Autonieuws: Officieel

Nieuwe Jeep Compass is er ook als verrassend krachtige EV (2025)

Jeep heeft een compleet nieuwe Compass, en dat zal je geweten hebben. Zo groeit de SUV niet alleen een maatje, maar krijgt hij ook een gamma aan gloednieuwe aandrijflijnen. Naast een hybride- en plug-inhybrideversie is hij er voor het eerst ook als EV, en die pakt uit met verrassend veel vermogen.

Herinner jij je de eerste Jeep Compass nog? Nee? Dan zijn we blij voor jou. De oorspronkelijke SUV die in 2006 onder die naam werd onthuld, was namelijk allesbehalve een klassieke schone. Een flinke facelift loste dat al deels op maar het was vooral zijn tweede generatie die een stuk meer kopers wist te bekoren. 2,5 miljoen van die kopers later is het de beurt aan een gloednieuwe Compass om die trend verder te zetten.

Groter en volwassener

Dat doet deze derde generatie met alweer een stuk volwassener looks want zeg nu zelf: wie heeft er nog een stoerdere Jeep nodig? Zo krijgt de Compass vooraan de bekende grille met zeven sleuven, die bij de elektrische versie natuurlijk gesloten zijn. Dat is niet de enige variatie die je in de neus kan zien want kies je voor een vierwielaangedreven exemplaar, dan steekt de bumper grotendeels in hardwerend zwart plastic. Achteraan zien we dan weer een nieuw lichtsignatuur met een LED-balk die aansluiting zoekt in een verlicht Jeep-logo. De lichtunits zelf nemen dan weer de vorm aan van de ‘X’-en die je wel eens ziet op de wanden van jerrycans.

Image
Jeep Compass 2025

Daarnaast is de nieuwe Compass ook de volle 15 centimeter gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Dat valt eraan te zien want met een lengte van 4,55 meter is het ‘compacte’ een beetje van deze ‘SUV’ af. Daarmee is hij bijvoorbeeld nipt langer dan een Peugeot 3008, maar wel nog steeds korter dan een Opel Grandland of een nieuwe Citroën C5 Aircross… En dat trio van Stellantis-gerechten halen we er natuurlijk niet voor niks bij.

50 extra terrein-pk’s!

Ook deze Jeep staat namelijk op het STLA Medium-platform dus dat levert onderhuids best bekende cijfers op. Zo wordt de nieuwe Compass enerzijds verkrijgbaar met verbrandingsmotoren en daar begint het gamma met een mildhybride 1.2-liter benzinemotor. Die stuurt 145 pk naar de voorwielen langs een automaat met daarin een klein elektromotortje. Wil je een grotere elektromotor, dan is er ook een plug-inhybride met 195 pk en een 17,9 kWh-accu. Daaruit zou je dan een dikke 80 kilometer rijbereik moeten halen maar tot hiertoe zijn de cijfers dus gelijkaardig aan die van de platformgenoten.

Image
Jeep Compass 2025

Dat verandert bij de elektrische versie, of toch als je één specifieke elektrische versie kiest. De vierwielaangedreven EV haalt namelijk 375 pk uit twee elektromotoren en dat is verrassend, want bij pakweg Peugeot houdt die versie het bij 325 pk. Verder blijft de 97 kWh-accu wel herkenbaar en daar haalt je Jeep met vierwielaandrijving 600 kilometer rijbereik uit. Daarnaast is hij er ook als voorwielaangedreven basisversie met 213 pk en een 73 kWh-accu, of met 230 pk en diezelfde 97 kWh. Die laatste komt het verst met 650 kilometer range. Het snellaadvermogen houdt het echter bij 160 kW, goed voor 20 naar 80 procent laadtoestand in 30 minuten.

Standaard ‘Selec-Terrain’

De nieuwe Compass is er dus meteen met vierwielaandrijving maar dat is natuurlijk niet genoeg om de Jeep-naam te mogen verdienen. Zo zijn de Frans-Italiaanse Amerikanen snel om te verklappen dat hij wel 20 centimeter bodemvrijheid biedt en door 47 centimeter aan water kan waden. Berg-/drempelbeklimmers kunnen dan weer aanrijhoeken tot 27 graden en afrijhoeken tot 31 graden trotseren. Voor dagelijks gebruik ben je daarentegen meer met het koffervolume, dat een mooie 455 liter bedraagt. De EV’s bieden daarnaast ook een frunk of voorkoffer met nog eens 34 liter aan laadkabelplaats.

Image
Jeep Compass 2025

Verder vind je binnenin een best braaf gelijnd interieur, of toch in vergelijking met pakweg een Peugeot 3008. Toch kan de Jeep je misschien overtuigen met een bestuurdersdisplay van 10 inch en een infotainmentscherm van 16 inch. In de middenconsole vind je dan weer een draaiknop voor de aandrijflijn, naast de typische ‘Selec-Terrain’-schakelaar in een stoere rode behuizing. Die terreinmodi krijg je standaard mee op alle versies.

Jeep heeft de bestellingen meteen al geopend, maar wel enkel voor de knap uitgeruste First Edition. Die is er als mildhybride vanaf 39.950 euro. De leveringen moeten op gang komen in het vierde kwartaal van dit jaar dus tegen dan verwachten we ook de prijzen van de (goedkopere) modellen te kennen.

 

 

Meer EV’s in de gratis EV-Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids of blader hieronder meteen door het magazine!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen