EU trekt aan handrem, gaat oneerlijke concurrentie Chinese EV's onderzoeken

Chinese auto Europa

Europees commissievoorzitter Ursula von der Leyen heeft te kennen gegeven dat de EU een onderzoek zal starten naar de oneerlijke concurrentie die vanuit China komt. Volgens von der Leyen wordt Europa overspoeld door goedkope Chinese auto's waarvan de prijzen kunstmatig laag worden gehouden door subsidies.

Tijdens haar jaarlijkse speech in het Europese Parlement sprak Europees commissievoorzitter Ursula von der Leyen krasse taal tegenover de stortvloed aan Chinese elektrische auto's. Volgens de commissievoorzitter verstoort China de globale markt en mogen we dat in Europa niet accepteren.

Geen race richting de afgrond

Hoewel een antisubsidieonderzoek nog moet opgestart worden, vindt de Europese Commissie dat prijzen van Chinese EV's kunstmatig laag worden gehouden door de Chinese overheid om zo meer slagkracht te hebben op de wereldmarkt. Daardoor is er sprake van oneerlijke concurrentie en dat moeten we volgens von der Leyen in Europa niet zo maar pikken.

Chinese auto Europa

"Europa staat open voor concurrentie. Niet voor een race richting de afgrond", aldus von der Leyen. Die daarmee duidelijk refereert naar de sterke prijsdalingen die de voorbije maanden zijn ingezet door verschillende niet-Europese automerken.

Scheet in een fles?

De vraag is natuurlijk welke conclusies de Europese Commissie gaat trekken uit het "onderzoek". Concurrentie is tenslotte iets van alle tijden en de focus op de Chinese markt is misschien wat eenzijdig. Tesla voert tenslotte ook een "prijzenoorlog" met Europa als het aankomt op elektrische auto's. Het is dan ook een publiek geheim dat het gros van de Europese automerken de EV-trein heeft gemist en de slagkracht van merken zoals Tesla, MG en co heeft onderschat. Daarenboven: ook Europa heeft de voorbije jaren miljarden euro's aan subsidies toegekend aan grootmachten zoals Volkswagen Group en Stellantis voor de ontwikkeling van elektrische auto's.

Chinese auto Europa

Het zou dus destructief zijn voor Europa om nieuwe (betaalbaardere) Chinese automerken uit de markt te prijzen met zware importheffingen. Want de Europese klant wordt daardoor kop van jut. Zo is het geen geheim dat bepaalde auto's van Europese merken tegen een forse meerprijs worden verkocht in Europa omdat "de klant er nu eenmaal het geld voor heeft". Saillant detail, momenteel is er al een importheffing van 10% op Chinese auto's. Het wordt dus misschien eens tijd dat Europa stevig in eigen boezem kijkt.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Markse 12:54
afbeelding van Markse

Is dit zo?
Een ID3 kost ginder 19000€ en hier 38000€
Rijft VW dan zoveel subsidies binnen of is hun winstmarge zoveel hoger?

Edison 20:03
afbeelding van Edison

VW maakt hier amper winst op een ID3.
Een betere vraag is dus: in welke mate verschilt een Chinese ID3 van een Europese?

this 08:43
afbeelding van this

Die winst is ook gebaseerd op de zaken die ze afschrijven. En ik heb de indruk dat ze de R&D voor EV's op een veel te korte termijn willen afschrijven. Waardoor de winst per auto laag wordt gehouden.

@Markske, is dat daar de eindprijs of de prijs voor alle belastingen?

Waxweazel 13:43
afbeelding van Waxweazel

Met andere woorden, auto's zullen nog duurder worden indien Chinese auto's nog meer importkosten moeten betalen...

this 14:36
afbeelding van this

Ik ben geen voorstander van Chinese import, we maken ons daar veel te afhankelijk van. Maar langs de andere kant, laat de klassieke Europese autofabrikant maar eens goed voelen dat ze weg geconcureerd worden. Als je wilt dat de modale mens aan de EV gaat, moeten die prijzen gewoonweg omlaag. En dat doe je niet door de prijzen steeds te verhogen. Zeker als je 2030 of 2035 als deadline zet.

JL 09:31
afbeelding van JL

Bedankt voor het kritische artikel. Mochten de reguliere media dit nu ook zo eens brengen...

(Gek genoeg rept Euopa met geen woord over de Koreaanse merken die veel meer waar voor het geld bieden en verder doorontwikkeld zijn dan veel Europese EV's - ik kijk naar jou, VW.)

Adriaan 11:25
afbeelding van Adriaan

Er staan nochtans verschillende artikels over dit onderwerp op de standaard.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws