Het wedstrijdje ver plassen tussen Porsche en Tesla op de Nürburgring kent geen einde. Nadat Tesla eind vorig jaar haar Model S Plaid mocht kronen tot snelste EV op de ring, steelt Porsche nu terug die kroon met de Taycan Turbo S. Al moest het daarvoor wel een speciaal pakket ontwikkeling en in productie nemen... Alles voor de ringrecords, niet?
Spring even mee naar eind vorig jaar. Tesla trok naar de Nürburgring met haar Model S Plaid om voor eens en altijd duidelijk te maken dat ze de snelste productie-EV ter wereld hebben. Het resultaat was een rondetijd van 7 minuten en 35 seconden. Daarmee was de Plaid 6.5 seconden sneller dan de Porsche Taycan Turbo S en leek de kous af. Maar dan ken je de Duitsers niet natuurlijk...
Tequipment Performance-kit
Porsche was er namelijk niet mee gediend dat het Amerikaanse Tesla hommeles kwam zoeken op Duitse bodem, waardoor de ingenieurs zonder twijfel de opdracht kregen om de Taycan Turbo S beter te maken. De oplossing werd gevonden via de Tequipment Performance-kit, een optie die binnenkort beschikbaar wordt op de Turbo S en de elektrische sedan zegent met 21-duims lichtgewicht velgen met daarrond specifieke Pirelli P Zero Corsa-banden met rubber dat ook wordt gebruikt voor racebanden. Daarnaast wordt de ECU van de Taycan Turbo S specifiek gekalibreerd om samen te kunnen werken met de nieuwe banden. Het resultaat?
Wel, Porsche stuurde haar aangepaste Taycan Turbo S over het circuit met huiscoureur Lars Kern en wist een tijd neer te klokken van 7 minuten en 33 seconden. Twee seconden sneller dus dan de Tesla Model S Plaid. Om de non-believers meteen de mond te snoeren laat Porsche in één adem weten dat er een notaris aanwezig was om het record te verifiëren én dat TÜV Rheinland geconfirmeerd heeft dat de gebruikte auto daadwerkelijk straatlegaal was. Elon, tijd om je Model S Plaid terug van stal te halen!
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 3 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 19 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 22 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden