Opels sportieve label is terug, en aftrappen doet het met deze Mokka GSe. Die pakt uit met maar liefst 280 pk op zijn vooras, goed voor een 0-naar-100-tijd van minder dan 6 seconden. Dat maakt er de snelste Opel in jaren van, al kunnen zijn gelijkenissen met stoerdere Stellantis-broertjes wel voor keuzestress zorgen.
Het GSe-label van Opel is terug, maar dan net een beetje anders. Zo stond dat drieletterwoord een paar decennia terug nog voor ‘Grand Sport Einspritzung’ maar dat ‘injectie’-deeltje is intussen komen te vervallen. In de plaats daarvan staat de ‘e’ tegenwoordig voor ‘electric’ maar de twee modellen die dat label al mochten dragen — de Astra GSe en de Grandland GSe — waren lauwwarme plug-inhybrides. Hoog tijd dus om die naam eens écht waar te maken.
Mokka met Rally-accenten
Maak dus kennis met Opels allereerste volledig elektrische performancemodel: de Mokka GSe. Die baseert zich dus op de Opel Mokka Electric maar van buitenaf zal je hem niet snel met diens basisversie gaan verwarren. Zo krijgt de GSe-versie stoerdere bumpers voor- en achteraan en steek je de motorkap in het zwart, dan doet hij al helemaal denken aan de recent onthulde rallyversie van de Mokka. Verder brengt zijn ophanging hem een centimeter dichter tegen de grond terwijl hij rolt op specifiek 20-inch lichtmetaal.

Daar monteert Opel Michelin Pilot Sport-banden rond en dat is gelukkig niet de enige sportieve aanpassing die deze Mokka GSe biedt ten opzichte van de reguliere EV. Reken bijvoorbeeld op nieuwe schokdempers met hydraulische bumpstops, een extra stugge stabilisatorstang op de achteras en zelfs een heus Torsen-differentieel tussen de aangedreven voorwielen. Komen die aanpassingen je echter bekend voor, dan is dat geen toeval: Peugeot gaf precies dezelfde snufjes aan zijn E-208 GTi, Lancia aan zijn Ypsilon HF, Alfa Romeo aan zijn Junior Veloce en Abarth aan zijn 600e.
Minder rijbereik, meer snelheid
Ook de rest van de specificaties doen dus een belletje rinkelen want de Mokka GSe deelt gewoon zijn technische basis met die resem sportievelingen. Zo vind je op de vooras een elektromotor met 280 pk en 345 Nm koppel, die zijn stroom haalt uit de gewoonlijke 54 kWh-accu. Het rijbereik zakt door die extra pk’s wel naar 330 kilometer maar de rest van de cijfers schieten natuurlijk de hoogte in. Denk bijvoorbeeld aan een topsnelheid van 200 km/u terwijl de Mokka GSe de 100 km/u aantikt na 5,9 seconden. Dat maakt hem trouwens sneller dan zowel de Astra GSe als de Grandland GSe die tot voor kort in het gamma stonden!

Dat gezegd zijnde lanceert Opel deze Mokka GSe daamee wel middenin een massa aan geduchte concurrenten. We zeiden het namelijk al: zowat elk Stellantis-merk dat iéts met sportiviteit te doen heeft, heeft al zijn eigen variant op dit platform. De vraag is dus of je deze Opel wel zal verkiezen boven een technisch identieke Alfa Romeo of Abarth of zelfs niet liever voor de echte hothatches van Peugeot en Lancia kiest dan voor een potente crossover. Veel zal dus afhangen van de prijszetting van deze Mokka GSe, maar daarover kunnen we nog niks melden.

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen