Uitlaat: Column

Opinie: Nieuwe auto’s lijken steeds vaker op 10 jaar oude Citroëns

Heb je soms het gevoel dat nieuwe auto’s wel eens op elkaar lijken? Dan is dat geen toeval, want er is één designtrend waar tegenwoordig het ene na het andere merk voor overstag gaat. Stiekem is Citroën er echter al ruim 10 jaar mee bezig… waardoor nieuwe auto’s eigenlijk steeds vaker lijken op oude Citroëns.

Wanneer we berichten over de onthulling van een gloednieuw automodel, durven we wel eens lacherig verwijzen naar het “designhandboek”. Zo’n handboek bestaat natuurlijk niet echt, maar daarmee bedoelen we dat fabrikanten vaak grijpen naar dezelfde trucjes om een auto er eigentijds uit te laten zien. Contrasterende dakpanelen zijn bijvoorbeeld helemaal in, om nog niet te spreken over zwarte randen rond de wielkasten of doorlopende LED-balken tussen de achterlichten… Maar ook met de voorlichten is tegenwoordig vaak iets aan de hand.

LED-strook definieert het gezicht

Wat hebben de BMW’s XM en 7 Reeks, de Audi’s A6 e-tron en Q6 e-tron, de Nissans Juke, Qashqai en X-Trail, de Hyundai’s Kona, Bayon, Tucson, Ioniq 9, Staria en Inster en de pas onthulde Subaru Outback met elkaar gemeen? Hun techniek alvast niet, maar de hint zit in hun neus. Stuk voor stuk hebben ze gesplitste koplampen en dan bedoelen we niet zozeer de klassieke indeling van richtingaanwijzers onder de verstralers, maar eerder omgekeerd.

Image
Citroën design 6

Zo zit er bij al die modellen een LED-strook afzonderlijk boven de eigenlijke koplamp, waardoor die laatste als het ware verborgen wordt. Daardoor kunnen ontwerpers het deel van de neus dat je als koplamp waarneemt — het bovenste dus — slanker maken. De LED-strook definieert dus steeds vaker het gezicht van een auto terwijl dat vroeger de eigenlijke lichtunit was, maar die laatste wordt nu liever op een minder opvallende plek gemonteerd… Al is deze trend stiekem helemaal niet nieuw.

Citroën zette door

Eén fabrikant was namelijk al dik 10 jaar geleden begonnen met dit trucje — of om precies te zijn: twee fabrikanten. In maart 2013 bracht Citroën namelijk een nieuwe C4 Picasso op de markt en in precies dezelfde maand van precies hetzelfde jaar onthulde Jeep de vijfde generatie Cherokee. Allebei hadden ze laag gemonteerde koplampen met daarboven een afzonderlijk setje LED-wenkbrauwen, dat enerzijds als richtingaanwijzer en anderzijds als dagrijlicht dienst deed. Eveneens allebei werden ze trouwens op verdeelde meningen onthaald want destijds waren we met z’n allen nog niet gewend aan zo’n neuzen.

Image
Citroën design 2025

In de reactie op die verdeelde meningen schuilt dan ook de reden waarom we hier Citroën uitvergroten als de pionier, en niet Jeep. Bij de facelift van de Cherokee keerde die laatste namelijk zijn kar en kreeg de SUV weer normale koplampen met geïntegreerde dagrijlichten. Citroën zette daarentegen door en trakteerde bijna al zijn daarop volgende auto’s op zo’n snuit, van de iconische C4 Cactus tot de Berlingo… Tot we er met z’n allen aan gewend waren, en andere merken Citroën schaamteloos begonnen te kopiëren.

En wat denk je dat Citroën op dat moment doet? Het antwoord vind je in de nieuwe C3, C3 Aircross en C5 Aircross: de rest heeft het nu ook, dus Citroën stopt ermee.

Image
Citroën design 2025

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50