Europees commissievoorzitter Ursula von der Leyen heeft te kennen gegeven dat de EU een onderzoek zal starten naar de oneerlijke concurrentie die vanuit China komt. Volgens von der Leyen wordt Europa overspoeld door goedkope Chinese auto's waarvan de prijzen kunstmatig laag worden gehouden door subsidies.
Tijdens haar jaarlijkse speech in het Europese Parlement sprak Europees commissievoorzitter Ursula von der Leyen krasse taal tegenover de stortvloed aan Chinese elektrische auto's. Volgens de commissievoorzitter verstoort China de globale markt en mogen we dat in Europa niet accepteren.
Geen race richting de afgrond
Hoewel een antisubsidieonderzoek nog moet opgestart worden, vindt de Europese Commissie dat prijzen van Chinese EV's kunstmatig laag worden gehouden door de Chinese overheid om zo meer slagkracht te hebben op de wereldmarkt. Daardoor is er sprake van oneerlijke concurrentie en dat moeten we volgens von der Leyen in Europa niet zo maar pikken.
"Europa staat open voor concurrentie. Niet voor een race richting de afgrond", aldus von der Leyen. Die daarmee duidelijk refereert naar de sterke prijsdalingen die de voorbije maanden zijn ingezet door verschillende niet-Europese automerken.
Scheet in een fles?
De vraag is natuurlijk welke conclusies de Europese Commissie gaat trekken uit het "onderzoek". Concurrentie is tenslotte iets van alle tijden en de focus op de Chinese markt is misschien wat eenzijdig. Tesla voert tenslotte ook een "prijzenoorlog" met Europa als het aankomt op elektrische auto's. Het is dan ook een publiek geheim dat het gros van de Europese automerken de EV-trein heeft gemist en de slagkracht van merken zoals Tesla, MG en co heeft onderschat. Daarenboven: ook Europa heeft de voorbije jaren miljarden euro's aan subsidies toegekend aan grootmachten zoals Volkswagen Group en Stellantis voor de ontwikkeling van elektrische auto's.
Het zou dus destructief zijn voor Europa om nieuwe (betaalbaardere) Chinese automerken uit de markt te prijzen met zware importheffingen. Want de Europese klant wordt daardoor kop van jut. Zo is het geen geheim dat bepaalde auto's van Europese merken tegen een forse meerprijs worden verkocht in Europa omdat "de klant er nu eenmaal het geld voor heeft". Saillant detail, momenteel is er al een importheffing van 10% op Chinese auto's. Het wordt dus misschien eens tijd dat Europa stevig in eigen boezem kijkt.
Recente reacties
Dit is waarom het Chinese Nio de Audi-fabriek in Brussel wil overnemen
NIO ceo Willam Li heeft al aangegeven dit absoluut niet te overwegen, helaas!
Door Nick Van Hemelryck 8 uur geleden
Dit is waarom het Chinese Nio de Audi-fabriek in Brussel wil overnemen
Daar heb je een punt, de lasten op arbeid zijn hier veel te hoog, daarom dat vele fabrieken sluiten...
Door Erwin Cools 11 uur geleden
Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert
Dat is geen gsm batterij die daar in zit hé. Zelfs met heel agressief rijgedrag krijg je daar nog...
Door this 18 uur geleden
Beruchte 1.2 PureTech-motor krijgt eindelijk langere garantie van Stellantis
Wij zijn nu aan de 3de wagen met Puretech motor en niet 1 probleem , als je een jaarlijks onderhoud...
Door Bendia 18 uur geleden