
Een nieuwe 5 reeks dus, gelukkig, een nieuwe Aplina 5 reeks. De Alpina fünfer komt er in vier smaakjes, allemaal even lekker.
Je kan kiezen tussen een B5 en D5 S. Beide versies zijn er in sedan en station. De B5 heeft de bekende 4.4 liter biturbo V8 aan boord, die zo maar even 613 pk en 800 Nm koppel genereerd. De power wordt via een acht-traps automaat naar de vier wielen gestuurd met een voorkeur voor de achterwielen. Daardoor sprint de B5 in amper 3,4 seconden naar de 100. De station doet daar 0,2 bij en klokt af en 3,6 seconden. Allemaal net iets trager dan de BMW M5, maar dat is heel relatief.

Dieselen kan ook. Geen V8, maar een drieliter triple turbo zes-in-lijn zorgt voor een karrenvracht aan dieselnewtonmeters. Hij heeft met 800 Nm dan ook net zo veel koppel als zijn grotere benzinebroer. Aan pk's moet hij wel een dikke 200 inboeten met 402 pk. Hij sprint met een tijd van 4,4 seconden dan ook een seconde trager naar de 100 km/u dan de B5.

Verder is er uiteraard een adaptieve demping en beschikken zowel de B5 als de D5 S over vierwielsturing. Wat de Aplina ons echt doet watertanden is de agressievere bumperpartij, de vier uitlaten en de subtiele striping. Ook de Alpina multispaak velg mag natuurlijk ook niet ontbreken. De B5 start van € 117.700 en € 92500 voor de D5 S.
Recente reacties
Vijf competente plug-inhybrides voor minder dan 40.000 euro
Wew, die meerprijzen... Kan je toch wel heeeel wat aantal keren voor gaan tanken, eer je er...
Door FLP 6 uur geleden
Vijf competente plug-inhybrides voor minder dan 40.000 euro
Ik maak graag vergelijkingen. Hieronder de basis prijs van het model t.o.v. de hybride variant die...
Door John 1 dag geleden
Rijtest: Mazda CX-5 facelift (2022)
Tja, rij nu negen jaar cx5. Nooit problemen. Heb pas geleden de nieuwe Tucson en Sportage getest....
Door Harry zijlstra 1 dag geleden
Rijtest: Lexus IS 300h (2017)
Beste Michel, ik heb 1 van de eerste exemplaren, juli 2013. Rijd na 274.000 km nog steeds als nieuw...
Door Paul van Ham 2 dagen geleden