
Na een productie van welgeteld tien jaar zwaait Morgan in 2021 de spectaculaire 3 Wheeler uit. De driewieler krijgt met de P101 nog een speciale reeks als afscheidscadeau, maar de Britten laten de deur op een kier voor een nieuwe toekomst voor de 3 Wheeler.
De Morgan 3 Wheeler verscheen in 2011 voor het eerst op de markt. Voor de Britse constructeur betekende het na bijna 60 jaar een terugkeer naar de driewielers waar het in de eerste helft van de 20ste eeuw bekendheid mee vergaarde. De 3 Wheeler was bovendien een bescheiden succes: met meer dan 2.500 verkochte exemplaren bleek het een van de populairste Morgans ooit.

Toch gaat de 3 Wheeler ietwat noodgedwongen op pensioen: in 2021 verloopt immers de typegoedkeuring voor de tweecilinder die de Morgan als een gestijlde snor vooraan op de snoet draagt. Morgan tovert echter nog een speciale reeks uit de mouw om de driewieler uit te zwaaien: de P101.
De naam verwijst naar ‘Project 101’, de codenaam die de 3 Wheeler bij zijn ontwikkeling kreeg. Herkennen doe je hem aan de lichtgewicht tonneau cover waarmee je een van de twee zitplaatsen afdekt, aan de Aero Disc-wielen in koetswerkkleur, en aan de laaggeplaatste Hella-schijnwerpers die turbulenties rond de ophanging moeten verhelpen.

Daarnaast krijgt de P101 een zwarte en een witte uitlaat, een zwarte of een witte koetswerkkleur, en kan je kiezen voor een van de vier art packs, die de 3 Wheeler nog een specifiek livrei meegeven. De productie van de P101 is beperkt tot 33 stuks, die elk 45.000 pond exclusief btw moeten kosten.

Tot slot geeft Morgan nog mee dat de productie van de huidige Morgan 3 Wheeler wel degelijk wordt stilgelegd, maar dat de driewieler een terugkeer maakt. Wellicht hinten de Britten daarmee naar de komst van een elektrische 3 Wheeler, waarvan de EV3-conceptcar enkele jaren geleden een voorbode was. De stekker gaat er dus even uit, maar binnenkort wordt hij weer ingeplugd.
Recente reacties
Prijslijst: zoveel kost de nieuwe Volkswagen Tiguan eHybrid (2020)
Geraard Oogle zegt dat het een 13kWh batterij is. Worden er tegenwoordig nog fake hybrides gemaakt?
Door John 3 uur geleden
Rijtest: Mercedes C 300 e Plug-In (2020)
“ Mercedes heeft echter niet graag dat je zelf gaat kiezen wanneer je de batterij spaart of net...
Door M. Gul 18 uur geleden
Officieel: Mercedes EQA brengt elektriciteit naar compacte crossovers (2021)
In Duitsland kost de GLA 180 - 36.000 € , de plugin hybride GLA 250 e kost 46.000€. Wie budget...
Door John 19 uur geleden
Prijslijst: zoveel kost de nieuwe Volkswagen Tiguan eHybrid (2020)
Schone auto, maar hoe weet je nu of het een fake hybrid is of niet? Batterijcapaciteit lijkt...
Door jacky 1 dag geleden