Rijtest

Eerste test: Citroën C3 Aircross - Zevenzitter tegen een budget (2025)

Na de vernieuwing van de C3 is het nu tijd voor een groter broertje. Weg met het kleine mollige autootje dat alleen ouderen leek aan te spreken, want de nieuwe C3 Aircross is vooral gezinsvriendelijker. Naast keuze uit vijf of zeven zitplaatsen is er ook keuze uit benzine, hybride of elektrisch.

Pros

  • Comfort
  • Prijzen
  • Efficiënte hybride

Cons

  • Beperkt rijbereik (EV)
  • Afwerking en materiaalkwaliteit
  • Ruimte op derde rij

Wat is dit?

Dit is de gloednieuwe Citroën C3 Aircross. In het jargon van het merk met de dubbele chevrons zou je dan denken dat dit de crossoverversie is van de C3 stadsauto, maar ook dat is natuurlijk al een crossover. In de plaats daarvan beleeft de C3 Aircross nu een groeispurt waarmee hij het wil opnemen tegen de grotere SUV's uit het B-segment.

Hetzelfde… maar groter

Terwijl de vorige Citroën C3 Aircross in feite niets meer was dan een iets verhoogde stadsauto met kunststof wielkastbeschermers, brengt deze nieuwe generatie daar verandering in. De nieuwkomer is gebaseerd op het platform van de nieuwe C3, maar duwt zijn afmetingen in het rood. Met een lengte van 4,39 meter (1,66 meter hoog en 1,79 meter breed) is hij 38 centimeter langer dan de C3!

Image
First Drive : Citroën C3 Aircross 2025

Deze groei is verdeeld over de wielbasis (2,68 meter) en de achterbouw, waardoor deze crossover er flink forser uitziet dan de kleine C3. De styling lijkt echter ongewijzigd te zijn overgenomen. We zijn niet op zoek gegaan naar de serienummers, maar we zetten ons geld op het feit dat de twee modellen alles van hun voorlichten tot hun voorruit delen. We kennen namelijk allemaal de voorliefde van de Stellantis-groep voor schaalvergroting… En inderdaad: de C3 Aircross deelt ook flink wat met de Opel Frontera!

Hier veel, daar weinig ruimte

Gezien de groei van het exterieur is het logisch dat de nieuwe C3 Aircross veel ruimte biedt. Wel, dat klopt... maar het hangt af van de rij waarop je zit! Voorpassagiers zullen comfortabel zitten in de typisch zachte stoelen van Citroën, terwijl degenen op rij twee het moeten doen met een kortere rugleuning. De beenruimte blijft daar echter royaal maar dat geldt niet op de derde rij. Ja, de C3 Aircross is leverbaar met zeven zitplaatsen… maar de achterste twee zijn wel voorbehouden aan kleine kinderen.

Image
First Drive : Citroën C3 Aircross 2025

En als die twee extra stoelen eenmaal omhoog staan, blijft er nog maar 40 liter ruimte over in de bagageruimte. Dat is dus nauwelijks genoeg om nog wat boodschappen mee te krijgen. Met de derde zitrij opgeborgen onder de vloer biedt de C3 Aircross dan weer 330 liter koffervolume en voor degenen die de optie niet hebben aangevinkt: de versie met vijf zitplaatsen heeft een bruikbare bagageruimte van 460 liter.

Goedkoop afgewerkt

Voor de rest is het interieur van de C3 Aircross grotendeels gebaseerd op dat van de C3. De nieuwe Citroën-filosofie is dus duidelijk aanwezig met een dashboard in twee lagen, een hoog geplaatst digitaal instrumentenpaneel en een 10,25-inch touchscreen in het midden. Om de instapprijs zo laag mogelijk te houden, is dit scherm in de goedkoopste versie vervangen door een smartphonehouder.

Image
First Drive : Citroën C3 Aircross 2025

Nu komen we bij een belangrijk aspect van de C3 Aircross: het budget. Zijn betaalbaarheid is natuurlijk leuk voor de klant, maar Stellantis lijkt veel te hebben bezuinigd op de uiteindelijke rekening. Het interieur is volledig gemaakt van goedkoop hard plastic, met uitzondering van een strook stof op het dashboard. Ook de assemblage van dit plastic is niet van de beste kwaliteit en Citroën ontneemt passagiers automatische elektrische ramen. Kortom, de C3 Aircross wil goedkoop zijn... en dat voel je!

Benzine, hybride of elektrisch

Ondanks het streven naar goedkope mobiliteit, biedt Citroën nog steeds de keuze uit drie motoren in de nieuwe C3 Aircross. Allereerst is er de 1.2-liter driecilinder turbobenzine met 100 pk — die niet langer PureTech heet omdat hij nu een ketting heeft — gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dezelfde motor wordt vervolgens gebruikt in de versie die Citroën ‘Hybrid’ noemt. Ondanks de naam is dit een 48-volt mildhybrideversie, die een 28 pk sterke elektromotor toevoegt aan de automatische zesversnellingsbak. Het resultaat is 136 pk en 230 Nm koppel.

Image
First Drive : Citroën C3 Aircross 2025

Tot slot is er de elektrische ë-C3 Aircross, die eenvoudig gezegd is gebaseerd op de ë-C3 zonder Aircross. Er zit dus een 113 pk sterke elektromotor op de vooras, die zijn energie haalt uit een 44 kWh-accu. Het resultaat is een WLTP-actieradius van 300 kilometer en een snellaadfunctie tot 100 kW (20-80% in 26 minuten).

Comfort voorop

Op de weg profiteert de nieuwe Citroën C3 Aircross ook van hetzelfde kleine beetje magie als alle recente auto's van het merk. We hebben het natuurlijk over de dempers met progressieve hydraulische bumpstops. Deze technologie geeft de crossover een wegligging die zo zacht is, dat we ze nog niet eerder voelden in het B-segment. Ook al is hij niet zo soepel als bijvoorbeeld de C4, toch weet de nieuwe crossover de meeste oneffenheden weg te filteren.

Image
First Drive : Citroën C3 Aircross 2025

Dit rijcomfort wordt echter niet altijd geëvenaard door de andere kenmerken van de C3 Aircross. De geluidsisolatie laat te wensen over, met name op het gebied van aerodynamische geluiden, terwijl de beroemde Advanced Comfort-stoelen alleen zacht zijn op de onderste helft van de rugleuning.

Vanaf minder dan 20.000 euro

De aandrijflijnen leveren echter goed werk. De elektrische versie is een beetje traag gezien zijn lage vermogen, en onze test gaf een geschatte actieradius van 200-250 kilometer. We zeggen “geschat” omdat de C3 Aircross op dit moment zijn verbruik niet weergeeft! Toch blijft de hybride de beste van de drie. Dankzij de elektrische boost kan er emissievrij worden gereden tijdens het manoeuvreren en wordt het schakelen soepeler, terwijl het brandstofverbruik binnen de perken blijft. Wij eindigden bijvoorbeeld op 5,7 liter/100 km.

Image
First Drive : Citroën C3 Aircross 2025

Dus komen we logischerwijs bij de prijs. Gezien de besparingen die hij niet kan verbergen, moet de nieuwe C3 Aircross deze rechtvaardigen. De instapversie kost € 18.990. Daarvoor krijg je alleen de 100 pk benzinemotor en een kale standaarduitrusting. De hybride, met dezelfde uitrusting, kost € 24.790. Voor de elektrische versie moet je minstens € 26.690 neertellen. Gezien zijn omvang en binnenruimte is de C3 Aircross dus behoorlijk goed geprijsd!

Conclusie

De nieuwe Citroën C3 Aircross wil de goedkoopste zevenzits familiecrossover op de markt zijn. Gezien zijn kenmerken en basisprijs van minder dan € 19.000, valt niet te ontkennen dat hij zijn doel bereikt. Je moet het echter doen met een crossover die weliswaar comfortabel is, maar zijn besparing niet onder stoelen of banken steekt en zuinig is met uitrusting...

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen