Voortbestaan Seat sterk afhankelijk van zustermerk Cupra, aldus topman

Seat Ibiza 2022

Er zijn zo van die merken die we niet meteen zien verdwijnen. Vrijwel alles onder het Volkswagen-concern rekenen we standaard tot die categorie, want achter zo’n enorme machine moet wel geld zitten. Dat betekent echter ook dat die dochtermerken geld moeten opbrengen, en daar knelt misschien wel het schoentje voor Seat.

Je hebt het misschien al opgemerkt: het is al even stil bij Seat. Waar andere merken binnen het Volkswagen-concern naarstig sleutelen aan een — veelal elektrische — toekomst, is het alweer even geleden dat ze bij Seat zelfs maar gesproken hebben over een nieuw model. Zelfs zustermerk Cupra, dat tot voor kort nog vertrouwde op Seat-modellen om zijn sportievere varianten op te baseren, lijkt de laatste tijd met meer nieuwigheden naar buiten te komen dan zijn nochtans bekendere landgenoot. De topman van Seat heeft nu laten vallen wat de redenen daarachter zijn.

Alles onder Cupra?

Op een persconferentie van het merk leidde het Duitse Handelsblatt namelijk uit een reeks uitspraken van de voorzitter, Wayne Griffiths, af dat het niet zo goed gaat met Seat. In de voorbije twee — toegegeven: moeilijke — jaren bleek de constructeur verlieslatend te zijn, en volgens de topman is de financiële toestand op zo’n punt gekomen dat het merk zich geen verdere verliezen kan veroorloven. Volgens Griffiths kan de redding gevonden worden in zustermerk Cupra, dat zich op een paar jaar tijd ontwikkeld heeft van een label dat sportievere Seats produceerde tot een apart merk met eigen — duurdere — modellen. En zoals ze bij de VW-groep maar al te goed weten, valt er op premium meer winst te boeken…

Cupra PHEV SUV 2022

Bovendien zou Cupra volgens de voorzitter intussen al goed zijn voor ongeveer de helft van alle verkopen van het Spaanse duo, en dat terwijl Seat toch al ruim 70 jaar aan bekendheid geniet. In combinatie met die grotere winstmarges verklaart dat dus waarom Cupra wel al met concrete toekomstplannen naar buiten kwam — met bijvoorbeeld de elektrische Tavascan en een flinke plug-inhybride tegen 2024 — terwijl het bij Seat stil blijft. Sterker nog: de elektrische Born moest oorspronkelijk een Seat gaan worden maar werd uiteindelijk door Cupra weggesnoept. Als het zo verder gaat zit de kans er dus in dat Cupra op termijn de Seat-naam helemaal gaat vervangen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Edison 20:43
afbeelding van Edison

Ik zie eigenlijk geen meerwaarde in Seat en Cupra. Skoda kan Seat vervangen en Audi kan Cupra vervangen.

this 09:10
afbeelding van this

Skoda is zowat de hele markt van VW en Seat aan het overnemen heb ik de indruk. De kwaliteit (en daarmee ook al lang de prijs) van Skoda is serieus verbeterd, wat de positie van VW als merk tussen premiums en niet-premiums serieus onder druk zet.

Audi zie ik trouwens niet als een concurrent voor Cupra, 2 totaal verschillende segmenten in zeer verschillende prijsklasses.

Wat trouwens ook heel raar is, dat Cupra ook 'trage' modellen maakt. Hiermee halen het merk Cupra wel serieus omlaag. Of het is gewoon de bedoeling dat Seat heruitgevonden wordt als Cupra.

Edison 12:32
afbeelding van Edison

Als je naar die Cupra Born kijkt, is dat uiteindelijk een verbeterde en duurdere ID3. Ze hadden daar dus evengoed een Audi badge kunnen aan hangen. Die Fermentor zie ik toch eerder als een concurrent voor de Tiguan of Q3.

Ik dacht dat het initieel de bedoeling was om Cupra het "Abarth" van Seat te maken. Maar dan hadden ze beter de Ibiza onder handen genomen...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws