Ga even naar buiten en loop een blokje rond, dat mag zelfs op de parking van de lokale supermarkt zijn, en tel het aantal Infiniti's die je tegenkomt. Geen? Dat is normaal.
We kennen het merk Infiniti allemaal, maar dat komt omdat jullie Autofans.be lezen, niet omdat jullie ze in het straatbeeld zien. Af en toe passeer ik er eentje, en dan spreek ik niet over eentje per week, maar twee per maand. Vorige week was dat anders. Tijdens een Vespa-reis in de Provence zag ik er twee... op één dag.
The number is 338
Het luxemerk van Nissan mag zich dat wel bescheiden opstellen, het belachelijk weinig aantal verkochte stuks kan niet de bedoeling zijn. Onlangs werd de Belgische divisie nog stevig geherstructureerd en verdween het Antwerpse filiaal. De laatste acht jaar zijn er in totaal 338 Infiniti's ingeschreven geweest, tegenover een totaal van 4,1 miljoen ingeschreven wagens in België. Het jaar 2007 was het strafste met 0 inschrijvingen, 2010 het beste met 87 ingeschreven stuks. Als je die aantallen vergelijkt met de totale markt kunnen we afleiden dat Infiniti een marktaandeel heeft van 0,008 procent in België. Vergeleken met de grote concurrent Lexus wordt dat een lachertje. Lexus schreef dezelfde periode 7.321 wagens in en heeft daarmee een marktaandeel van 0,17 procent. Dat maakt Lexus 21 (!) maal zo groot als Infiniti.
Prima wagens
Dan vraag je jezelf af wat een merk als Infiniti nog doet in België. We zijn nochtans erg grote fan van de wagens. Het merk kan puren uit Nissan technologie, is daardoor kwalitatief sterk en kan zelfs uitpakken met hybridemodellen en plannen om elektrische wagens te maken. Zo reden we al met de FX 37 S, M30d, M37s, EX30D en de G37 coupé. Onlangs lanceerde ze in België nog de Q50, die er ook als hybride zal aankomen en met een vanaf prijs van 33.400 euro niet duur is, zeker niet gezien de rijke standaarduitrusting van Infiniti.
Misschien dat we aan onze lezers, jullie dus, naar wat antwoord vragen. Waarom is Infiniti een kleine ramp in België en doet Lexus het zo goed?
cijfers via Febiac
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 16 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 20 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 21 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 22 uur geleden