Rijtest

Jaecoo 7 SHS getest - Scherp geprijsde plug-in, maar niet zonder fouten (2025)

De Europese automarkt heeft er een nieuw merk bij en ja, dat nieuwe merk is Chinees. Deze J7 SHS is namelijk de eerste inzending van Jeacoo en die pakt meteen uit met indrukwekkende cijfers. Denk dan bijvoorbeeld aan 347 pk en wel 1.200 kilometer gecombineerd rijbereik, maar haalt hij die cijfers ook in de praktijk? Tijd voor een test!

Pros

  • Scherp geprijsd
  • Enorm gecombineerd rijbereik
  • Knap afgewerkt interieur

Cons

  • Onverfijnde vermogensafgifte
  • Rijhulpsystemen niet op punt
  • Welke 347 pk?

Wat is dit?

Dit is het zoveelste hoofdstuk in het boek der Chinese nieuwkomers en dat hoofdstuk luistert naar de naam ’Chery’. Dat is al lang één van de grootste autobouwers van China en nu waagt Chery zijn kansen op de Europese markt met Omoda enerzijds en Jaecoo anderzijds. Spreek die laatste naam gerust uit zoals je wil maar als we het nieuwe merk mogen geloven, is het een samentrekking van het Duitse ‘Jäger’ en ‘Cool’… Namen verzinnen op z’n Chinees dus, maar kan ook de rest van deze auto zijn herkomst niet verbergen?

Jeep vooraan, Range Rover achteraan

Op uiterlijk vlak valt dat alvast mee. Zo is de Jaecoo 7 een verrassend hoekige SUV die het midden lijkt te zoeken tussen een Jeep Compass en een… Range Rover Sport! Vooral van achteren gezien lijken de designers wat bij de Britten gespiekt te hebben met de verlichting verstopt in een kaarsrechte, hoog geplaatst balk. Vooraan valt dan weer die gigantische grille op die geflankeerd wordt door een koppel slanke lampen… Of tenminste: dat lijkt zo want zoals de Europese designschool tegenwoordig voorschrijft, zitten de échte koplampen wat lager verstopt in de bumper.

Image
JAECOO 7 SHS test 2025

Het kan aan al die Range Rover-hints liggen, maar het uiteindelijke design doet de J7 — zoals we hem in ’t kort moeten noemen — van een afstandje groter lijken dan hij in werkelijkheid is. Zo is hij met zijn 4,5 meter lengte op een haar na even lang als een BMW X1 of in budgettermen: iets tussen een Dacia Duster en een Bigster. Daarmee mogen we dus spreken van een C-segment SUV en dat is natuurlijk een felbevochten markt met bekende, klinkende namen. De vraag is dus: waarom zou je uit al die namen dan een Jaecoo kiezen?

347 pk*

Dat doe je waarschijnlijk voor zijn aandrijflijn want daar zijn ze bij Chery heel trots op. Zo heet deze auto voluit Jaecoo 7 SHS waarbij die afkorting staat voor ‘Super Hybrid System’. In mensentaal kijk je echter naar een plug-inhybride die een 1.5-liter viercilinder benzinemotor combineert met een elektromotor op de vooras. Die combinatie levert een indrukwekkend cijfer op, of toch op ’t eerste gezicht. Zo spreekt Jaecoo over een gecombineerd vermogen van 347 pk, al hoort daar een niet onbelangrijke voetnoot bij.

Image
JAECOO 7 SHS test 2025

Die voetnoot heb je al nodig wanneer je naar de 0-naar-100-tijd kijkt want daar staat 8,5 seconden te lezen. Dat is dus best langzaam voor een auto met meer vermogen dan een Golf R en de reden daarvoor is simpel: die 347 pk heeft de J7 SHS enkel op papier. Jaecoo telt namelijk de pk’s van de verbrandingsmotor en de elektromotor met elkaar op en bij de meeste hybrides is het cijfer dat je dan krijgt, niet het vermogen dat de aandrijflijn in realiteit produceert. Zo ook bij deze J7 SHS want graaf je wat dieper, dan lees je dat je in normale omstandigheden hooguit 204 pk en 375 Nm koppel mag verwachten.

1.200 kilometer rijbereik, écht waar!

Gelukkig is die 347 pk niet het enige cijfer waar Jaecoo trots mee uitpakt want daarnaast beloven ze ook een rijbereik van — hou je vast — 1.200 kilometer! Dat zijn natuurlijk geen volledig elektrische kilometers maar wel de optelsom van wat je op de elektromotor en de verbrandingsmotor samen kan rijden. Om dat te bereiken, beschikt de J7 SHS over een accu van 18,3 kWh die je in volgeladen toestand zo’n 90 kilometer ver brengt. Dat klinkt dus al niet verkeerd voor een moderne plug-inhybride maar het meest indrukwekkende gebeurt stiekem wanneer de benzinemotor het moet overnemen.

Image
JAECOO 7 SHS test 2025

Zo wordt de EV-modus al onbeschikbaar zodra de accu rond de 10 procent laadtoestand bereikt, en dat overschotje gebruikt de J7 SHS om dan als een full hybrid te functioneren. Zelfs wanneer je dus niet oplaadt, merk je dat de auto nog steeds grote stukken van je traject zuiver elektrisch aflegt en het resultaat is dan ook een opmerkelijk laag verbruik. Wij tekenden bijvoorbeeld een gemiddelde op van 5,4 l/100 km na een lange rit met ongeladen accu en reken je dat een beetje uit, dan zou je dik 1.100 kilometer uit de 60-litertank moeten halen. Tel daar dus de 90 kilometer elektrisch rijbereik bij op en jawel: 1.200 kilometer totale range wordt haalbaar!

Meer been- dan kofferruimte

Gedurende die 1.200 kilometer zit je trouwens ook op een best aangename plek. Zo is het interieur stevig gebouwd en zijn de materialen die je ziet ook van goede kwaliteit. De materialen die je niet ziet, zoals die iets lager in de cabine, zijn dan wel duidelijk goedkoper maar dat is bij Europese concurrenten niet anders. Net als heel wat Europese concurrenten kiest Jaecoo trouwens ook voor een minimalistisch design waarin vrijwel alles bediend wordt langs het 14,8 inch grote aanraakscherm. Dat scherm werkt gelukkig relatief gebruiksvriendelijk, al waren een paar extra fysieke knoppen voor bijvoorbeeld de klimaatregeling welkom geweest.

Image
JAECOO 7 SHS test 2025

Ook over de binnenruimte zelf valt weinig te klagen, of toch op papier. Zo spreekt Jaecoo over een koffervolume van 500 liter maar dat cijfer is inclusief de plek onder de koffervloer, en die wordt ingenomen door een bak met aparte opbergvakjes. Wat dan boven de vloer overblijft is niet bepaald groot voor dit segment maar dat heb je er wel voor over als je de ruimte op de achterbank ziet. Daar zit je namelijk best riant want je weet wel: in China zijn ze dol op beenruimte achterin.

Slecht op een manier die je bomma niet zal merken

Toch zijn er een aantal minpunten die ons van het hart moeten, dus ook deze Chinees krijgt een duo aan klaagparagrafen cadeau. Of hij nu namelijk 347 pk of gewoon 204 pk heeft; de J7 SHS kan met zijn vermogen absoluut niet overweg. Bij plots volgas spinnen de voorwielen zelfs op een kurkdroog wegdek door en probeer je dat bij regenweer, dan glij je alle kanten uit terwijl je vaart probeert te maken. Tegelijk is het stuurgevoel ook ongelofelijk vaag maar laat ons even eerlijk zijn: je koopt zo’n Jaecoo 7 niet omdat je er sportief mee wil rijden. De slechtste punten van deze Jaecoo zijn met andere woorden slecht op een manier die je bomma nooit zal merken.

Image
JAECOO 7 SHS test 2025

Tenzij je bomma natuurlijk graag naar de radio luistert, of graag de adaptieve cruisecontrol wil proberen. Die laatste heeft namelijk bijzonder veel last van zogenaamde ‘ghost braking’ waarbij bijvoorbeeld de schaduw van een brug over de snelweg wordt verward met een stilstaand object. Daardoor schiet je J7 SHS af en toe eens heel kort maar ook heel fel in de remmen en dat is allesbehalve een fijn gevoel. Bovendien moet je zoals gezegd alles bedienen langs het aanraakscherm maar vanaf je daarnaar kijkt, word je op de vingers getikt door een overijverige aandachtswaarschuwing. De radio heeft dan weer vaak geen bereik, waardoor het dan klinkt alsof je Jaecoo zich in het buitenland bevindt… Wat, nu we erover nadenken, in zekere zin ook wel zo is.

Goedkoopste der Chinese plug-ins

Gelukkig zijn er ook nog wat pluspunten te melden, te beginnen met de geluidsisolatie. In de cabine hoor je namelijk zo weinig aandrijfgeluiden dat we niet konden zeggen wanneer de verbrandingsmotor het overnam van de elektromotor — en dat is meteen de reden waarom we geen exact praktijkcijfer op het elektrisch rijbereik kunnen kleven. Bovendien is de ophanging extreem vergevingsgezind, zo vergevingsgezind zelfs dat je de auto af en toe iets té veel voelt doorzakken op de minder goed onderhouden delen van ons wegdek… Al ligt dat misschien meer aan dat wegdek dan aan de auto.

Image
JAECOO 7 SHS test 2025

Het grootste pluspunt is echter de prijs, al hoort daar wel een woordje uitleg bij. Zo is de standaard Jaecoo 7, met dus een niet-geëlektrificeerde 1.6-liter benzinemotor en vierwielaandrijving, véél te duur. Daarvoor betaal je namelijk 37.900 euro maar om één of andere reden is deze plug-inhybride goedkoper dan dat. Die kost 36.900 euro en dat klinkt nog steeds als een flinke duit, maar toch kan geen enkele concurrent in dit segment daar tegenop. Zelfs collega-Chinezen Leapmotor C10 REEV en MG HS PHEV zijn duurder dan deze J7 SHS en de gevestigde waarden komen al helemaal niet in de buurt.

Conclusie

Dat is dus meteen het antwoord op de vraag waarom je de Jaecoo 7 SHS boven Europese concurrenten zou verkiezen: zijn prijs. Zoek namelijk maar eens een andere plug-in-SUV die minder dan 37.000 euro kost, en die bovendien ook een knap elektrisch rijbereik combineert met een laag verbruik wanneer je even niet opgeladen hebt. Toch is zijn aandrijflijn niet zonder fouten en dat geldt ook voor de rest van de technologie. Test deze Jaecoo dus zeker uitgebreid zelf voor je ‘m koopt want scherpe prijs of niet; niet iedereen zal met zijn minpunten kunnen leven.

 

Reacties

Overal ter wereld werden rijtests en uitgevoerd en wedstrijden gehouden en werden afstanden van + 1200km en meer bevestigd, ook in normale rijomstandigheden. En u komt met een theoretische benadering. en inschatting. Vele van de mogelijkheden en meerwaarden van de auto werden niet getest; zoals het gebruik als stroom leverancier in alle omstandigheden en het zelf managen van de beschikbare batterijcapaciteit, Zo hoeft men met deze auto niet aan de laadpaal om met een volle batterij te vertrekken, of aan te komen. En dan de rijhulpen; Mijn rijervaring is dat deze wagen reeds goed is afgesteld op de Europese wegen maar het kan beter, wat meestal softwarematig wordt aangepast aan het land van gebruik. De ergernis komt meestal omdat men steeds wordt gewezen op een onaangepast en onveilig rijgedrag, de reden waarom het door de Eu werd verplicht. Indien het niet de bedoeling is om uw slecht en onveilig rijgedrag aan te passen, ja, dan zet u ze maar af, maar dat het verkeer niet veiliger; ik rijd bijna twee jaar met Chinese wagens maar houdt mij aan de zeer eenvoudige regels; de enige occasionele piepjes die er nog komen zijn meestal te wijten aan een verkeerde interpretatie van de verkeersborden wegens het gebrek aan conformiteit en dat kan men de auto niet verwijten daar ze door de EU zijn voorgeschreven. En ik ben blij dat ik een ruk aan het stuur krijg omdat ik zonder richtingaanwijzer van rijstrook verander want dat is dan omdat het nodig is.

door Camille De Haes
27/09/2025, 12u23


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen