Uitlaat: Column

Opinie: Nieuwe auto’s lijken steeds vaker op 10 jaar oude Citroëns

Heb je soms het gevoel dat nieuwe auto’s wel eens op elkaar lijken? Dan is dat geen toeval, want er is één designtrend waar tegenwoordig het ene na het andere merk voor overstag gaat. Stiekem is Citroën er echter al ruim 10 jaar mee bezig… waardoor nieuwe auto’s eigenlijk steeds vaker lijken op oude Citroëns.

Wanneer we berichten over de onthulling van een gloednieuw automodel, durven we wel eens lacherig verwijzen naar het “designhandboek”. Zo’n handboek bestaat natuurlijk niet echt, maar daarmee bedoelen we dat fabrikanten vaak grijpen naar dezelfde trucjes om een auto er eigentijds uit te laten zien. Contrasterende dakpanelen zijn bijvoorbeeld helemaal in, om nog niet te spreken over zwarte randen rond de wielkasten of doorlopende LED-balken tussen de achterlichten… Maar ook met de voorlichten is tegenwoordig vaak iets aan de hand.

LED-strook definieert het gezicht

Wat hebben de BMW’s XM en 7 Reeks, de Audi’s A6 e-tron en Q6 e-tron, de Nissans Juke, Qashqai en X-Trail, de Hyundai’s Kona, Bayon, Tucson, Ioniq 9, Staria en Inster en de pas onthulde Subaru Outback met elkaar gemeen? Hun techniek alvast niet, maar de hint zit in hun neus. Stuk voor stuk hebben ze gesplitste koplampen en dan bedoelen we niet zozeer de klassieke indeling van richtingaanwijzers onder de verstralers, maar eerder omgekeerd.

Image
Citroën design 6

Zo zit er bij al die modellen een LED-strook afzonderlijk boven de eigenlijke koplamp, waardoor die laatste als het ware verborgen wordt. Daardoor kunnen ontwerpers het deel van de neus dat je als koplamp waarneemt — het bovenste dus — slanker maken. De LED-strook definieert dus steeds vaker het gezicht van een auto terwijl dat vroeger de eigenlijke lichtunit was, maar die laatste wordt nu liever op een minder opvallende plek gemonteerd… Al is deze trend stiekem helemaal niet nieuw.

Citroën zette door

Eén fabrikant was namelijk al dik 10 jaar geleden begonnen met dit trucje — of om precies te zijn: twee fabrikanten. In maart 2013 bracht Citroën namelijk een nieuwe C4 Picasso op de markt en in precies dezelfde maand van precies hetzelfde jaar onthulde Jeep de vijfde generatie Cherokee. Allebei hadden ze laag gemonteerde koplampen met daarboven een afzonderlijk setje LED-wenkbrauwen, dat enerzijds als richtingaanwijzer en anderzijds als dagrijlicht dienst deed. Eveneens allebei werden ze trouwens op verdeelde meningen onthaald want destijds waren we met z’n allen nog niet gewend aan zo’n neuzen.

Image
Citroën design 2025

In de reactie op die verdeelde meningen schuilt dan ook de reden waarom we hier Citroën uitvergroten als de pionier, en niet Jeep. Bij de facelift van de Cherokee keerde die laatste namelijk zijn kar en kreeg de SUV weer normale koplampen met geïntegreerde dagrijlichten. Citroën zette daarentegen door en trakteerde bijna al zijn daarop volgende auto’s op zo’n snuit, van de iconische C4 Cactus tot de Berlingo… Tot we er met z’n allen aan gewend waren, en andere merken Citroën schaamteloos begonnen te kopiëren.

En wat denk je dat Citroën op dat moment doet? Het antwoord vind je in de nieuwe C3, C3 Aircross en C5 Aircross: de rest heeft het nu ook, dus Citroën stopt ermee.

Image
Citroën design 2025

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Ruim op tijd naar de autokeuring gaan is blijkbaar niet altijd een goed idee

Ben je een beetje een brave automobilist, dan ga je steeds mooi op tijd naar de keuring. Dat mag je namelijk al doen vanaf twee maanden voor de uiterste keuringsdatum, maar misschien doe je dat toch maar beter niet te snel… Of om precies te zijn: misschien wacht je beter tot de laatste twee weken van je geldigheidsperiode.

avatar
door Joram Van Acker
04/06/2025, 16u09

Achter de schermen bij Porsche tijdens de WEC 6 Uur van Spa 2025: Bloed, zweet en uitlaatgassen

Mensen, wat een weekend! Terwijl half België lag te zonnen op het strand, stonden wij met onze neus tegen het hekwerk van de Porsche-pitbox. De TotalEnergies 6 Heures de Spa-Francorchamps bracht ons backstage bij een van de grootste circusspektakels in de autosport. Dankzij Porsche kregen we toegang tot het hart van Porsche Penske Motorsport. Welkom in de wereld van enorme budgetten, technologische innovatie en razendsnelle pitstops.

avatar
door Sven Huijbrechts
15/05/2025, 11u00

Wij reden Mini JCW’s op Circuit Zolder (en ook jij kan dat doen!)

Zin om eens aan den lijve te ondervinden hoe een Mini zich gedraagt op een racecircuit? Dan is dit je geluksdag… Of meer specifiek: de Mini Fan & Track Day is je geluksdag want dan verzamelt de Mini-community op het circuit van Zolder. Wij gingen alvast even proeven van wat te verwachten!

avatar
door Joram Van Acker
14/05/2025, 13u42

Opinie: Nieuwe auto’s lijken steeds vaker op 10 jaar oude Citroëns

Heb je soms het gevoel dat nieuwe auto’s wel eens op elkaar lijken? Dan is dat geen toeval, want er is één designtrend waar tegenwoordig het ene na het andere merk voor overstag gaat. Stiekem is Citroën er echter al ruim 10 jaar mee bezig… waardoor nieuwe auto’s eigenlijk steeds vaker lijken op oude Citroëns.

avatar
door Joram Van Acker
07/05/2025, 14u01

Opinie: De Ford Mondeo is niet dood... hij werd gewoon een Audi A5

Kijk, die kan je nu niet meer ontzien. Graag gedaan...

avatar
door Yves Wouters
28/03/2025, 13u03

Move over Porsche: met Polestar door Lapland

De Zweden... Ondanks een bevolking de grootte van België slagen ze er toch in om bedrijven uit te grond te stampen die globaal een rol spelen. In onze sector is Volvo uiteraard al jaar en dag een begrip, maar vergeet niet dat kleine broer Polestar net zo veel Viking-DNA bezit. Anno 2025 zijn er uiteraard geen Germanen meer op het menu. Hoewel, een Zweed met ambitie mag je niet onderschatten, moet Porsche zich nu zorgen maken?

avatar
door Wim Verboomen
27/03/2025, 18u00

Opinie: Het probleem van de elektrisch auto...

Niet de range, de aankoopprijs of de levensverwachting van de batterij vormt het huidige probleem van de elektrische auto, wel nét dat wat de EV zo interessant maakt.

avatar
door Yves Wouters
26/02/2025, 19u00

Opinie: Niet China, maar wel Amerika won op het Autosalon van Brussel

De Chinese automerken waren dan wel omvangrijk op het Autosalon van Brussel dit jaar, ze brachten eigenlijk niets nieuws. De Amerikanen daarentegen...

avatar
door Yves Wouters
20/01/2025, 13u09

Column: Waze was warempel weg!

Reuring en consternatie toen ik vandaag omstreeks 14u in mijn auto stapte. Want mijn eens zo trouwe Waze was veranderd in een wanstaltige warboel van verwarrende instellingen en Hebreeuwse letters. Waze was warempel weg... en ik was tot mijn schaamte allerminst capabel om nog deel te nemen aan het verkeer.

avatar
door Yves Wouters
06/11/2024, 21u02

Column: Een Ferrari, is dat nog wel iets speciaals?

Ik geef het toe: ik heb een traantje gelaten vorige week. Voor het eerst mocht ik namelijk met een Ferrari rijden en daar droomde ik al van sinds ik als kind het achterruitje van papa’s miniatuur-F40 brak met mijn eindeloze gespeel — nog eens sorry hé. Decennia later zit je dan plots achter het stuur van een échte Ferrari… Dus lost dat de verwachtingen een beetje in?

avatar
door Joram Van Acker
05/11/2024, 17u00