Nissans populairste model krijgt een update, en niet zomaar een beetje! De Nissan Qashqai krijgt een facelift met een gloednieuwe voorkant, maar ook een technische update. Autofans doet de test.
Wat is dit?
Het straatbeeld maakt het wel duidelijk, de Nissan Qashqai is een absolute bestseller voor het Japanse merk. Je kan zelfs zeggen dat dit het populairste model in het segment van de compacte crossover is. Niet gehele onlogisch, want Nissan vond het crossover-segment op z'n eigen houtje uit! De verkoop van de alweer vierde generatie Qashqai ligt op schema, een opfriskuur moet 'm helemaal bij de les houden.
Facelift... letterlijk
Europa dwingt alle fabrikanten om hun voertuigen aan te passen aan de nieuwe regelgeving voor rijhulpsystemen aan boord. Sommigen doen het zonder er al te veel over te zeggen, anderen spelen ermee en presenteren ons een 'gloednieuw model'... dat in feite gewoon een facelift is. Nissan houdt de kerk in het midden. Na de Juke een technische update te geven zonder al te veel ophef (buiten een nieuwe gele kleur, geen mop), is het nu tijd voor de Qashqai facelift.
Deze update neemt het begrip 'facelift' wel heel letterlijk. Want de snuit van Nissans crossover werd compleet in het nieuw gestoken. Van neus tot onderkin. Het radiatorrooster groeit tot aan de rand van de auto, bestaat uit een veelvoud van kleine komma's en loopt over in de koplampen. Deze laatste hebben ook kleine komma's net onder de standaard LED-koplampen. Voor de rest zijn er nieuwe achterlichten, een reeks opgewaardeerde wielen en een nieuwe N-Design-variant die alle kunststoffen in carrosseriekleur kleurt en speciale 20-inch wielen toevoegt. Fancy.
Technologie én Alcantara
In tegenstelling tot de buitenkant, evolueert het interieur van de 'nieuwe' Qashqai subtiel. Afgezien van een nieuwe alcantara bekleding voor het dashboard, blijft het interieur identiek! De ruimte blijft goed, gezien het formaat van de auto, en een nieuwe bekleding met diamanten lederen stoelen geeft een extra toefje luxe. Op het gebied van technologie zijn er nu standaard twee 12,3-inch schermen. Het eerste is voor het instrumentenpaneel, het andere voor het infotainment. Niets indrukwekkends, maar de Japanners hebben een kleine verrassing toegevoegd.
Het infotainmentsysteem bevat nu Google-diensten, zoals Google Maps en Google Play om andere apps toe te voegen en de beroemde assistent die op 'OK, Google' antwoordt. Da's goed nieuws! Maar we moeten de moed wel een beetje temperen. In tegenstelling tot gerief van Polestar of Renault wordt het infotainmentsysteem niet beheerd door Google. Het is nog steeds Nissans eigen software - met graphics die niet zouden misstaan op je Playstation 1 -, maar dan met een vleugje Google daarover.
Milde Hybride en ePower
Omdat deze facelift voor een groot deel het gevolg is van een aanpassing in Europese regelgeving, morrelt Nissan niet al te veel onder de kap. Daar is niets mis mee, want Nissan is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van hybridisering. Het instapmodel wordt nog steeds aangedreven door een 1,3-liter, 12-volt, 4-cilinder milde hybride die naar keuze 140 pk of 158 pk levert. De krachtigste versie kan worden uitgerust met een CVT-versnellingsbak, met of zonder vierwielaandrijving.
Tot slot is er het beroemde hybridesysteem dat Nissan ePOWER noemt. Dit systeem is anders dan alle andere op de markt, omdat het de benzinemotor alleen als generator gebruikt. De 1,5-liter driecilindermotor met variabele compressieverhouding - een innovatie op zich - laadt een 1,8 kWh batterij op. Deze drijft vervolgens een elektromotor met 190 pk en 330 Nm koppel op de vooras aan. Het idee is vernieuwend, maar de prestaties zijn gemiddeld. Het gemiddelde brandstofverbruik van de Qashqai ePOWER is 5,1 liter/100 km, met een CO2-uitstoot van 117 g/km.
EV met benzinemotor
Wij gingen alvast op pad met die Qashqai ePower. En hoewel een hybridemotor niets nieuw is, Renault, Toyota en zelfs Dacia heeft het ook in zijn rangen. Weet deze ePower iets te genereren waar andere hybrides enkel maar van kunnen dromen: het rijplezier en -gemak van een elektrische auto. Volg even mee: een hybride moet twee motoren combineren, dus moeten er concessies worden gedaan. Bij Renault aarzelt de versnellingsbak soms, terwijl bij Toyota de benzinemotor trappelt.
Bij Nissan is dit allemaal niet het geval, omdat alleen de elektromotor wordt gebruikt om de wielen aan te drijven. Bovendien biedt de ePedal-modus zeer comfortabel rijden met één pedaal. Bovendien is de 3-cilinder benzinemotor van de Qashqai ePOWER zo stil dat je je soms afvraagt of hij wel gemonteerd was toen hij de fabriek verliet. Dat was al zo voor de facelift, maar in deze versie is het nog beter dankzij de extra isolatie en dikkere ruiten. Kortom, de Qashqai is een echte cocon die met gemak die Duitse topauto's zou doen blozen. Jep, dat las je goed.
Geen frank meer
De veranderingen aan de Qashqai zijn groot... maar ze worden niet weerspiegeld in de prijslijst! Ja, Nissan wil dat zijn bestseller zo blijft en de Japanners verhogen de prijs met geen cent. Nou ja, behalve dan dat de instapversie verdwijnt. Vanaf nu is de meest betaalbare Qashqai de Acenta, die € 35.740 kost. Voor de ePOWER hybride is de prijs €42.890. In dat laatste geval heb je dus een auto die rijdt zoals een EV, maar op 2 minuten kan opgeladen worden.
Conclusie
Terwijl een hoop auto's een technische update krijgen om in regelgeving te zijn met de nieuwe Europese veiligheidsregels, haalt Nissan de feesttaart boven voor de Qashqai. De Japanners hebben daar een goede reden voor, want dankzij de verbeterde isolatie, vernieuwde boordtechnologie en nieuwe styling zal de populairste crossover ter wereld... dat waarschijnlijk ook blijven.
Specificaties
Vermogen | 190 pk |
---|---|
Aandrijving | voorwiel |
Topsnelheid | 170 km/u |
Prijs basismodel | € 42 890 |
0 tot 100 km/u | 7.90 sec |
Gemiddeld testverbruik | 6.10L/100km |
Min. kofferinhoud | 504 L |
CO2-uitstoot | 117 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reacties
door JL
door Claude
door Mathieu
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen