Officieel: nieuwe Fiat Doblo gaat elektrische neven achterna (2022)

Fiat E-Doblo 2022

Fiat heeft het doek getrokken van zijn nieuwe Doblo en — misschien nog belangrijker — E-Doblo. Veel verrassends is daar echter niet aan, want de bestelbreak sluit zich naadloos aan bij zijn Stellantis-neefjes. Reken dus op een herkenbaar design en slechts één aandrijflijn voor de personenversie: een zuiver elektrische.

Een paar maanden geleden stond ludoland plots op z’n kop. Drie van de meest iconische bestelbreaks — ludospaces voor de kenners — gooiden plots zonder genade hun thermische motoren overboord en kozen resoluut voor de elektromotor. Daardoor kon je de Citroën Berlingo, Peugeot Rifter en Opel Combo plots enkel meer met een ‘e’-tje voor of achter de naam bestellen, of toch indien je een personenversie begeerde. Concerngenoot Fiat laat nu zijn nieuwe Doblo zien, en die deelt niet alleen zijn platform maar ook zijn filosofie met de rest van de familie.

Elektrische look

Zo ziet de nieuwe Doblo er niet alleen meer uit als een Italiaanse interpretatie van de Opel Combo — zoals de vorige generatie — maar neemt hij nu ook het onderstel en grote delen van de carrosserie over die wel al kennen van de Citroën Berlingo en Peugeot Rifter. Enkel het frontje is noemenswaardig anders, en daar kiest de E-Doblo zowaar voor een iets meer elektrische look dan zijn soortgenoten. Zo werd de traditionele grille achterwege gelaten en zien we in de plaats een smalle, gesloten streep die de koplampen met elkaar verbindt. Daaronder, in het utilitaire bumpertje van ongelakt plastic, vinden we wel nog wat subtiele luchtdoorstroming terug.

Fiat E-Doblo 2022

Binnenin blijven de verschillen beperkt tot wat andere materiaalkeuzes en een Fiat-logo op het stuur, maar verder herkennen we meteen de iconische busjes. Dat betekent dat ook het gekende gebruiksgemak overeind blijft, met tot 4,4 kubieke meter aan laadvolume in de 4,75 meter lange versie en nog 3,3 kubieke meter in de Doblo van 4,4 meter lang. Zelfs in elektrische vorm mag de ludospace tot 750 kilogram slepen.

Thermiek afzweren

Over die elektrische versie gesproken: de particuliere Doblo is uitsluitend te verkrijgen met een ‘E-’ voor de naam en een elektromotor in het vooronder. Die brengt net als in de Citroën-, Opel- of Peugeot-afgeleiden 136 pk en 260 Nm koppel naar de voorwieltjes. Elke E-Doblo krijgt een accupakket mee van 50 kWh groot, waarmee de hoekige EV zo’n 280 kilometer ver moet komen volgens de WLTP-cyclus. Indien dat niet voldoende blijkt te zijn, kan je onderweg snelladen tot 100 kW. Dan is je batterij terug voor 80% vol in zo’n 30 minuten.

Fiat E-Doblo 2022

Voed je je Doblo toch liever met dinosap, dan kan je enkel bij de bestelversies terecht. Daar krijg je de keuze uit een 1.5-liter dieselmotor met ofwel 100 ofwel 130 pk, en een 1.2-liter benzineblokje met 110 pk. Daarnaast kan je de besteller natuurlijk ook met bovenstaande elektrische aandrijflijn laten uitrusten, waarbij de binnenruimte en het laadvermogen nagenoeg identiek moeten blijven. Wil je trouwens toch echt zo’n personenbusje met die verbrandingsmotoren combineren, dan kan je tegenwoordig enkel bij Toyota terecht voor de technisch identieke ProAce City Verso. Of je kan natuurlijk nog steeds bij Renault gaan shoppen voor een Kangoo, want zij zien hun klantenbestand waarschijnlijk aanzienlijk groeien sinds de Stellantis-merken de thermiek afzweren.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws