Officieel: Alfa Romeo Giulia GTA potsiert als een postkoets (2020)

Alfa Romeo Giulia GTA GTAm 2020

Het Italiaanse Alfa Romeo zit in een zware verkoopcrisis te midden van haar 110de verjaardag. Wat doe je dan als merk in nood? Een hyperexclusieve sedan op de markt brengen natuurlijk! De Alfa Romeo Guilia GTA is geboren...

Met amper 500 vooropgestelde exemplaren staat het nu al te boek dat deze Guilia GTA het Italiaanse merk niet zal redden. Niet dat we daar als Autofan om moeten klagen. Want wel vaker brengen automerken in nood de gekste productiewagens op de markt. Een Rover 75 met V8 en de MG X-Power SV om er maar enkele op te noemen. Alfa toont op een duister moment van haar bestaan de Guilia GTA. Een eerbetoon aan de Gran Turismo Alleggerita-badge van weleer.

Dit is bijzonder

Het recept? Vergelijk het met een Renault Mégane Trophy-R (VIDEO) of met de Jaguar XE Project 8. Een straatlegale auto zo extreem mogelijk krijgen, zonder de typegoedkeuring te verliezen. Dan hebben we het niet alleen over het bumperwerk, al doet dat op de Guilia GTA niet onder. Want je twijfelt geen seconde bij het bekijken van deze sedan: dit is iets bijzonder.

Alfa Romeo Giulia GTA GTAm 2020

De uitlaat, die zit centraal, de bumper vooraan herbergt precies nóg een bumper en het gehele karkas lijkt breder op z'n pootjes te staan. Niet enkel optische spielerei, want deze GTA staat daadwerkelijk 50 mm breder op de weg. Nodig, om de prestaties naar een hoger niveau te tillen.

540 Italiaanse paarden

Want prestaties, dat moet centraal staan bij deze Giulia GTA. De motor voorin is nog steeds de 2.9-liter V6 met twee turbo's. Al mag die in deze GTA 540 in plaats van 510 pk opwekken. Dankzij een uitlaatsysteem van Akrapovič moet die een stuk vrijer kunnen ademen... en uiteraard een pak beestiger klinken.

Alfa Romeo Giulia GTA GTAm 2020

Voorts werd de GTA op een dieet gezet. Zo'n 100 kg wist Alfa Romeo's racedivisie Autodelta van de bolide te schaven. Door het aanwezige koolstofvezel naar een hoger niveau te tillen. De zijruiten die vervangen werden door plexiglas, dat helpt ook een heel 'end. Samen met de extreme racekuipen in het interieur. Drooggewicht? 1.520 kilogram. Alsjeblieft.

GTAm

Maar wat als je deze Giulia GTA niet extreem genoeg vindt? Wel, voor die klanten heeft Alfa nog de Giulia GTAm, met de "m" van "modificata". Die neemt de reguliere GTA, prept 'm voor circuitgebruik en zorgt dan terug voor een typegoedkeuring. Zo verdwijnt de achterbank, krijg je een rolkooi in de plaats en moet je het doen met minder luxe. Die zwarte verbrede wielkasten en opvallend spoiler? Ook specifiek voor de GTAm.

Zowel de GTA en GTAm zijn alvast compleet absurde creaties. Auto's die Alfa op dit moment helemaal niet nodig heeft maar desalniettemin tonen dat Italianen zo zot als een achterdeur zijn. Amper 500 klanten zullen ooit eentje in hun garage kunnen stallen. Prijzen geeft Alfa alvast niet mee. Al laat het wel weten dat in de prijs een helm van Bell in speciale GTA-kleuren, een volledige race-uitrusting van Alpinestars en een gepersonaliseerde Goodwool-autohoes zit. Kijk, dan moet je zelf al niet meer gaan onderhandelen bij de dealer...

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Techno Patat 11:33
afbeelding van Techno Patat

Hier word ik toch echt hebberig van! Financieel niet de slimste keus van de Italianen, maar dit is echt gewoon beslist door liefhebbers. Iet door Marketing, niet door boekhouders, gewoon Italianen die een machtige trackday auto maken en er nog een nummerplaat aanhangen :D! Zo heb ik als liefhebber ze nog eens graag zie :p...

De GTA badge waardig gemaakt en niet gebruikt uit marketing oogpunt :)

Uw reactie