
Goed nieuws! Want Cupra lanceert twee nieuwe motorisaties voor haar sportieve Cupra Leon. Het minder goede nieuws? Wie hoopt op extra performance komt van een kale reis terug. Cupra introduceert namelijk een Cupra Leon met 150 pk en 190 pk. Wordt het dan geen Cupra-light?
Tot op de dag van vandaag ambieert Cupra het sportieve submerk te zijn van Seat. Insiders weten echter dat Cupra de taak heeft om Seat in alle rust uit te faseren. Zodat Seat zich kan toespitsen op mobiliteitsoplossingen binnen de VW Group en Cupra zich mag focussen op, tja, auto's verkopen. Een snelle manier om meer auto's te verkopen? Dat doe je uiteraard door goedkopere varianten te introduceren. Zoals nu het geval bij de Cupra Leon!
Minder vermogen, meer uitrusting
Stap je namelijk momenteel de Cupra-dealer binnen, dan kan je de Leon en Leon Break uitrusten met 204 pk sterke plug-in of een 300 pk sterke 2-liter viercilinder. Dat zijn al vrij forse motoren voor Jan en Irma Modaal. Waardoor Cupra nu het gamma neerwaarts uitvergroot. Zo plukt Cupra de 1.5-liter viercilinder turbobenzine met 150 pk uit de reguliere Seat Leon én introduceert het Spaanse merk een 190 pk sterke uitvoering van de gekende 2-liter viercilinder turbobenzine.

Toegegeven, dat zijn minder performante motoren voor een - in essentie - sportmodel, al countert Cupra door te stellen dat Leons uitgerust met de instapmotoren meteen mogen genieten van een riante standaarduitrusting zoals LED-koplampen, 18-duims velgen, Cupra-bumpers, en sportstoelen. Hmmm, juist ja.
Op jacht naar marge
De reden achter deze update is natuurlijk makkelijk te vinden. Bij Seat geven ze namelijk zelf grif toe dat er meer marge valt te behalen op een Cupra Leon dan op een Seat Leon. Dat daardoor het sportieve imago van Cupra tot op de limieten wordt getrokken, dat is een spijtig gevolg. Prijzen van deze nieuwe varianten hebben we trouwens nog niet, wel weten we dat ze vanaf dit najaar vallen te bestellen.

Recente reacties
Vergroening op z’n best: Audi experimenteert met planten voor je autointerieur
En dan moet je op het werk uitleggen waarom er een bloempot chirurgisch verwijderd is van tussen uw...
Door Adriaan 4 uur geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
Zelf in Duitsland is die logica zoek. Vroeger klopte dat misschien, maar de laatste jaren heeft er...
Door Adriaan 10 uur geleden
Subaru BRZ dan toch verkrijgbaar in Europa, maar niet bij ons (2023)
nog niet officieel bekend maar er zullen 10 BRZs beschikbaar zijn voor de Belgische markt,...
Door Tom 10 uur geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
Dit. Het lijkt de logica zelve, maar helaas is dat niet in het geval in de meeste Europese landen...
Door FLP 12 uur geleden