsche cliënteel nog zelf roert in een Carrera S of 4S. Nu goed, met de automaat met dubbele koppeling lanceer je in minimaal 3,6 seconden naar de honderd (Carrera 4S Cabriolet met Sport Chrono Package). De absolute instapper (kale Carrera S Cabriolet) is marginaal trager met een sprint van 3,9 tellen.

porsche 911 cabriolet carrera s 4s 2019

Eenmaal gewoon aan de straffe cijfers, dan zal je vooral gaan genieten van het opgefriste interieur. Met een knoert van een infotainmentscherm centraal (10,9-duim) bijgestaan door een analoge toerenteller. Het blijft een Porsche natuurlijk. Voor de nieuwe 911 Cabriolet in Carrera S-trim ben je minimaal 137.916 euro kwijt, het 4S-derivaat start bij 145.902 euro.

porsche 911 cabriolet carrera s 4s 2019

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws