
Groot, groter, grootst. De Audi SQ8 zat met 435 pk niet bepaald om vermogen verlegen. Wie zijn Q8 op benzine wil, heeft met de RS Q8 maar liefst 600 pk ter beschikking. En wie dat niet genoeg vindt? Die kan bij tuner Manhart terecht, voor... 900 pk.
Dat die 4.0 V8 TFSI die Audi gebruikt in de RS Q8 en andere RS-producten moduleerbaar is, is al langer geweten. Lamborghini gebruikt hem in een versie van 650 pk in de Urus, Porsche doet het met 550 pk in de Cayenne Turbo, enzovoort. De Duitse tuner Manhart pusht het vermogen van de biturbo nu naar 900 pk en 1.080 Nm.

Het gaat om meer dan zomaar even een laptop aansluiten en sleutelen aan de grafiekjes. Manhart ging ingrijpender met de motor aan de slag en monteerde onder meer grotere turbo’s. Daarnaast hebben de Duitsers nog een volledige uitlaatlijn klaar voor wat zij de RQ 900 noemen. Ook het chassis wordt aangepast, met een 30 millimeter lagere rijhoogte en 23-duimsvelgen. Een bodykit uit koolstofvezel mag uiteraard ook niet ontbreken.

Rest er ons nog één klein detail te vermelden: de prijs. Manhart maakt maar tien exemplaren van deze RQ 900. Begint de Audi RS Q8 vanaf 135.000 euro, dan vraagt deze Duitse tuner maar liefst... 280.000 euro. Het is maar wat de gek ervoor wil geven zeker?
Recente reacties
Prijslijst: zoveel kost de nieuwe Volkswagen Tiguan eHybrid (2020)
mja, Geraard zegt soms 13kWh, soms 9.2kWh. Ik refereerde eigenlijk naar de VW-website waar de...
Door Jacky 1 dag geleden
Over Suzuki en MG, met Bart Hendrickx - RoadTrip Salonspecial
altijd al sympathie gehad voor Suzuki. Maar wat hangt die PSA leeuw daar in die catacomben te doen...
Door suskewiet 1 dag geleden
Rij-impressie + video: Hyundai Tucson (2020)
U bedoelt 2.0 diesel de 18d ;) die zijn wel zuinig idd
Door Davy vd 1 dag geleden
Rijtest: Fiat Panda Hybrid (2020)
Groot gelijk maar Is nu veranderd. Die batterij staat nu rechts onder de passagiers zetel.
Door Joris Vanlishout 1 dag geleden