Na Peugeot met de 3008 en Opel met de Grandland is het vandaag aan Citroën om zijn visie op een nieuwe generatie familie-SUV te tonen. Die C5 Aircross startte zijn carrière acht jaar geleden als een guitige SUV met designtrekjes van de C4 Cactus, maar gooit het voor zijn tweede generatie over een scherpere boeg. Met een uitgesproken design en potente motoren.
Cactus? Welke cactus?
Het design van de nieuwe C5 Aircross is niet écht een verrassing. Enerzijds was er al het lek via een Hongaarse mediawebsite, anderzijds was er de C5 Aircross Concept die vorig jaar het levenslicht zag. Het uiteindelijke productiemodel blijft zo trouw aan die concept, dat we even dachten naar hetzelfde voertuig te kijken.

Tegenover zijn voorganger krijgt de nieuwe C5 Aircross een groeispurt van zo'n 15 cm waardoor je over een totaallengte van 4,65 meter spreekt. Die lengte gaf de designers meer ruimte voor expressieve hoekjes en daar stellen ze allerminst teleur. Niet enkel de snuit oogt opvallend scherp, de achterlichten zijn een kunstwerk op zichzelf.
Zen Lounge
Binnenin neemt de nieuwe generatie C5 Aircross eveneens een mijlensprong. Met fraaie zwevende console die zich vleit op het dashboard via het centrale infotainmentscherm dat in portretmodus staat. Het is meteen ook het grootste infotainmentscherm dat de Stellantis-groep ooit in een auto zwierde.

Citroën omschrijft de rest van het interieur als de "C-Zen Lounge". Waarmee het alludeert op de zachte materialen die het heeft gebruikt en de tijd die het merk heeft gestoken in het comfort van de stoelen. Nog meer schuim vindt zijn weg naar de fauteuils die vooraan tegenwoordig verwarmd en gekoeld kunnen worden. Ook de achterste bank moet opvallend zacht zijn en heeft een instelbare rugleuning. Verschuifbaar zoals in de vorige generatie is ze evenwel niet meer en dat heeft waarschijnlijk iets te maken met de aandrijflijnen...
Tot 680 km range!
De nieuwe generatie C5 Aircross staat namelijk op het STLA Medium-platform en deelt daarmee zijn genen met de Peugeot 3008/ 5008, Opel Grandland en op til staande Lancia "Delta". Denk daardoor in de basis aan een 1.2-liter driecilinder benzine van 145 pk met milde hybrid tech. Zeg echter niet meer "Puretech", want dit is een compleet nieuwe driecilinder die geen last meer heeft van zichzelf vernielende aandrijfriemen (if you know, you know).

Een trapje hoger staat een plug-inhybride. Die puurt 150 pk uit een viercilinder 1,6-liter turbomotor en 125 pk uit een elektromotor met een accu van 21 kWh. Het resultaat is een systeemvermogen 195 pk en meer dan 100 km aan range. Tenslotte is er nog de big daddy: de elektrische Citroën C5 Aircross. Die komt in twee smaken. Enerzijds heb je een variant van de ë-C5 Aircross met een accu van 73 kWh en een elektromotor van 210 pk op de vooras. Goed voor 520 km aan maximale range. Daarboven staat een Long Range variant met een elektromotor van 230 pk en een batterij van 97 kWh (netto). Die ziet zijn maximale range stijgen naar een stevige 680 km.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen