Rijtest

Rijtest: Infiniti FX 37 S

De FX 37 van Infiniti is een ander paar mouwen dan de G37 en G37 Coupé. De wagen wordt gepositioneerd als een grote SUV, qua afmetingen vergelijkbaar met een X5 van BMW, een Mercedes M-klasse of een Lexus RX, althans op het eerste zicht. Als we naderbij gaan kijken zie we dat de FX 37 qua hoogte een 8-tal cm lager is dan de X5 tot zelfs 13cm lager dan de ML-klasse. Dit heeft als gevolg dat je lager bij de grond zit dan je eerst zou denken. Toch is de wagen geen bochtenklever, daar koop je een G37 Coupé voor.

Bruut is het woord waaraan je denkt als je de wagen frontaal bekijkt. Zijn gapende radiatorrooster, de lage uitsnijding van de voorbumper en de sterk gewelfde motorkap waarin de strak gelijnde koplampen een plaatsje hebben gekregen. het zijn allemaal elementen die ervoor zorgen dat de FX zeer krachtig en indrukwekkend overkomt. In zijaanzicht worden de organische lijnen doorgetrokken in de bolle wielkappen en de aflopende daklijn. Achteraan springen vooral de twee uitlaten in het oog.

Voor de kleinste motorisatie doet de FX een beroep op dezelfde krachtbron als de G37 en de EX37, die binnenkort ook in de Nissan 370Z terug te vinden is. De FX 50 is voorzien van een 5-liter V8 krachtbron. Wij kregen de FX 37 S ter onzer beschikking, en vroegen ons met bonzend hart af wat de V8 van de 5-liter benzine daar nog bovenop kan doen. De 3.7 is meer dan krachtig genoeg om ervoor te zorgen dat de wagen aan de lichten als eerste uit de startblokken is. Dit wordt ons bevestigd door de cijfers; een theoretische 6,8 seconden voor de 0-100 km/u. Een Lexus RX 350 doet daar een seconde bovenop; bij een Mercedes ML duurt het nog een halve seconde langer.  Let wel, een Mercedes weegt al snel 3,5 ton terwijl de Infiniti op iets meer dan 2 ton aftikt.

De toerenteller gaat tot 9000 toeren, de rode zone begint ergens rond de 7000. De motor reageert snel genoeg op het gaspedaal, het leek ons zelfs zo dat de automatische versnellingsbak en gaspedaal beter op elkaar waren afgesteld dan bij de G 37 berline. De motor blijft ook minder lang in toeren hangen, nadat het gaspedaal losgelaten werd.

Qua interieur lijkt de FX sterk op de andere modellen uit het gamma, in die mate zelfs dat we niet blindelings konden zeggen in welke wagen we zaten. De hogere zitpositie, de bredere middenconsole en een blik door de voorruit maakten ons snel wijzer. De motorkap is prominent aanwezig op de wagen, de bult in het midden zorgt ervoor dat het even duurt alvorens we de exacte afmetingen konden inschatten. Hulp bij het inparkeren kwam van de buitenboordcamera, zowel voor- en achteraan als zijdelings. In de details zagen we een aantal goedkopere en minder geslaagde oplossingen: de houtafwerking was eerder een bruine plastic plaat, de rails van de voorste zetels zaten in de weg voor de achterste inzittenden, de ‘Shift Lock’-knop leek eerder een dummie. Dingen die je bij een wagen van 57.000 niet verwacht. De kofferruimte is niet overdreven groot, hetgeen ons wel wat teleurstelde, voor zulk een grote wagen.

Een SUV is tegenwoordig minder graag gezien, vanwege het slechte imago van benzineslurper. Dit hebben we mogen ervaren. Enerzijds de passanten die afkeurende gebaren maakten, terwijl ze likkebaardden bij de G37. En daar tegenover het verbruik, dat na onze rit afklokte op een goeie 18l/100km, ook al hebben we niet zuinig gereden, het blijft een hele hoop. Gemiddeld wordt 12l opgegeven.

Sven: Over de motor waren we allemaal eensgezind, wat een power, vanaf de eerste seconde. De remmen zijn de motor waard.Nu blijft de vraag waarvoor je zulk een wagen zou kopen. Voor het vermogen zit je goed bij een G 37 of een G 37 Coupé. Deze laatste heeft de beste wegligging van de drie. Qua kofferruimte is de FX ook geen uitblinker en op ruw terrein durf ik als rijder niet gaan. Stel je voor dat ik de twee uitlaten beschadig, of dat ik met de neus een steen raak...

 

De benzinemotor is niet direct de beste zet, al weet ik niet of die in deze klasse en voor die bepaalde doelgroep een struikelblok zal vormen bij de aankoop. Ik zou alvast eerder kiezen voor een G 37 berline en, tegen de mening van mijn autofans-collega’s in, met manuele versnellingsbak.

wim: Infiniti zal met deze FX niet in grote getale verkopen, maar da hoeft ook niet. Renault-Nissan is niet van plan om met het merk direct winst te maken. Infiniti heeft 5 jaar om naam te maken. De FX doet wat van hem verwacht wordt, opvallen. De "vorige" FX(FX35) was alleen via grijze import verkrijgbaar, desondanks kennen we hem allemaal.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen