Lexus heeft zijn vlaggenschip getrakteerd op een best welkome update. Qua design en qua aandrijflijn stond de luxesloep namelijk al op punt, maar vooral het gebruiksgemak liet enigszins te wensen over. Daar komt nu een einde aan met een modern nieuw infotainmentsysteem.
Lexus is een clubje voor en door eigenzinnigaards, en dat heeft zo zijn voor- en zijn nadelen. Zo hebben de Japanners vaak jaren voorsprong op hun concurrenten wanneer het op design aankomt — kijk maar eens naar een IS 300h en maak jezelf wijs dat die tien jaar geleden ontworpen werd — maar houden ze soms ook halsstarrig vast aan bepaalde zaken die écht niet beter zijn. Het schoolvoorbeeld daarvan was hun infotainmentsysteem dat bediend moest worden langs een soort muisje, maar gelukkig heeft Lexus dit jaar het licht gezien. En dat licht schijnt nu ook op hun topmodel, de Lexus LS.
Exit muismat
Zo krijgt ook die LS nu zijn eigen Lexus Link Pro-infotainmentsysteem aangemeten, in navolging van de UX en de ES eerder dit jaar. Die nieuwe interface gooit de muismat onverbiddelijk buiten en vult de vrijgemaakte ruimte in de middenconsole met handige sneltoetsen. Het opvallendste is echter het nieuwe aanraakscherm, dat 12,3 inch groot is en over de modernere vormgeving beschikt die we voor het eerst in de Lexus NX leerden kennen. Ook hier beschikt dat systeem over de nodige connectiviteit, van communicatie met de cloud voor over-the-air-updates tot afstandsbediening via een app of draadloze verbinding met je smartphone. Dat laatste geldt echter alleen indien je Apple CarPlay gebruikt, want het plebs met hun Android-toestel moet om één of andere reden wel nog een kabeltje aansluiten...
Los van de aangepakte multimedia blijft de Lexus LS gewoon herkenbaar. Zo verandert er helemaal niks aan het uiterlijk, en is de cabine nog steeds even luxueus en even minutieus afgewerkt als voorheen. Ook onderhuids blijft de LS uitsluitend verkrijgbaar als 500h, een zelfopladende hybride op basis van een 3.5-liter V6-motor dus. Momenteel staat de luxesedan nog mét muismatje in de Belgische configurator vanaf 105.580 euro. Het vernieuwde exemplaar zou vanaf volgende maand al geleverd moeten worden, al is nog niet duidelijk of de prijs dan identiek blijft.
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Klopt
Door Mathieu 2 dagen geleden
Ouch: "Volkswagen heeft nog 1 à 2 jaar om zichzelf te redden"
Daar ga ik u niet in tegenspreken. Woensdag heb ik de nieuwe Kuga full hybrid gezien bij mijn...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Fiat legt productie elektrische 500e stil, drie keer raden waarom
Het is dan ook niet bepaald een aantrekkelijke EV. Duur (42kWh - €35k) en weinig bereik (~250km)....
Door Gaëtan 2 dagen geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 2 dagen geleden