![Volkswagen aanbod Volkswagen aanbod](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2022/Volkswagen/anderefotos/volkswagen-aanbod_01.jpg?itok=IAUmIoKn)
Zie je door het bos van modellen binnen de VW-groep stilaan de bomen niet meer? Dan komt er misschien wel goed nieuws je richting uit, want de CFO van het concern belooft een achtjarig dieet voor het gamma. De focus ligt daarin echter wel op de easy gains.
Duitse constructeurs spannen tegenwoordig zowat de kroon als het op een uitgebreid modellengamma aankomt. Ze voorzien graag vertegenwoordiging in elk denkbaar segment, en dan nog het liefst in verschillende vormen en — vooral — hoogtes. Daar wil de Volkswagen-groep alvast iets aan gaan doen, of toch als we hun CFO mogen geloven.
60% verdwijnt... of 40% blijft over
In een interview met de Financial Times heeft Arno Antlitz, die de cijfertjes binnen het concern voor zijn rekening neemt, namelijk een schijnbaar flinke afslankingskuur voor het gamma aangekondigd. Zo spreekt de CFO over een schrapping van wel 60% van de bestaande modellen tegen 2030. Er is echter wel een 'maar', want Antlitz zal in de komende acht jaar vooral modellen met verbrandingsmotoren de deur wijzen. Verrassender is dus in zekere zin dat er tegen 2030 nog 40% van de huidige modellen met thermiek onder de kap zal overblijven, want heel wat andere constructeurs beloven al eerder zuiver elektrisch te gaan...
![Volkswagen aanbod Volkswagen aanbod](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2022/Volkswagen/anderefotos/volkswagen-aanbod_02.jpg?itok=014nozB_)
Desondanks belooft Antlitz toch ook een afname in het totaal aantal verkrijgbare modellen tegen 2030, en wel met een reden. De Volkswagen-groep wil zich volgens de CFO namelijk meer gaan toeleggen op de premiummodellen van het concern, want daar liggen de grotere winsten. Dat hebben we al eerder gehoord, want de laatste tijd zijn er wel meer merken die het graag wat hogerop willen zoeken. Zelfs Mazda liet even geleden nog weten dat ze liever willen strijden met Lexus en consorten dat met de gewoonlijke middenklassers. Dat moet dus als muziek in de oren klinken voor de budgetmerken van deze wereld, die hun concurrentie met de dag zien slinken.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 14 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 17 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 18 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden