Qoros uitgelicht: wie zijn ze en wat maken ze

Qoros 3 Sedan

Tijdens het Autosalon van Genève 2013 was er een nieuw merk dat trots zijn eerste productiemodel voorstelde. Chinese wagens zijn vandaag de dag niet bepaald een synoniem voor veiligheid en mooie verschijningen. Qoros brengt daar verandering in.

Qoros? Que?

In 2006 dacht China’s grootste automaker Cherry Automobile dat het eens welletjes was geweest met die slechte kritiek op Chinese wagens. Anders dan het eigen merk een overhaul geven, kwam al snel het idee om een volledig nieuw bedrijf/merk te starten. In 2007 was het zo ver: “Qoros Automive Co. Ltd” was een feit. Het bedrijf is verdeeld in twee gelijke machten, namelijk Cherry Automobile en de Israëlische Idan Ofer met de toepasselijke naam “Israel Corporation”.

Alle Chinezen zijn hetzelfde

Blijkbaar is die vaak gehoorde quote ook tot bij Qoros geraakt. Het stond vast dat dit merk het totaal anders ging aanpakken dan de Chinese collega-merken. Zo begonnen ze met een enorm startkapitaal en investeerde dit op een slimme manier. Het Consultancy bureau Mc Kinsley en een team Europese designers en ingenieurs werden al snel ten rade geroepen en uiteraard aangeworven om zaken in goede banen te leiden.

Qoros 3 Sedan

Tegen 2015 150.000 wagens/jaar

Toegegeven we zien tot op heden nog nergens een concessie verschijnen maar dat is ook logisch. Het eerste model, de 3 Sedan is wél al klaar. En we moeten eerlijk zijn. De afwerking en de looks zien er van Europese kwaliteit uit. Wel een redelijke affiniteit voor het VAG-Concern te merken maar dat mogen ze aanzien als een compliment. Reden van die looks is misschien dat Vice-President Volker Steinwascher is overgestapt van de Noord-Amerikaanse VW kern naar Qoros. Head of sales and product strategy, Stefano Villanti en Volker staan CEO Guo Qian bij in zijn queste om Europa te veroveren. Vooral de heer Villanti spreekt klare taal: “We hebben 1000 ingenieurs die aan Qoros werken". 800 in China en 200 in Europa. Een andere grote meneer bij Qoros, Daniel Beckham, wist te vertellen dat: “... In Chanshu, ten westen van Shanghai wordt er een co2 zuivere fabriek gebouwd die initieel een 150.000 wagens per jaar zal afwerken. De maximale capaciteit is echter veel meer namelijk 450.000 stuks.

De juiste man voor de juiste job

Als je Duitse degelijkheid wil “imiteren” dan kan je best ook enkele Duitsers aannemen. Zo was er al De heer Steinwascher maar bij BMW viel er nog wat te rapen. Zo wisten ze Klaus Schmidt (product ontwikkeling) en Gert Volker Hildebrand (vroegere Mini designer) weg te snoepen. Magna Steyr en AVL was reeds actief bij Cherry Motorcars. Nu komen er nog grote namen meedoen in het Qoros verhaal. Om er maar enkele te noemen: Continental, Bosch, Lear etc...

Qoros 3 Sedan

Eerste model is klaar voor productie

Logischerwijs koos men voor de 3 Seden aan basis platform dat ook voor de derivaten ervan kan dienen. De station wagon (3Estate) en de crossover (3Cross). Ze ontwierpen de basis geheel vanaf 0. Zo moesten ze hun ideeën niet aanpassen aan wat er al was en konden ze vrij hun ding doen. Vele maanden later zijn we in het heden beland en zien we op het zopas afgelopen salon van Genève de Top van Qoros met een brede glimlach rond een afgewerkt product staan.

De 3 Sedan rust op een wielbasis van 2,690 m en heeft een algemene lengte van 4,614 m. Volgens Backman is het wel de grootste wagen in zijn klasse. In werkelijkheid is hij slechts enkele millimeters groter dan de huidige Volkswagen Jetta. Motorisch zit het ook niet slecht. Twee 1.6l benzine motoren, één met turbo (154 pk) en één zonder (130 pk). Is dat al te veel? Ja, de compactere modellen zijn al onderweg maar ze zijn even krachtig Een 1.2l driecilinder en een 1.4l viercilinder. Deze zijn op komst om te voldoen aan de Euro6 emissie normen.

Touchscreen tablet human input device gadget navigatie ding, gratis

Inderdaad, “gratis”. Bij elke Qoros zit er in de standaard uitvoering een touch screen infotainment systeem. We hebben het zelf getest en het mag gezegd worden. Dit systeem is prachtig, een pareltje. Makkelijker te bedienen dan een iPad en tsjokvol met hedendaagse snufjes. De looks van het systeem lijken ietwat op dat van Tesla. Verantwoordelijken? Microsoft, IconMobile, FROG en Neusoft. Geen kleine namen in het wereldje.

Qoros 3 Sedan

Ons eerste oordeel?

Uiteraard kunnen we nog geen rijtest voorleggen. Wel hebben we de wagen van heel dichtbij kunnen inspecteren. Wat het meeste opvalt is gewoonweg de kwaliteit. Het leder, de zetels en de deurpanelen zien er allemaal heel knap afgewerkt uit. Geen hol/goedkoop gevoel. Het dashboard is sereen en minimalistisch. In het midden uiteraard het touchscreen dat je alles kan vertellen met de tot nu toe simpelste handelingen die we al zijn tegengekomen.

Langs de buitenkant valt het op dat de naden echt heel mooi op elkaar aansluiten en de laklaag een diepe volle kleur heeft. Qua velgen is er blijkbaar keuze van 16” tot een behoorlijk 20”. Eigenlijk is daar geen enkele velg lelijk van te noemen.

Minpunten? Er is net dat ietsje te veel Volkswagen in te bespeuren. Vooral de achterlichten doen ons aan de Golf denken. Met de veiligheid is het volgens Qoros allemaal tip top. Hoewel Euro NCAP testen nog moeten gebeuren, verwachten ze een maxmimum score te behalen.

Algemeen oordeel? Als de Qoros zo goed presteert als hij er uitziet dan zit (vooral) de VAG groep met een grote concurrent.

Auteur: Auteur: Yannick
Reacties: 6 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Carlos 19:44
afbeelding van Carlos

Ze hebben hun Q-slag toch ook al binnen gehaald :D
Ben benieuwd hoe ze het gaan doen.

Yvesw 21:35
afbeelding van Yvesw

Betast en goedgevonden @ Genève. Het is raar om te zeggen, maar dit was mijn hoogtepunt van het salon. Geen P1 of LaFerrari met driemiljoenmiljard pk. Nee, gewoon Qoros die met deftige wagens afkomt.

Blijft enkel de vrees van de prijs. Omdat er hier geen enkele dealer is van Chinese origine en ze hun netwerk helemaal moeten opbouwen kan het nog wel eens lastig worden. Ik gun ze het - en ik dacht nooit dat ik dit ging zeggen - van harte toe! Want hoewel ik vooraf heb gelachen met het merk hebben ze toch mooi mijn mond gesnoerd...

Rob 22:19
afbeelding van Rob

Vroeger lachten we om de Japanse auto's, daarna om Koreaanse auto's en nu zijn we Chinese auto's aan het uitlachen. Misschien zorgt Qoros er wel voor dat we voortaan goedkeurend knikken naar Chinese auto's. Wie weet...

Ik ben in ieder geval fan! Gewoon een strakke auto, weinig poespas maar toch onderscheidend genoeg. Interieur was en ben ik een beetje huiverig voor, maar als ik oa. jullie mag geloven zit dat ook wel snor. Techniek kan haast niet meer slecht zijn; de Chinezen hebben ondertussen zoveel kennis opgedaan/gejat/gekopieerd/gekocht dat het haast niet slecht kan zijn.

Nu moeten ze nog opzoek naar een stel fatsoenlijke Europese ondernemers die het aandurven om een dealernetwerk op te zetten. Ik denk dat dat best lastig gaat worden. Maar laat ze klein beginnen en niet streven naar miljardenwinsten in de eerste jaren. Geduld en lange (financiële) adem, dat zullen ze moeten hebben.

Sven 22:26
afbeelding van Sven

Productievestigingen zijn er thans genoeg, nu de amerikaanse constructeurs hier vertrokken zijn

Rob 22:37
afbeelding van Rob

En er zijn ook zat werkloze verkopers en lege showrooms. Dus dat zal het probleem niet direct zijn

Rob 22:30
afbeelding van Rob

Trouwens verstandig van Cherry dat ze een nieuwe naam hebben bedacht. Cherry nemen consumenten buiten China niet meer serieus denk ik. De lijst met misbaksel die een Cherry logo hebben is ondertussen oneindig lang ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws