Rijtest

Rijtest: Infiniti M30d

We reden al met de benzine variant van de Infiniti M, maar we weten allemaal dat een diesel het stukken beter doet op de Belgische markt. Niet voor niets dus dat Infiniti ons meenam naar Rome om ons er te laten proeven van de Infiniti M met het dieselsapje in de tank.

Infiniti heeft een moeilijke klus te klaren in België. Met beperkte budgetten moeten ze het opnemen tegen vaste waarden als Mercedes E-klasse, BMW 5-reeks en Jaguar XF, geen kleine garnalen. Infiniti heeft dan ook van in het begin een duidelijke strategie gekozen, zich zo veel mogelijk distantiëren van moederbedrijf Nissan. De Infiniti M is het eerste resultaat van die strategie, want de M is enkel en alleen door Infiniti ontwikkeld, uiteraard met technische componenten van Nissan. Materialen, knopjes en snufjes in de Infiniti M zijn niet te vinden in een Nissan, waardoor ze zich willen profileren als luxeproduct voor mensen die eens wat anders willen. Die manier van denken vertaalt zich ook in de looks van de wagen.

Want heel subtiel kan je de doorsnee Infiniti niet noemen, hoewel ze bij de Infiniti M iets braver te werk zijn gegaan. De contouren in de motorkap zijn de typische kenmerken al is de grille iets subtieler verwerkt, wat maakt dat de snuit toch wat meer stijl heeft dan de rest van het gamma. De scherp uitgesneden koplampen zorgen voor sportiviteit en lopen verder door via de flanklijn naar de achterlichten. De achterkant is niet zijn meest fotogenieke kant. Een te braaf kontje dat ons iets té veel aan zijn Oosterse roots doet denken. Een jammere zaak aangezien topconcurrenten BMW 5, Mercedes E en Jaguar XF hier geen enkele steek laten vallen.

Binnenin trekt de Infiniti M zijn stijlvolle lijn door. Een knap stuur dat goed in de hand ligt en perfect verstelbare stoelen zijn de ingrediënten voor een geslaagde rit in de M. Het infotainment systeem werd vernieuwd en zou de beste in haar klasse moeten zijn. Nu als we de marketingpraatjes zo moesten geloven, hoefde deze rijtest niet. Want na een lange rit in de M liet vooral de GPS enkele steken vallen. "Go left", "Go left", "Go left now". Je kan je inbeelden dat je in tussentijd al drie keer links afsloeg. De bediening van het infotainment-systeem is wél prima. Enkel sneltoetsen rondom het scherm maken het een stuk aangenamer. Het dashboard zelf is op zijn minst uitgebreid te noemen en doet ons denken aan de bombastische vorm uit de BMW 5-reeks. Ook hier geen slecht woord over. Knappe weergave, uitermate ergonomisch en kwalitatief genoeg om zich met haar concurrenten te bemeten. Enkele collega journalisten vonden de knopjes niet altijd makkelijk om af te lezen, iets waar wij absoluut niet met akkoord zijn.

Verder pakt Infiniti uit met enkele technologische snufjes. Eerst en vooral is er de Forest Air functie. Een filter die inkomende lucht filtert en met een extra aroma de auto in blaast. Op die manier moet de wagen niet enkel heerlijk geuren, je zou er ook niet moe van worden. Nu moet je dat niet letterlijk nemen. Want de schitterende stoelen achteraan nodigen meer dan ooit uit om een dutje te doen. Het systeem werkt wel, maar is zeker niet waterdicht. Als je koeienstallen voorbij rijdt ruik je nog steeds de ***|*, maar wel met een extra aroma.

De nuttigste snufjes zijn die waar we als bestuurder écht iets aan hebben. Zo is er de Blind Spot Warning system en het Blind Spot intervention systeem. Camera's detecteren objecten rondom de hele wagen (360°) en zullen hierop anticiperen. Dat hebben we zelf mogen ervaren op een circuit in Italië, het systeem werkt en is uitermate handig. Let wel op. Als er een object staat in je blinde hoek zal de wagen niet alleen een lichtje oplichten, een biep geven, hij zal ook tegensturen indien nodig. Dat laatste werkt enkel indien de wagen in een constante beweging richting object rijdt, met andere woorden, als de bestuurder slaapt. 

Verder hebben we ook het Active Noise Control systeem. De zestien speakers van Bose-makelij maken tegengeluiden, waardoor het lawaai van buitenaf wordt weggefilterd. Daar bovenop voorzag Bose hun speakers met het Engine Harmonic Cancellation, een systeem dat de motorgeluiden dan weer moet wegfilteren. Allemaal om het de bestuurder en passagiers zo rustgevend mogelijk te maken. Een must in dit segment.

En dan zijn we toegekomen aan het onderwerp van deze test, de common rail 3.0 liter V6 diesel in het vooronder. Infiniti wil wagens verkopen in Europa en ontwikkelde daarom dit blok. De basis van deze V6 is het V9X blok, een technische benaming binnenshuis. Maar het is belangrijk om te vermelden dat er wijzigingen werden doorgevoerd speciaal voor deze M. Zo werden de pistons aangepast om het comfort te optimaliseren. Daarnaast vinden we dubbele, kettingaangedreven, bovenliggende nokkenassen terug met vier kleppen per cilinder en hydraulische klepstoters. Het blok zelf werd er in een hoek van 65 graden ingelepeld en krijgt er een turbo bij tussenin. De cijfers van dit blok zijn zoals het een diesel beaamt. Voldoende vermogen (238 pk bij 3.750 rpm) en een riant koppel (550 Nm bij 1.750 rpm). En die cijfers vertalen zich in een vlot verkeergebruik en vlotte inhaalbewegingen op de autostrade (sprint naar 100 km/u in 6,9 seconden).

De vlotte en lineaire krachtontwikkeling samen met de luxueuse en rustgevende omgeving zorgen ervoor dat geen enkele kilometer tegen je zin wordt verreden. De versnellingsbak reageert soms traag maar laat het dieselblok wel mooi in toeren komen, wat de M meteen een iets sportievere touch geeft. Mede-journalisten vonden dat niet nodig, maar laat ons eerlijk zijn, het mag iéts hebben. Misschien dat de gemiddelde leeftijd van die journalisten er voor iets tussen zit. Ook al komt dat het gemiddeld verbruik niet ten goede, wij kwamen op 8,5 liter per 100 kilometer uit. Dat is een dikke twee liter minder dan de benzine variant. De CO2 uitstoot per kilometer bedraagt 199 gram. Een nog steeds puike prestatie. Even opmerken dat de dieselvariant niet over de "eco-pedal" beschikt zoals we die terugvonden in de benzinevariant. Wat wel aanwezig is, net zoals in de andere varianten, is het adaptief leeralgoritme dat de rijstijl van de bestuurder detecteert en zo haar automatische schakeling hierop afstemt. Mocht je daar niet tevreden mee zijn, dan kan je nog steeds voor de sequentiële bediening overstappen.

De Infiniti M diesel kost in zijn basisuitvoering 53.800 euro. Verder kan je voor de GT variant (57.400 euro), de GT Premium variant (63.500 euro), de S variant (59.700 euro) en de S Premium variant (65.800) opteren. Motorisch gezien is er tussen alle varianten geen enkel verschil. Al is het logisch dat de ophanging van de S varianten iets stugger is. De schokdempers beschikken in de S-uitvoering ook over dubbele zuigers. Infiniti verwacht dus ook vooral GT varianten te verkopen, in die uitvoering is de M op zijn comfortabelst.

Nota: Infiniti werkt aan een speciale variant van de M voor België met minder dan 211 pk, de grootste reden is uiteraard de overheidskortingen waar je als klant dan recht op hebt. Verder komt er ook een hybride variant op de markt van de Infiniti M, die staat gepland voor begin 2011. Onder de kap zal een V6 benzineblok schuilen, gekoppeld aan een automaat. Alle kracht zal naar de achterwielen worden gestuurd. De M35 Hybrid zal tot 80 kilometer per uur elektrisch kunnen rijden, al bedraagt de radius dan slechts twee minuten. Blijf je bij een lagere snelheid, en je laat de wagen enkel elektrisch rijden, dan kan je ben je zo'n twintig kilometer zoet me de opgelade batterijen.

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's mét Autofans-tag: Pieter Aertgeerts & Glenn Nuijens (Interieurshot)
Foto's zonder tag: Infiniti
Met dank aan Infiniti Beerens voor de uitnodiging en testrit

Specificaties

Vermogen238 pk
Overbrengingzeventraps automaat
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 845 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs testwagen€ 63 500
Prijs basismodel€ 57 400
0 tot 100 km/u6.90 sec
Gemiddeld testverbruik8.50L/100km
Min. kofferinhoud450 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen