Column: Ik heb twee Infiniti's gezien... op één dag

infiniti belgië

Ga even naar buiten en loop een blokje rond, dat mag zelfs op de parking van de lokale supermarkt zijn, en tel het aantal Infiniti's die je tegenkomt. Geen? Dat is normaal.

We kennen het merk Infiniti allemaal, maar dat komt omdat jullie Autofans.be lezen, niet omdat jullie ze in het straatbeeld zien. Af en toe passeer ik er eentje, en dan spreek ik niet over eentje per week, maar twee per maand. Vorige week was dat anders. Tijdens een Vespa-reis in de Provence zag ik er twee... op één dag.

The number is 338

Het luxemerk van Nissan mag zich dat wel bescheiden opstellen, het belachelijk weinig aantal verkochte stuks kan niet de bedoeling zijn. Onlangs werd de Belgische divisie nog stevig geherstructureerd en verdween het Antwerpse filiaal. De laatste acht jaar zijn er in totaal 338 Infiniti's ingeschreven geweest, tegenover een totaal van 4,1 miljoen ingeschreven wagens in België. Het jaar 2007 was het strafste met 0 inschrijvingen, 2010 het beste met 87 ingeschreven stuks. Als je die aantallen vergelijkt met de totale markt kunnen we afleiden dat Infiniti een marktaandeel heeft van 0,008 procent in België. Vergeleken met de grote concurrent Lexus wordt dat een lachertje. Lexus schreef dezelfde periode 7.321 wagens in en heeft daarmee een marktaandeel van 0,17 procent. Dat maakt Lexus 21 (!) maal zo groot als Infiniti.

Prima wagens

Dan vraag je jezelf af wat een merk als Infiniti nog doet in België. We zijn nochtans erg grote fan van de wagens. Het merk kan puren uit Nissan technologie, is daardoor kwalitatief sterk en kan zelfs uitpakken met hybridemodellen en plannen om elektrische wagens te maken. Zo reden we al met de FX 37 S, M30d, M37s, EX30D en de G37 coupé. Onlangs lanceerde ze in België nog de Q50, die er ook als hybride zal aankomen en met een vanaf prijs van 33.400 euro niet duur is, zeker niet gezien de rijke standaarduitrusting van Infiniti.

Misschien dat we aan onze lezers, jullie dus, naar wat antwoord vragen. Waarom is Infiniti een kleine ramp in België en doet Lexus het zo goed?

cijfers via Febiac

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Carlos 12:27
afbeelding van Carlos

Je ziet er inderdaad weinig rijden. Maar als je er dan eentje ziet, is het vooral het EX-FX model. Althans die kom ik alleen maar tegen ^^

Ik denk dat het volk het merk 'niet' kent en meer geneigd is naar de gekende merken te grijpen (zoals Lexus).
Ik ben vooral fan van de nieuwe G ^^

Adriaan 15:22
afbeelding van Adriaan

De hybrides van lexus zorgen ervoor dat ze toch al wat kunnen verkopen in de lease markt, hoe meer voertuigen van een merk rond rijden, hoe groter de bekendheid. En lexus heeft toyota achter zich met schouders die stevig genoeg zijn me dunkt.

HVDB 21:55
afbeelding van HVDB

Ik ben al aan mijn tweede Infinti toe. FX eerste en sinds 2009 FX tweede generatie. Een waar genot! Heb ook de andere modellen kunnen testen. Een voor één top en elke cent waard. Uitmuntend design van de Q50... De Ghilbi van Maserati is daar een kopietje van op zijn zijlijn genomen maar dan met een front met italiaanse trekjes. Qua uitrusting en veiligheid kan geen enkele wagen tippen aan Infiniti. Geen ellenlange optielijsten... Quasi alles is er standaard aan in vergelijking met de ellenlange optielijsten bij andere merken. Maar onbekend is onbemind...
Maar liever een uitzondering dan een koe in de massa.

C. V. T. 09:39
afbeelding van C. V. T.

Rij zelf met een M30 diesel. Fantastische wagen. Denk dat Nissan zelf de touwtjes in handen moet nemen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws