
Mercedes-Benz heeft zijn EQE aan de wereld voorgesteld, een volledig elektrische sedan ter grootte van de E-Klasse. Dat die er herkenbaar uitziet is geen verrassing, maar het is niet de E-Klasse waar de EQE zo sterk op lijkt…
Op het IAA in München heeft Mercedes-Benz het doek van zijn EQE getrokken, de tweede elektrische luxesedan van het merk. Dat je echter niet meteen achterover valt bij het zien van dit nieuwe model begrijpen we best. De EQE deelt namelijk niet alleen zijn platform met de grotere EQS die we eerder al leerden kennen; ook het ontwerp van de nieuwe EV is gelijkaardig.
One Bow
Een aantal termen uit de designbespreking van deze EQE doen dus een belletje rinkelen, waaronder het One Bow-concept. Net als de EQS krijgt deze nieuwe elektrische sedan namelijk een silhouet dat lijkt te bestaan uit één ononderbroken, gebogen lijn om een optimale aerodynamica te bereiken. Los van de gelijkenissen is dit natuurlijk een compactere auto dan de EQS. Zo komt de lengte van de EQE met 4,95 meter eerder in de buurt van de Mercedes E-Klasse.

De wielbasis van de nieuwe elektrische sedan is wel een stuk groter dan die van zijn conventionele broer: de EQE biedt bijna 20 centimeter meer afstand tussen voor- en achteras. Mercedes geeft dan ook zelf aan dat zijn EV meer binnenruimte biedt dan de huidige E-Klasse. Op de kofferruimte na dan, want die biedt 430 liter tegenover een volume van 540 liter in de gewone E.
Hyperscreen met dialectkennis
De EQE is de tweede auto die Mercedes bouwt op basis van het elektrische EVA2-platform, na de EQS. De kleinere EV wordt echter gelanceerd met een aandrijflijn die we nog niet uit de EQS kennen, namelijk als EQE 350. Die biedt een accupakket van 90 kWh en een elektromotor op de achteras met 292 pk en 530 Nm koppel. Volgens Mercedes zou deze versie 660 kilometer ver moeten geraken op één lading stroom, dus reken op een echte lange-afstand-EV. Later volgen er nog een aantal andere versies, waarbij we ons vermoedelijk aan een EQE met een kleinere batterij en uiteraard een knettergekke AMG-variant mogen verwachten.

In navolging van zijn grote broer vinden we ook in de cockpit van de EQE het befaamde MBUX Hyperscreen terug. Dit enorme aanraakscherm bestaat uit drie delen en neemt zowat de volledige breedte van het dashboard in. Het gedeelte aan de passagierskant dient vooral voor entertainment en kan zichzelf daarom tijdelijk verduisteren wanneer het systeem merkt dat de bestuurder ernaar kijkt. Die krijgt dan wel de stemgestuurde assistent ter beschikking, die tegenwoordig 27 talen begrijpt en zelfs met ‘natuurlijk taalgebruik’ overweg zou kunnen. Laat dus gerust je regionale tongval de vrije loop.
De voor Europa bestemde Mercedes-Benz EQE’s zullen in Bremen geproduceerd worden en de Chinese exemplaren in Peking. Prijzen zijn er nog niet, maar je mag de elektrische sedan op onze wegen verwachten rond het midden van 2022.
Recente reacties
Fisker landt in België: orderboekjes voor elektrische Ocean geopend (2023)
Al ze prijs onder de 40000€ is dit een leuk alternatief voor al die Chinese EV brol, de Vlaamschen...
Door Vigor Mortsen 2 dagen geleden
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Zoals THIS ook al aangaf zal het zeker duurder worden. Een paar jaar geleden bracht de auto-branche...
Door John 2 dagen geleden
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen denken dat elektrisch rijden goedkoop moet blijven. Het enige...
Door this 2 dagen geleden
Nieuwe BMW X2 plaagt met langer silhouet... o ja, en verlichte neusgaten
Nog ff en hij kan ook niezen :-)
Door Jos D. 2 dagen geleden