We kennen het merk Infiniti allemaal, maar dat komt omdat jullie Autofans.be lezen, niet omdat jullie ze in het straatbeeld zien. Af en toe passeer ik er eentje, en dan spreek ik niet over eentje per week, maar twee per maand. Vorige week was dat anders. Tijdens een Vespa-reis in de Provence zag ik er twee... op één dag.
The number is 338
Het luxemerk van Nissan mag zich dat wel bescheiden opstellen, het belachelijk weinig aantal verkochte stuks kan niet de bedoeling zijn. Onlangs werd de Belgische divisie nog stevig geherstructureerd en verdween het Antwerpse filiaal. De laatste acht jaar zijn er in totaal 338 Infiniti's ingeschreven geweest, tegenover een totaal van 4,1 miljoen ingeschreven wagens in België. Het jaar 2007 was het strafste met 0 inschrijvingen, 2010 het beste met 87 ingeschreven stuks. Als je die aantallen vergelijkt met de totale markt kunnen we afleiden dat Infiniti een marktaandeel heeft van 0,008 procent in België. Vergeleken met de grote concurrent Lexus wordt dat een lachertje. Lexus schreef dezelfde periode 7.321 wagens in en heeft daarmee een marktaandeel van 0,17 procent. Dat maakt Lexus 21 (!) maal zo groot als Infiniti.
Prima wagens
Dan vraag je jezelf af wat een merk als Infiniti nog doet in België. We zijn nochtans erg grote fan van de wagens. Het merk kan puren uit Nissan technologie, is daardoor kwalitatief sterk en kan zelfs uitpakken met hybridemodellen en plannen om elektrische wagens te maken. Zo reden we al met de FX 37 S, M30d, M37s, EX30D en de G37 coupé. Onlangs lanceerde ze in België nog de Q50, die er ook als hybride zal aankomen en met een vanaf prijs van 33.400 euro niet duur is, zeker niet gezien de rijke standaarduitrusting van Infiniti.
Misschien dat we aan onze lezers, jullie dus, naar wat antwoord vragen. Waarom is Infiniti een kleine ramp in België en doet Lexus het zo goed?
cijfers via Febiac
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen