Groot, groter, grootst. De Audi SQ8 zat met 435 pk niet bepaald om vermogen verlegen. Wie zijn Q8 op benzine wil, heeft met de RS Q8 maar liefst 600 pk ter beschikking. En wie dat niet genoeg vindt? Die kan bij tuner Manhart terecht, voor... 900 pk.
Dat die 4.0 V8 TFSI die Audi gebruikt in de RS Q8 en andere RS-producten moduleerbaar is, is al langer geweten. Lamborghini gebruikt hem in een versie van 650 pk in de Urus, Porsche doet het met 550 pk in de Cayenne Turbo, enzovoort. De Duitse tuner Manhart pusht het vermogen van de biturbo nu naar 900 pk en 1.080 Nm.
Het gaat om meer dan zomaar even een laptop aansluiten en sleutelen aan de grafiekjes. Manhart ging ingrijpender met de motor aan de slag en monteerde onder meer grotere turbo’s. Daarnaast hebben de Duitsers nog een volledige uitlaatlijn klaar voor wat zij de RQ 900 noemen. Ook het chassis wordt aangepast, met een 30 millimeter lagere rijhoogte en 23-duimsvelgen. Een bodykit uit koolstofvezel mag uiteraard ook niet ontbreken.
Rest er ons nog één klein detail te vermelden: de prijs. Manhart maakt maar tien exemplaren van deze RQ 900. Begint de Audi RS Q8 vanaf 135.000 euro, dan vraagt deze Duitse tuner maar liefst... 280.000 euro. Het is maar wat de gek ervoor wil geven zeker?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen