De eerste elektrische Alfa Romeo is hier maar we weten wat je nu denkt. Alfa Romeo’s horen namelijk leuk sturende auto’s te zijn maar hoe leuk kan een voorwielaangedreven, elektrische crossover dan zijn? Wij zochten het uit met deze Junior Veloce… en het resultaat was ronduit verrassend!
Pros
- Heerlijk speels rijgedrag
- Meer dan genoeg vermogen
- Knap interieur
Cons
- Beperkt(er) rijbereik
- Knalharde ophanging
- Duurste der sportieve Stellantis-EV's
Wat is dit?
Dit is niét de Alfa Romeo Milano. Zo moest Alfa Romeo’s compactste crossover oorspronkelijk gaan heten, maar op het allerlaatste moment besliste de Italiaanse overheid dat de auto die naam niet mocht krijgen. Dat relaas schreven we echter al bijeen in ons testverslag met de gewone Alfa Romeo Junior Elettrica want daarnaast krijgt die EV ook een sportievere variant onder de noemer ‘Veloce’… Dus wat valt daar zoal over te vertellen?
Géén Quadrifoglio
Op het eerste gezicht eigenlijk niet bijzonder veel. Zo ziet de Junior Veloce er maar weinig anders uit dan een Junior-zonder-Veloce en de reden daarvoor is niet ver te zoeken. Alfa Romeo noemt deze sportievere variant namelijk niet ‘Quadrifoglio’ zoals bij de Giulia of Stelvio want zo’n heftige ambities heeft hij nu ook weer niet. Qua uiterlijke aanpassingen moet je het dus doen met 20- in plaats van 18-inchvelgen, rode biesjes in de bumpers en een iets lagere ophanging.

Dat hoeft echter geen probleem te zijn want standaard ziet zo’n Junior er al best sportief uit, en dat geldt ook binnenin. Daar krijg je dus hetzelfde knap afgewerkte dashboard met hier en daar zelfs lapjes microvezel. Achter het stuur pronkt dan weer een 10,25-inch bestuurdersdisplay dat verstopt zit in twee kokers die aan Alfa Romeo’s tellers van weleer doen denken. Dat scherm zelf komt wel rechtstreeks uit heel wat andere Stellantis-modellen maar om je dat te doen vergeten, krijgt je Veloce een set bloedmooie kuipstoelen mee.
280 beteugelde paarden
De belangrijkste verschillen tussen de Alfa Romeo Junior van je buurvrouw en deze Veloce moeten echter nog komen, want we hebben het nog niet over de aandrijflijn gehad. Daar maakt de gewoonlijke elektromotor met 156 pk plaats voor eentje van maar liefst 280 pk en 345 Nm koppel sterk. Dat maakt hem, voor de duidelijkheid, nog krachtiger dan Alfa Romeo oorspronkelijk had aangekondigd want bij de onthulling beloofden ze 240 pk. Inderdaad: wat is Italiaanser dan een auto met een bij wet verboden naam die meer pk’s ophoest dan bedoeld?

Dat gezegd zijnde blijft deze Junior Veloce op één vlak niet zo Italiaans: hij houdt het nog steeds bij voorwielaandrijving. Gelukkig laat Alfa Romeo die 280 paarden echter niet op die twee wieltjes los zonder de nodige beteugeling. Zo krijgt de Veloce-versie directere besturing, stuggere stabilisatorstangen en grotere remschijven, naast die sportievere ophanging waar we het daarnet al over hadden. Tussen de voorwielen vind je dan weer een heus Torsen-differentieel… in een elektrische B-segment crossover!
Hothatch in crossover-vermomming
Gooi je al die ingrediënten samen in de mengmolen, dan vergeet je echter al snel dat je in een elektrische B-segment crossover zit. Deze Alfa Romeo stuurt namelijk hààrscherp, ondanks zijn voorwielaandrijving. Bovendien is er dankzij dat differentieel van onderstuur geen sprake, wel integendeel. De Junior Veloce is als het ware een automaat voor lift-off oversteer want gooi je ‘m iets sneller dan dat zou moeten in een bocht en los je het gas, dan slingert zijn kont op een heerlijk controleerbare manier naar buiten. Combineer die speelse balans met genoeg vermogen om naar de 100 km/u te sprinten in 5,9 seconden, en zelfs de meest traditionele Alfist kan zijn glimlach vast niet verbergen.

’t Is te zeggen: zolang die Alfist een sportieve rijstijl hanteert. Dan is de Junior Veloce namelijk één van de leukere EV’s die je momenteel kan kopen — echt waar — maar daar betaal je de prijs voor op vlak van comfort. Zijn sportievere ophanging maakt er een regelrechte stuiterbal van op een slecht wegdek en die kuipstoelen zijn kunstwerkjes om naar te kijken maar kwellinkjes om lang in te zitten. Op dat vlak is deze Alfa Romeo dus een echte hothatch in crossover-vermomming: hij zet al zijn kaarten in op rijplezier.
300 (leuke) kilometers
Daarnaast blijft het accupakket van de reguliere Junior Elettrica trouwens ook gewoon behouden en dat heeft dan weer zijn gevolgen voor het rijbereik. Zo maken die extra pk’s de elektromotor wat minder zuinig, al zijn de gevolgen nu ook niet zo dramatisch. Stellantis’ nieuwe krachtbron geldt namelijk als één van de meest efficiënte op de markt waardoor we tijdens onze test met de standaard-EV maar zo’n 16 kWh/100 km optekenden. Dat werd bij deze Veloce-versie echter 18,4 kWh/100 km waardoor je uit de 54 kWh-accu in de praktijk een kleine 300 kilometer range zou halen… Maar hé, dat zijn wel stuk voor stuk leuke kilometers.

Ook qua fun is er echter een probleem: deze Alfa Romeo is niet alleen. Integendeel: zelfs in eigen stal krijgt hij concurrentie van niet één, niet twee, niet drie maar zowaar viér sportieve modellen met precies dezelfde aandrijflijn. Volg maar even mee: Abarth heeft de 600e en Opel heeft de Mokka GSe, allebei eveneens crossovers. Lancia heeft dan weer een HF-versie van zijn Ypsilon en tot overmaat van ramp heeft Peugeot de iconoische GTi-naam nieuw leven in geblazen op de e-208. Dat zijn zelfs échte hothatchbacks dus waarom zou je dan nog voor deze Alfa Romeo kiezen?
Sweet spot
Dat kan je natuurlijk voor de merknaam doen want zeg nu zelf: evenveel indruk maak je niet met een gele Opel Mokka als met een Alfa Romeo in ’t rosso. Dat doe je misschien wel met een Peugeot die het GTi-opschrift draagt, al heeft de Junior Veloce daar een streepje voor met z’n ruimere cabine en z’n koffer van 400 liter. Hetzelfde geldt voor de Lancia Ypsilon HF die ook nog eens de minst bekende naam draagt en een Abarth is stiekem voor grote kinderen, niet? Kortom: deze Alfa Romeo is misschien wel de sweet spot van dat sportieve vijftal.

Dat is ook Alfa Romeo zelf niet ontgaan, getuige de prijs van deze Junior Veloce. Daarvoor vragen de Italianen namelijk 45.800 euro en dat maakt ‘m een kleine 1.000 euro duurder dan een Abarth 600e, Bijna 5.000 euro duurder dan een Opel Mokka GSe en zelfs dik 5.500 euro duurder dan een Lancia Ypsilon HF. De prijs van de Peugeot e-208 GTi kennen we op moment van schrijven nog niet maar ook die zal waarschijnlijk flink goedkoper worden. Tegelijk kost deze Veloce-versie ook ruim 8.000 euro meer dan een gewone Junior Elettrica en zoals we al zeiden, ziet die er van buitenaf amper verschillend uit. Je moet het dus écht wel doen voor dat rijgedrag.
Conclusie
De Alfa Romeo Junior Veloce is een masterclass in sportieve voorwielaandrijvers. Zijn stuurgevoel is vlijmscherp, zijn onderstel is perfect gebalanceerd en hij laat net genoeg foutmarge toe om je ermee te laten spelen zoals je al sinds je kindertijd niet meer met een auto gespeeld hebt. Daardoor vergeet je dus al snel dat deze Veloce elektrisch is, en dat hij nog net een beetje duurder is dan zijn platformgenoten met precies dezelfde sportieve aandrijflijn… Maar misschien is deze Alfa uit al die concerngenoten ook net een beetje begeerlijker.
Specificaties
| Motor | Elektromotor |
|---|---|
| Vermogen | 280 pk |
| Koppel | 345 Nm |
| Overbrenging | Automaat (vaste verhouding) |
| Aandrijving | voorwiel |
| Gewicht | 1 560 kg |
| Topsnelheid | 180 km/u |
| Prijs testwagen | € 45 800 |
| Prijs basismodel | € 37 160 |
| 0 tot 100 km/u | 5.90 sec |
| Min. kofferinhoud | 400 L |
| Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen