Stellantis gooit een reddingsboei uit voor eigenaars van een auto met 1.2 PureTech-benzinemotor. Dat blok kwam al meermaals in opspraak omwille van technische problemen, die voor rekening van de eigenaar waren indien de garantie verstreken was. Die garantie wordt nu verlengd na aandringen van Test Aankoop.
Van “PurePech” tot “Puree-Tech”: het zijn maar een paar van de bijnamen die wel eens vallen wanneer het gaat over de 1.2-liter PureTech-benzinemotor. Die vind je sinds 2012 in het vooronder van een aantal modellen van onder andere Peugeot, Citroën en Opel en hoewel hij aanvankelijk goed was voor de titel ‘Motor van het Jaar’, keerden de kritieken nadien gestaag om. Zo zou de distributieriem van het 1.2-literblokje overmatig slijten omdat die door het oliereservoir loopt, wat op zijn beurt problemen met de oliedruk kan veroorzaken. In sommige gevallen kan dat leiden tot een motorstoring maar kopers die dat meemaken, krijgen nu eindelijk hulp.
Langere garantie… maar weet men dat wel?
Consumentenorganisatie Test Aankoop laat namelijk weten dat Stellantis, moederhuis van onder andere Peugeot, Citroën en Opel, de garantieperiode van de 1.2-liter PureTech-benzinemotor nu ook in België heeft verlengd. Zo kunnen eigenaars in ons land voortaan op tussenkomst van de fabrikant rekenen bij problemen die zich met de motor voordoen in de eerste 10 jaar, of binnen de 175.000 kilometer. De beslissing komt er nadat Test Aankoop in december 2023 klacht indiende bij de Economische Inspectie. Iets later verlengde Stellantis dan al de garantie op 1.2 PureTech-blokjes in Frankrijk, Nederland en Spanje maar op bevestiging van een gelijkaardige actie voor België bleef het wachten, tot nu dus.
Daar wringt volgens Test Aankoop nog steeds het schoentje. Hoewel de garantie intussen namelijk wel verlengd werd, beklaagt de consumentenorganisatie dat Stellantis zijn klanten hiervan niet rechtstreeks op de hoogte heeft gebracht. Bovendien hangt aan de garantie de voorwaarde vast dat de diagnose en herstelling van het probleem uitgevoerd moeten worden bij een door Stellantis erkende dealer. Dat is natuurlijk begrijpelijk voor nieuwe klachten maar volgens Test Aankoop berooft deze voorwaarde eigenaars van het recht op terugbetaling indien ze in het verleden een herstelling op eigen kost hebben laten uitvoeren bij een onafhankelijke werkplaats. Daarom roept de consumentenorganisatie 1.2 PureTech-rijders nog steeds op om zich te melden via de website, zodat het die voorwaarden alsnog kan aanvechten. Wordt dus, alweer, vervolgd…
Reacties
door Yvonne van de Geijn
14 dagen geledendoor Rienus
11 dagen geledendoor Valentino
13 dagen geledendoor Jens Meeusen
13 dagen geledendoor Henk
12 dagen geledendoor de laere wim
11 dagen geledendoor Bendia
10 dagen geledenReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen