Na de onthulling van de vooral voor Amerika bedoelde sedan, toont Honda nu de hatchbackversie van de alweer elfde generatie Civic. Die variant komt naar Europa en doet het standaard met een hybrideaandrijving.
Honda heeft zichzelf het doel vooropgesteld om vanaf volgend jaar enkel nog maar geëlektrificeerde modellen in Europa te verkopen. Let wel: het gaat over "geëlektrificeerde", niet over puur elektrische modellen. Desalniettemin zijn er momentele nog enkele modellen die niet aan die vereiste voldoen. Waardoor de nieuwe Civic geen moment te vroeg komt. De elfde generatie Civic is hier en zet een hybridemotor voorop, à la Toyota.
Smaakvol interieur
De Civic hatchback is ook in zijn elfde iteratie een eigenzinnige knaap geworden. Want denken we bij hatchbacks aan de klassieke vormgeving zoals je die te zien krijgt bij een VW Golf of Ford Focus, dan is de nieuwe Civic nog steeds een sedan met riante kofferklep. En ja, volgens de letter van de wet is dat een hatchback. De styling werd wel wat teruggeschroefd. Voortaan heb je een serieuzere snuit en een meer klassieke achterkant met doorlopende achterlichten. Tegenover zijn voorganger groeit de nieuwe hatchback met 3 centimeter. De wielbasis, die groeit dan weer met 4 centimeter en dat komt de binnenruimte ten goede.
Over die binnenkant gesproken, sinds de Honda e heeft het Japanse de smaak van interieurvormgeving te pakken. De Civic wordt gezegend met fraaie doorlopende ventilatiemonden, twee stevige digitale schermen en een serieuze kwaliteitsinjectie. Een blik op het interieur en je krijgt het gevoel dat je er best gelukkig in kan worden. Dat was vroeger niet altijd het geval.
e:HEV
Zoals eerde al aangehaald zal Honda in Europa de Civic exclusief uitrusten met een hybridemotor. Het gaat dan over Honda's e:HEV-motor. Een systeem dat we ook al kennen vanuit de Jazz, HR-V en CR-V. Hoewel Honda nog geen specificaties vrijgeeft voor de Civic e:HEV kunnen we gerust aannemen dat ze het systeem vanuit de HR-V zullen gebruiken. Het gaat dan over een 1.5-liter benzine die hulp krijgt van een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt dan 131 pk en 253 Nm koppel.
Honda heeft trouwens ook al de komst van een nieuwe generatie Type-R aangekondigd. Al is het maar de vraag of die variant naar Europa zal komen. Nissan heeft met de nieuwe 400Z ook al aangetoond dat internationale automerken zonder verpinken sportieve auto's aan onze neus kunnen laten voorbijgaan met dank aan de strenge emissienormen. Hoe dan ook, de nieuwe Civic hatchback zal pas in de herfst van 2022 op onze markt verschijnen. Zo kan je nog een jaartje sparen.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 9 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden