
De huidige vierde generatie Tucson mag dan nog maar drie jaar op zijn teller hebben staan, Hyundai rolt nu al een facelift uit voor zijn immer populaire SUV. Die pakt uit met een strakkere snuit en een compleet hertekend interieur.
Met de Tucson heeft Hyundai een absolute bestseller in handen. Letterlijk. Want vorig jaar was dit Europa's meest populaire compacte SUV. Een kroontje dat de Zuid-Koreanen nog niet meteen willen afgeven. Want met een opfriskuur willen ze terug klanten in bosjes bij de dealer krijgen. Met een focus op een rustiger design en een herwerkt interieur.
Stoerdere snuit
Het design van de huidige generatie Tucson mag je best polariserend noemen. Al noemt Hyundai het liever de "Parametric Dynamics" designtaal. Vanaf de facelift verliest de vleugelvormige snuit echt wat van zijn overdreven bling bling. De 10 (!) diamantvormige led-daglichten worden teruggebracht tot 8 stuks en zijn voortaan een stukje minder fijn gesneden. In het algemeen oogt de voorkant daardoor een stukje hoekiger.

De flank mag dan weer uitpakken met vernieuwde velgendesigns en de achterkant (waarvan we nog geen plaatjes krijgen) doet het met "geïntegreerde skid plates die horizontaal werden verlengd". Wie trouwens goed opgelet heeft, ziet dat de Tucson op de plaatjes een verlengde versie is voor de Zuid-Koreaanse markt. Die komt vooralsnog niet naar Europa.
Strakker interieur
Wat wel naar Europa komt is het vernieuwde interieur van de Tucson. Die gooit de drukke boel van aparte schermen overboord en gaat broeders zoals de Ioniq 6 en recent vernieuwde Kona achterna. Daardoor een zakelijker interieur met rechte lijnen, digitale schermen die in elkaar overlopen en een strakkere cluster voor de klimaatcontrole. Ook opmerkelijk; het nieuwe stuur draagt geen "H"-logo meer. In de plaats krijg je een horizontale streep die de breedte van de Tucson extra in de verf moet zetten.

Of de facelift ook nieuwe motoren met zich meebrengt? Dat is momenteel nog koffiedik kijken. Voor de goede orde geven we mee dat de pre-facelift Tucson er komt met benzine- en dieselmotoren, als milde hybride, full hybrid en plug-inhybrid. Gezien het Hyundai's missie is om alle klanten te kunnen bedienen (ze verkopen zelfs auto's op waterstof), gaan we er van uit dat die motoren de oversteek zullen maken naar deze facelift.
Recente reacties
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 15 uur geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 20 uur geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 1 dag geleden
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
de mijna staat al 7 jaar in de garage,samen met het laadstation, met keuringsrapport en medeweten...
Door andre123 1 dag geleden