Pros
- Extreem performant
- Extreem efficiënt
- Extreem bruikbaar
Cons
- Niet extreem "plezant"
- Niet extreem goedkoop
- Bestaat er zoiets als overkill?
Wat is dit?
De facelift van de Tesla Model Y Performance. Een auto die samen met sedanbroer Model 3 Performance destijds de voorpagina wist te bereiken. Want voor een belachelijk betaalbaar prijskaartje had je auto's in handen die zowat elke supersportwagen achter zich laten aan het stoplicht. Goed nieuws: ook de facelift van de Model Y Performance gaat nog steeds als de brandweer met zijn sprinttijd van 3.5 seconden, maar hij krijgt ook tweaks die 'm een betere rijdersauto moeten maken...
Van wit product, naar line-up
Bij Tesla hanteren ze één simpel credo: maak de dingen zo simpel, technisch vooruitstrevend en goedkoop mogelijk. Laat dat ook de reden zijn waarom de Model Y van je buurman zo hard gelijkt op die van je andere buurman en - laat ons eerlijk zijn - op die van jezelve. Onderhevig aan de wetten van de start-up, lijkt Tesla toch wat te gaan morrelen aan die denkpiste. Zo zijn er anno 2025 drie duidelijk visueel verschillende versies van de Model Y.

Zo heb je een kaalgeplukte instapversie van de Model Y - die door het leven gaat als Standard -, staat daar een Premium genaamde versie boven en wordt het geheel afgerond met de Performance. Die laatste krijgt sinds zijn facelift een compleet eigen snuit en bips en een vrij forse uitstekende spoiler achterop. Ook 21-duims velgen maken deel uit van het pakket, die dan weer dienen als vitrine voor de rode remklauwen. Die zijn trouwens niet uniek aan deze Performance. Wel zijn het de remmen van de Model Y Premium Long Range die simpelweg rood werden geschilderd. Inderdaad wat knullig voor een performante uitvoering die in sub 4 seconden richting de honderd sprint.
Liktest
Nu goed, lees je doorheen de vaagheid der Tesla-berichten, dan is de kans evenwel reëel dat Tesla andere remblokken gebruikt met een agressievere samenstelling. Al kunnen we dat niet bevestigen - zelfs niet na een liktest. Daarnaast steken er ook stevigere Pirelli's onder de nieuwe Model Y. Die P Zero's zijn 255/35 groot vooraan en een riante 275/35 groot achteraan. Een upgrade tegenover de pre-facelift Model Y Performance.

Ook nieuw is de adaptieve ophanging, herbekeken rubbers en dempers en de extra versteviging aan de ophanging achteraan. Zelfs de fusee voor het stuurgevoel werd herzien. Merk ook op dat de nieuwe bumpers en spoiler er niet enkel zijn voor de show. Zo genereert de Model Y Performance facelift 64% minder "lift" en 10% minder weerstand. Merk op dat het hier niet gaat over downforce, die blijft ongewijzigd.
Duitse überspecs in een opgepompte walvis
De specs dan? Tesla blijft uiteraard ook hier geheimzinnig, waardoor we bijna op het dark web moeten om iets van info te vinden. De twee elektromotoren produceren officieel 460 pk, al gaat het officieus over vlot 620 pk en 741 Nm (gewoon even niet aan je verzekering vermelden). De accu is tegenwoordig 79 kWh groot (netto), waardoor je 580 km aan range krijgt.

De sprinttijd weet je wel - maar geven we voor de goede orde nog eens mee: 3.5 seconden van 0 - 100 km/u. De top ligt op een lekker Duitse 250 km/u. Kortom: dit zijn cijfers waarvoor je vroeger een +100.000 euro kostende Duitser met dikke V8 of V10 moest kopen, maar dan in de schulp van een opgepompte walvis.
Belachelijk snelle SUV
Zorgen die updates er voor dat deze Model Y Peformance compleet herboren is? Nou, nee. Wel brengen ze een extra laagje sportieve finesse die we voorheen misten. Stijf als een sportwagen was de Model Y voor zijn facelift ook al (bedankt batterij als integraal deel van het koetswerk dat ook nog eens uit zo goed als één gigantische plaat bestaat), waardoor de SUV ondanks zijn gewicht toch vlot van koers kan wisselen. De aangepaste ophanging en stuurinrichting zorgen dat je dat gewoon nog vlotter kan en met een betere balans.

Alleen... hebben auto's zoals de elektrische Porsche Macan en Hyundai Ioniq 5 N duidelijk gemaakt waar de zwaktes liggen van de Model Y Performance. Zat snel is hij wel, maar de zitpositie is hoog, het stuurgevoel vaag en de feedback brengt geen glimlach op je gezicht. Dit is geen sportwagen, gewoon een belachelijk snelle SUV waarmee je elk gezinslid groen kan maken. Niet van jaloezie, wel van mottigheid. En tegenwoordig ook nog eens met beter remmen.
Subtiele details
Niet enkel de remmen zijn serieus beter, ook het interieur gaat er serieus op vooruit. Maar dat kon je begin dit jaar al lezen in onze test van de gewone Model Y die we dan ook doopten tot de "stille revolutie". Specifiek voor de Performance krijg je koolstofvezel op het dashboard en de deurpanelen, aluminium pedalen en sportstoelen vooraan met instelbare bolstering.

De rest van het interieur blijft de bruikbaarheid zelve. Het - tegenwoordig - 16-duims centrale scherm is een toonbeeld van reactiesnelheid, achterin kunnen passagiers eveneens hun aandacht verliezen dankzij een scherm. Tenslotte niet onbelangrijk: de Model Y heeft gewoon nog een richtingaanwijzershendel. Ook als Performance.
Niet de juiste versie
De Model Y Performance is een modervette snellere versie van een auto die je eigenlijk koopt omdat 'ie veel goedkoper is dan het gros van zijn concurrenten. Daar begint het wat te knagen, want doordat Tesla nieuwe varianten heeft geïntroduceerd (en de concurrentie sportieve alternatieven), zijn we er niet helemaal van overtuigd dat de Model Y Performance nog de juiste keuze is. Zo heb je voor 50.990 euro tegenwoordig de Model Y Long Range Single Motor die ook nog steeds in 5,6 seconden de honderd aantikt en dweept met +600 km range.

Deze Model Y Performance kost 62.990 euro. Da's 12.000 euro meer om sneller aan het stoplicht weg te zijn dan je buurman in zijn Model Y... om dan de rest van het jaar wel sneller aan de laadpaal te staan. De jaren van verstand zijn duidelijk gearriveerd bij Autofans.
Besluit
Toen Tesla zijn eerste iteratie van de Model Y Performance lanceerde was er geen enkel automerk dat een antwoord kon bieden. De nieuwe generatie zit echter in een Twilight Zone. Er zijn (duurdere) rivalen die een stuk meer sportiviteit neerzetten en er zijn intern goedkopere versies die nog steeds zat snel zijn (Model Y Long Range). Doe je familie een dienst, ga gewoon voor zo'n Long Range...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen