Bruut is het woord waaraan je denkt als je de wagen frontaal bekijkt. Zijn gapende radiatorrooster, de lage uitsnijding van de voorbumper en de sterk gewelfde motorkap waarin de strak gelijnde koplampen een plaatsje hebben gekregen. het zijn allemaal elementen die ervoor zorgen dat de FX zeer krachtig en indrukwekkend overkomt. In zijaanzicht worden de organische lijnen doorgetrokken in de bolle wielkappen en de aflopende daklijn. Achteraan springen vooral de twee uitlaten in het oog.
De toerenteller gaat tot 9000 toeren, de rode zone begint ergens rond de 7000. De motor reageert snel genoeg op het gaspedaal, het leek ons zelfs zo dat de automatische versnellingsbak en gaspedaal beter op elkaar waren afgesteld dan bij de G 37 berline. De motor blijft ook minder lang in toeren hangen, nadat het gaspedaal losgelaten werd.
Een SUV is tegenwoordig minder graag gezien, vanwege het slechte imago van benzineslurper. Dit hebben we mogen ervaren. Enerzijds de passanten die afkeurende gebaren maakten, terwijl ze likkebaardden bij de G37. En daar tegenover het verbruik, dat na onze rit afklokte op een goeie 18l/100km, ook al hebben we niet zuinig gereden, het blijft een hele hoop. Gemiddeld wordt 12l opgegeven.
Sven: Over de motor waren we allemaal eensgezind, wat een power, vanaf de eerste seconde. De remmen zijn de motor waard.Nu blijft de vraag waarvoor je zulk een wagen zou kopen. Voor het vermogen zit je goed bij een G 37 of een G 37 Coupé. Deze laatste heeft de beste wegligging van de drie. Qua kofferruimte is de FX ook geen uitblinker en op ruw terrein durf ik als rijder niet gaan. Stel je voor dat ik de twee uitlaten beschadig, of dat ik met de neus een steen raak...
De benzinemotor is niet direct de beste zet, al weet ik niet of die in deze klasse en voor die bepaalde doelgroep een struikelblok zal vormen bij de aankoop. Ik zou alvast eerder kiezen voor een G 37 berline en, tegen de mening van mijn autofans-collega’s in, met manuele versnellingsbak.
wim: Infiniti zal met deze FX niet in grote getale verkopen, maar da hoeft ook niet. Renault-Nissan is niet van plan om met het merk direct winst te maken. Infiniti heeft 5 jaar om naam te maken. De FX doet wat van hem verwacht wordt, opvallen. De "vorige" FX(FX35) was alleen via grijze import verkrijgbaar, desondanks kennen we hem allemaal.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen