![Mazda CX-5 2022](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2022/Mazda/anderefotos/2022_mazda_cx-5_high_hr_act_02.jpg?itok=4KtzK4-Q)
Een Britse Mazda-manager heeft een tipje van de sluier gelicht over Mazda’s toekomst. Daarin heeft hij het niet over potentiële wankelmotoren of achterwielaangedreven plug-inhybrides maar wel over Mazda’s marktpositie. De Japanners willen het voortaan namelijk iets hogerop gaan zoeken.
Als elk merk zijn eigen plekje op de automobiele speelplaats inneemt, dan is de positie van Mazda duidelijk die van de eeuwige individualist. Een vaste kliek heeft hij niet nodig en hij doet gewoon zijn eigen ding, maar wat hij doet, doet hij wel goed. De premiummerken van deze wereld mogen dus wel even hun hart gaan vasthouden, want Mazda zou nu zijn zinnen gezet hebben op een hoger segment.
Het nieuwe Lexus?
Zo vertelde Jeremy Thomson, Managing Director van Mazda in het Verenigd Koninkrijk, aan het Britse Autocar dat zijn merk een geloofwaardig alternatief voor de gekende premiumspelers wil worden. Al hoort daar wel een nuance bij, want de directeur gaf meteen ook aan dat Mazda niet aast op de positie van de Duitse drie — waarmee hij doelt op Audi, BMW en Mercedes. Hij gaf zelfs toe dat die constructeurs zo goed geworden zijn in hun eigen spel, dat het niet realistisch zou zijn om die erin te willen verslaan. Thomson verwijst eerder naar een alternatief imago als dat van Lexus, al ziet Mazda de dingen in Europa naar eigen zeggen wel wat grootschaliger dan Toyota’s luxe-tak.
![Mazda CX-60 Teaser 2022](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2022/Mazda/anderefotos/mazda_cx-60_teaser_stiksel.jpeg?itok=si9f4S2G)
Nog in tegenstelling tot Toyota — of Honda en Nissan, al zijn hun premiummerken niet (meer) aanwezig in Europa — lijkt Mazda niet van plan te zijn om een submerk uit de grond te stampen voor zijn hogere ambities. In de plaats daarvan wil de constructeur zijn bestaande waarden op vlak van rijplezier, degelijkheid en technologie versterken onder zijn eigen logo. Dat zien we trouwens al gebeuren met de aankomende CX-60 en CX-80, die als eerste Mazda’s voorzien worden van een plug-inhybride aandrijflijn, achterwielaangedreven worden én krachtige zescilindermotoren in het gamma krijgen.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 20 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 23 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden