
UPDATE Belgische prijzen nu beschikbaar.
De elektrofamilie van Volvo kent een nieuwe telg. Die EX30 is meteen de kleinste van het gezelschap en neemt het op tegen premium inzendingen in het compacte stadssegment. Met een focus op design, veiligheid én een instapkaartje van net geen 39.000 euro.
UPDATE: Prijzen onderaan artikel toegevoegd
Met de komst van de EX30 staat Volvo's EV-teller op vier. Want na de XC40 Recharge, C40 Recharge en recent onthulde EX90 roomt het Zweedse merk het aanbod af naar onderen. Het is te zeggen; de EX30 moet de meest betaalbare EV worden van Volvo, zonder in te boeten qua design en veiligheid.
Klassiek Volvo met moderne toets
Visueel mikt Volvo alvast op een klassiek publiek dat voordien ook viel voor het Zweeds design. De snuit oogt gesloten en minimalistisch en krijgt het gekende Thor-ledsignatuur in een opvallend compacte lichtencluster. De flank krijgt sterk geaccentueerde wielbogen en fastback-allures door het dak dat vanaf de B-stijl afdaalt. Achteraan springen alvast de meerdere lichtenclusters in het oog. De onderste delen gelijken sterk op die van Polestar, de twee bovenste elementen naast de achterruit zijn een knipoog naar de andere SUV's in het Volvo-gamma.

Bovenop het dak van de EX30 geen sensor zoals op grote broer EX90. Al wil dat niet zeggen dat deze EX30 minder veilig door het straatbeeld rolt. Volvo tilt namelijk zwaar aan verkeersveiligheid en ook deze EX30 is bijna absurd veilig. Optioneel is er dan weer een Pilot Assist die de EX30 deels autonoom laat rijden.
Eén scherm voor iedereen!
Binnenin springt Volvo pas echt de toekomst in dankzij het minimalistische interieur. Eentje waarvoor het Zweedse merk goed ging kijken bij Tesla. Centraal staat een verticaal 12,3 duim infotainmentsysteem dat meteen dienst doet om alle informatie richting bestuurder en passagier te sturen. Geen extra instrumentcluster pal voor de neus van de chauffeur, wel gerecycleerde materialen en een strak dashboard.

Het handschoenkastje vindt zijn weg onder het centrale scherm, de luidsprekers zijn eveneens verstopt in het dashboard en ook de knoppen voor de ramen staan op de middenconsole. Daardoor heb je meer been- en elleboogruimte als inzittende... maar kan Volvo de EX30 natuurlijk ook een stukje goedkoper maken (geen verschillen voor markten met het stuur links of rechts). Maar daarover later meer.
Tot 480 km range
Onderhuids staat de EX30 op een gloednieuw platform. Die SEA-basis (Sustainable Experience Architecture) maakt ook het goede weer onder de Smart #1 en de Zeekr X die binnenkort wel eens in België kan landen. Met zijn lengte van 4,23 meter is de EX30 nog eens 20 centimeter korter dan een XC40 Recharge. Daarnaast is hij 10 centimeter lager en ook net wat smaller. Het resultaat is een auto die het eerder opneemt in het stadssegment. Denk aan de op til staande Mini Aceman, de DS 3 E-Tense maar ook de MG4 en Volkswagen ID.3.

Qua aandrijflijnen voorziet Volvo achter- en vierwielaandrijving. De instapversie is de Single Motor die 272 pk (334 Nm) koppelt aan een LFP-accu van 49 kWh (netto). Daardoor is een range van maximaal 344 km mogelijk (WLTP) en kan je DC-laden aan 134 kW. Een trapje hoger staat de Extended Range. Die neemt dezelfde motor op de achteras over maar zwiert een accu van 64 kWh (netto) onder het geheel. Daardoor spreek je plots over een range tot 480 kilometer (WLTP) en kan je snelladen aan 153 kW.
De topversie luistert naar de naam Twin Motor Performance en beschikt over twee elektromotoren. Die tillen het vermogen naar een forse 428 pk (543 Nm). Goed voor een sprint naar de honderd in amper 3,6 seconden. Via de batterij van 64 kWh (netto) moet een range van maximaal 460 kilometer mogelijk zijn. Hoewel een performance-versie, is het vooral ook het werkbeest van de familie. Zo mag je tot 1.6 ton slepen met de Twin Motor-uitvoering. De instapversie moet genoegen nemen met 1 ton terwijl de Single Motor Extended Range 1.4 ton mag slepen.
Made in China, dat zie je aan de prijs
Jep, dat was geen fout in de intro. Volvo kleeft een vanafprijs van net geen 39.000 euro op deze EX30. Daarmee is deze "premium" compacte crossover opvallend betaalbaar in leasingland. Zo gaan een DS 3 E-Tense en Peugeot e-2008 vlot over de 40.000 euro. Waardoor deze Volvo EX30 zich eerder in het gezelschap van de MG4 en MG ZS EV plaatst qua prijs! Niet verwonderlijk natuurlijk gezien ook deze EX30 gebouwd zal worden in China.

Hoe dan ook, de kans is groot dat concurrenten zoals Audi, Mercedes en BMW de komende jaren geen antwoord klaar hebben voor deze EX30 (en al zeker niet voor die prijs). Waardoor deze compacte elektrische crossover wel eens uit kan groeien tot een absoluut succes!
UPDATE
Ondertussen heeft Volvo België de prijzen losgelaten voor de EX30 in België. Bekijk hieronder de tabel!

Tenslotte belooft Volvo ook nog een ruigere Cross Country-uitvoering. Lees daar alles over via DEZE LINK.
Recente reacties
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Ik vind het fantastisch dat een concern als Mercedes de verbrandingsmotor blijft innoveren, zodat...
Door Verslype Patrick 3 uur geleden
Video: Nieuwe Mini Cooper SE | 7 dingen die je moet weten!
Ik vind het eerlijk gezegd geen verbetering ten opzichte van de huidige generatie. Ziet er...
Door Edison 8 uur geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Zoek maar binnenkort eens tweedehands naar je het audi model dat je wilt kopen, dat gaat nog een...
Door this 8 uur geleden
Yes but no: Verbrandingsban in VK schuift weer op naar 2035
Zelf ben ik een tevreden EV rijder, maar ze hebben groot gelijk dat 2030 te snel is om de verkoop...
Door this 8 uur geleden