
Audi haalt het doek van de nieuwe generatie RS 3. Die is er nog steeds als vierdeurs en vijfdeurs en krijgt ook nog steeds een vijfcilinder. Ook nu is die vijfpitter weer goed voor 400 pk.
De wapenwedloop onder de hyperhatches draait voorlopig uit op een wapenstilstand. Met zijn nieuwe RS 3 stapt Audi niet mee in de race om de meeste pk’s. Terwijl de Mercedes-AMG A 45 S uitpakt met 421 pk, houdt deze nieuwe Audi RS 3 het net als de vorige generatie op een ‘bescheiden’ 400 pk.

Driftmodus
Dat betekent niet dat de nieuwe RS 3 het rustiger aan doet, integendeel. De 2.5 TFSI-vijfcilinder drijft nog steeds de vier wielen aan, maar krijgt er een ‘RS Torque Splitter’ bij. Het klassieke differentieel en de meerschijvenkoppeling op de achteras worden ingeruild voor een elektronisch gestuurde meerschijvenkoppeling. Net als de Ford Focus RS van weleer, de Volkswagen Golf R en... de Mercedes-AMG A 45 S kan de Audi daardoor het koppel niet alleen tussen de voor- en achterwielen verdelen, maar ook nog eens tussen de achterwielen afzonderlijk. Daardoor kun je in de nieuwe ‘RS Torque Rear’-rijmodus desgewenst ook driften...
Daarnaast is er nog een ‘RS Performance’-rijmodus. Heb je de optionele semislicks aangevinkt, dan probeert die rijmodus over- en onderstuur zoveel mogelijk te drukken. De RS-sportophanging ligt standaard 25 millimeter lager dan die van de A3 en kan optioneel worden voorzien van adaptieve dempers. Audi geeft de voorwielen standaard meer negatieve wielvlucht voor betere stuurrespons en meer grip in de bochten.

Centraal brein
Eveneens nieuw is het mVDC, de modular vehicle dynamics controller. Dat is net als bij de Volkswagen Golf R een centraal systeem dat de adaptieve dempers en de koppelverdeling op de wielen aanstuurt. Op die manier moeten de verschillende chassiscomponenten vloeiender met elkaar samenwerken. Tot slot zijn er voor de voorwielen optioneel nog keramische remschijven.

Nog enkele cijfers om het af te leren? De 400 pk sterke vijfpitter produceert nog 500 Nm aan koppel, schiet naar 100 km/u in 3,8 seconden en heeft een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Optioneel kan die worden verhoogd naar 280 km/u, met het RS Dynamic-pakket en de keramische remschijven wordt dat zelfs 290 km/u. Bestellen kan vanaf deze maand, de eerste leveringen volgen in de herfst. De vanafprijs van de Audi RS 3 Sportback bedraagt 61.900 euro, die van de RS 3 Sedan 63.300 euro.
Recente reacties
Fiat Topolino wordt elektrische brommobiel om voor te smelten (2023)
Ik dacht al dat ik die naam van ergens kende, het is de Italiaanse naam voor Mickey Mouse. En...
Door John 4 uur geleden
Officieel: Citroën C5 Aircross krijgt nieuwe, stekkerloze hybrideversie (2023)
Ik snap wat je bedoelt: het blok zelf is blijkbaar wel hetzelfde, maar volgens het persbericht zijn...
Door Joram 11 uur geleden
Officieel: Citroën C5 Aircross krijgt nieuwe, stekkerloze hybrideversie (2023)
" ...gekende 1.2-liter driecilinder benzinemotor ": dat klopt niet. De cilinderinhoud van het...
Door Lodewijk Vander meiren 23 uur geleden
Zoveel duurder worden nieuwe auto’s straks door de Euro 7-norm
De normen zijn al heel streng. Ik neem dat de hh fanatici wel begrijpen, dat als ik nu met een 20...
Door Tussen fanatici en ignorantia 1 dag geleden