Rijtest

Opel Grandland Hybrid getest - Gegroeid op alle vlakken (2025)

De nieuwe Opel Grandland is hier en die speelt andere kaarten dan zijn voorganger. Zo is de SUV er voor het eerst in zuiver elektrische vorm maar ben je daarvoor nog niet klaar, dan is hij er ook gewoon met een benzinemotor… Alhoewel, “gewoon”: die Grandland Hybrid kiest het midden tussen mildhybride en echte hybride. Wij deden de test!

Pros

  • Knap design
  • Laag verbruik
  • Volwassen rijgedrag

Cons

  • Traag met basismotor
  • Hier en daar goedkoop afgewerkt
  • Geen derde zitrij

Wat is dit?

Dit is de tweede generatie van de Opel Grandland — of Opel Grandland X, zoals hij aanvankelijk zelfs heette. Net als die eerste generatie deelt ook deze Grandland zijn basis met de Peugeot 3008 en 5008, maar dan wel de nieuwe modellen. Dat geeft hem toegang tot hypermoderne aandrijflijnen, van een mildhybride tot een plug-in en zelfs een zuiver elektrische versie. Genoeg om de Grandland uit zijn rol van muurbloempje te helpen?

Gebalanceerd (met de juiste kleur)

Als het van zijn design afhangt alvast wel, want ook daar zet de Grandland grote stappen. Zo propt Opel zijn nieuwe SUV vol knipogen naar de Experimental Concept van een paar jaar geleden. Reken dus op de inmiddels bekende Visor-snuit die deze keer een verlicht logo achter een transparante plaat bevat. Ook achteraan pronken de nodige lichtbalken en daar staat de merknaam zelfs voluit in de LED’s. Verder accentueren vouwen in het koetswerk de breedte van de auto terwijl een contrasterend dak hem visueel zou moeten verlagen en wat zwarte randen zijn wielen groter moeten doen lijken.

Image
Test Opel Grandland 2025

Dat lukt allemaal ook wonderwel want bestel je de Grandland in een licht metallickleurtje, dan kijk je naar een heerlijk futuristisch en gebalanceerd ontwerp. Bij een donker getinte Grandland zoals ons testexemplaar gaat dat effect echter een beetje verloren want een zwart dak en zwarte wielkasten contrasteren nu eenmaal niet even hard op een bijna zwarte auto. Dan oogt de Grandland dus gewoon als een grote SUV en dat is eigenlijk niet verwonderlijk, want dat is hij tegenwoordig ook. Zo is dit nieuwe exemplaar maar liefst 17 centimeter gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en met zijn 4,65 meter kiest hij zo mooi het midden tussen een Peugeot 3008 en 5008.

PureTech met elektrohulp

Met dat duo deelt de Grandland namelijk zijn platform want ook deze Opel staat op de STLA Medium-basis. Die basis is in de eerste plaats bedacht om zuiver elektrische aandrijflijnen te accomoderen en zo kan je ook de Grandland krijgen als EV. Die komt er dan met accu’s tot wel 98 kWh groot, goed voor bijna 700 kilometer rijbereik. Daarnaast passen er echter ook nog verbrandingsmotoren in de Grandland, al krijgen die wel in alle gevallen bijstand van een elektromotor. Zo is er een plug-inhybride met tot 87 kilometer elektrisch rijbereik maar heb je zelfs dat niet nodig, dan is een ‘Grandland Hybrid’ zoals ons testexemplaar je enige alternatief.

Image
Test Opel Grandland 2025

Die mag dan wel luisteren naar de naam ‘Hybrid’ maar daar heb je verder geen last van. Zo vind je voorin een 1.2-liter PureTech-driecilinder die we vroeger lacherig ‘PurePech’ zouden genoemd hebben, al heeft Stellantis hem nu — eindelijk — betrouwbaarder gemaakt. Die benzinemotor wordt steeds gekoppeld aan een zestraps automaat en daarin zit een compact elektromotortje verwerkt. Samen brengen ze 136 pk en 230 Nm koppel naar de voorwielen maar dat elektromotortje kan de auto dus ook zonder hulp van de verbrandingsmotor aandrijven… Net zoals een échte full hybrid dus, maar toch spreken ze bij Opel zelf liever over een mildhybride.

Tussen hybride en mildhybride

De reden daarvoor is niet ver te zoeken: met zijn 28 pk aan vermogen en 55 Nm aan koppel is dat elektromotortje allesbehalve krachtig. Bovendien haalt het zijn stroom uit een accu van nog geen 1 kWh klein, dus op veel elektrische kilometers hoef je niet te rekenen. Dat gezegd zijnde is er toch merkbaar meer ondersteuning dan bij de doordeweekse mildhybride want daar zit de elektromotor doorgaans op de plek van de startmotor, en kan die dus enkel ondersteuning aan de krukas van de motor geven. De Grandland Hybrid kan daarentegen elektrisch vertrekken, elektrisch manoeuvreren aan lage snelheden en af en toe elektrisch rijden aan hogere snelheden zolang je amper acceleratie vraagt.

Image
Test Opel Grandland 2025

Vraag je dat wel, dan komt de benzinemotor een handje helpen en dat samenspel verloopt op een best soepele manier. Zo voel je amper de overgang tussen elektro en verbranding en de zesbak schakelt zacht, al durft hij in de file wel eens aarzelen. Dat vergeef je de Grandland echter snel, vooral wanneer je het verbruik er even bij haalt. Zo tekenden wij na een week aan gevarieerde ritten een gemiddelde op van 6,4 l/100 km. Ook op dat vlak doet de Grandland het dus beter dan we van een “mildhybride” zouden verwachten, al merkten we wel dat het verbruik enigszins stijgt wanneer je vooral veel snelwegkilometers aflegt.

Autobahn-proof (als je tijd hebt)

Onze Grandland verraste ons dus met zijn verfijnde rijervaring, al heeft deze basismotorisatie toch één nadeel. Zo is de 1.2 Hybrid-versie niet bepaald snel en dat drukken we nog best zacht uit. Vooral wanneer je het gaspedaal bij hogere snelheden eens goed indrukt, lijkt de tijd zowat stil te staan terwijl je Opel probeert om een snelwegtempo te bereiken. Dat is natuurlijk best jammer voor een ‘Autobahn-proof’ product van een Duits merk maar gelukkig merk je daar bij lagere snelheden helemaal niks van. Dan zorgt de elektromotor voor een extra duwtje in de rug waardoor je soms net zou zweren dat je met méér dan 136 pk onderweg bent.

Image
Test Opel Grandland 2025

De combinatie van die twee uitersten levert een 0-naar-100-tijd op van 10,2 seconden en laat ons eerlijk zijn: sneller dan dat hoeft een auto voor dagelijks gebruik niet te zijn. Af en toe merk je zelfs dat deze Grandland meer in zijn snars heeft dan gewoon functionaliteit want stiekem stuurt hij best scherp en blijft hij opmerkelijk stabiel in snel genomen bochten. Opel heeft dus echt wel zijn best gedaan om de Grandland een ander karakter te geven dan de technisch gelijkaardige modellen van bijvoorbeeld Peugeot, al is de keerzijde dan wel dat er zachter geveerde SUV’s te vinden zijn in dit segment.

Eenvoudig maar functioneel

Er zijn ook ruimere SUV’s te vinden in dit segment want zet je zo’n Grandland naast een Peugeot 5008, dan krijg je natuurlijk minder man en materieel in de Opel. Die biedt namelijk niet de mogelijkheid om een derde zitrij te installeren en met zijn koffer van 550 liter moet deze Grandland ook bijna 200 liter opgeven ten opzichte van de Peugeot. Daar schuilt echter net het slimme want terwijl zo’n 5008 merkbaar groter is, is een 3008 dan weer kleiner dan een Grandland. Vooral sinds Peugeot besliste om die 3008 een schuin aflopende daklijn te geven, kan deze Opel dus wel eens een interessant alternatief zijn voor zij die de Fransman net niet handig genoeg vinden.

Image
Test Opel Grandland 2025

Over de rest van het interieur kunnen we echter kort zijn: daar is de Opel geen partij voor zijn Peugeot-neven. Dat ligt er echter aan dat die laatsten uitpakken met een ongelofelijk indrukwekkende cabine dus daarmee willen we ook niet zeggen dat het in zo’n Grandland onaangenaam vertoeven is. Wel integendeel: de vormgeving is eenvoudig maar functioneel en terwijl het smalle bestuurdersdisplay zijn weergave beperkt tot een minimum, biedt het infotainmentscherm van 16 inch flink wat personalisatiemogelijkheden. Enkel op de materiaalkwaliteit valt hier en daar wat aan te merken, zoals die instelbare bekerhouders in de middenconsole die bij de kleinste schok loskomen en beginnen te schuiven tijdens het rijden.

Tussen 3008 en 5008

Zo’n zaken zijn echter een kleine smet op een verder vlekkeloos blazoen. Deze Grandland komt op alle vlakken namelijk volwassener voor de dag dan zijn voorganger… dus ook op vlak van prijs. Verwacht dan ook geen budget-SUV à la Dacia te krijgen want standaard kost deze Opel alvast 33.490 euro. Voor dat geld krijg je dan wel meteen deze ‘Hybrid’-aandrijflijn op basis van de 1.2-liter benzinemotor want een niet-geëlektrificeerde Opel Grandland bestaat niet meer.

Image
Test Opel Grandland 2025

Ook qua uitrusting zit je voor dat geld trouwens allesbehalve verkeerd. Zo krijgt de basis-Edition meteen licht- en regensensoren, parkeersensoren voor- en achteraan, automatische klimaatregeling in twee zones en zelfs adaptieve cruisecontrol mee. Zelfs die opvallende lanceringskleur, ‘Impakt Copper’, is in de prijs inbegrepen. Die prijs maakt de Grandland trouwens zo’n 600 euro duurder dan een compactere Peugeot 3008, maar wel een dikke 2.500 euro goedkoper dan een 5008.

Conclusie

De nieuwe Opel Grandland is geen muurbloempje meer. Zo durfden de Duitsers wat meer risico’s nemen qua design en het eindresultaat is een SUV met aanzienlijk meer uitstraling. Bovendien staat die SUV op een modern nieuw platform, compleet met competente aandrijflijnen. Ook de goedkoopste aandrijflijn, de 1.2 Hybrid, is daarin geen uitzondering want die biedt verrassend veel verfijning en een laag verbruik — of je ‘m nu een échte hybride wil noemen of niet.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen