
2021 was een stormachtig jaar voor de autosector, maar elke jaargang heeft zijn beste leerlingen. We kijken de inschrijvingscijfers van vorig jaar in op zoek naar de populairste modellen en nemen ook even de elektrische evolutie onder de loep.
Onze favoriete tijd van het jaar is alweer aangebroken, want met de start van 2022 krijgen we het volledige plaatje te zien van de inschrijvingscijfers van het tumultueuze jaar 2021. Na een analyse van de populairste merken nemen we nu een kijkje naar de individuele modellen, en daar nemen we opvallend uiteenlopende cijfers waar.
Bedankt, baas
Waar BMW namelijk als absolute winnaar uit de Belgische merkcijfers kwam is de Duitse constructeur maar beperkt vertegenwoordigd als we de meest ingeschreven modellen erop nakijken. Zo schoppen enkel de X1 en de 3 Reeks het tot de top-10, goed voor respectievelijk een vijfde en een negende plaats. De eerste plaats is verrassend genoeg voor de Citroën C3 met 9.128 exemplaren, een model dat al een aantal jaar op de markt is. De tweede plaats is minder verrassend: daar staat de Volvo XC40 met 8.945 inschrijvingen, waarvan hij er maar liefst 6.193 dankt aan de bedrijfswagensector. Op de derde plaats staat de Mini Cooper, goed voor 6.949 exemplaren.

De cijfers zijn daarnaast ook uiteenlopend wanneer het op de verschillende gewesten in ons land aankomt. Zo blijkt de Volvo XC40 het populairste model te zijn in Vlaanderen en Brussel terwijl in Wallonië de Dacia Sandero het vaakst over de toonbank ging. Ook de rest van de Vlaams-Brusselse top-5 is grotendeels premium, met een sterke aanwezigheid van BMW en Mini. In Wallonië zijn geen van deze merken vertegenwoordigd. Er is echter wel één zekerheid: iedereen houdt van de Citroën C3. De auto staat in alle gewesten in de top-5.
Steeds meer stekkers
“Maar wat dan met elektrische auto’s,” horen we je denken. Inderdaad, de zuiver elektrische wagens schopten het nog niet tot de top-10 of zelfs de top-20 van populairste modellen in ons land. De auto op stroom is echter wel aan een opmars bezig, zo blijkt uit de cijfers. In 2021 werden er namelijk 2,4% meer EV’s ingeschreven in ons land, goed voor een totaal marktaandeel van intussen 5,9%. De eervolle vermelding gaat daar naar Tesla, dat met 2.466 Model 3’s de populairste elektrische auto van het jaar in handen heeft.

De grootste stijging nemen we echter waar in het marktaandeel van de plug-inhybrides: die gingen van een vertegenwoordiging van 7,3% in 2020 naar een aanwezigheid van 12,7% in 2021. De top-5 van meest ingeschreven zelfladende hybrides toont dan weer aan dat sommige dingen nooit veranderen: enkel de Hyundai Tucson HEV weet er een vierde plaats in te pikken tussen een complete overmacht aan Toyota-modellen. Ook het vermelden waard: als je alle nieuw ingeschreven geëlektrificeerde wagens bij elkaar optelt kom je uit op een marktaandeel van 23,5%, amper 0,2% lager dan de vertegenwoordiging van de nieuwe dieselwagens anno 2021.
Recente reacties
Een vijfde van nieuw ingeschreven auto’s in Europa is elektrisch
Mooi dat je een voorbeeld aanhaalt die exact weergeeft dat er veel foute informatie is....
Door this 12 uur geleden
Een vijfde van nieuw ingeschreven auto’s in Europa is elektrisch
This, ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet uitmaken, en dat we moeten stoppen met elkaar te...
Door Mathieu 12 uur geleden
“Elektrische auto’s zien er te vaak uit als patatten,” aldus Polestar-ontwerper
Gelukkig, hopelijk denken meer fabrikanten zo. Want veel EV's zijn toch echt lelijke dingen....
Door this 13 uur geleden
Een vijfde van nieuw ingeschreven auto’s in Europa is elektrisch
Ik rij heel veel (40k km per jaar en dagen waarbij ik +400km doe is geen uitzondering) en met 400km...
Door this 13 uur geleden