Rijtest

Test: Alfa Romeo Junior - meer dan een Peugeot in vermomming? (2024)

Alfa Romeo heeft zijn eerste massa-EV klaar, en die luistert naar de naam Junior… Al was dat niet echt de bedoeling want oorspronkelijk werd hij gelanceerd als ‘Milano’. Bovendien is dit ook nog eens de eerste Alfa die zijn basis deelt met Peugeots en Citroëns dus wordt dit dan een complete flop? Wel, niet als je ’t ons vraagt…

Het moet zowat één van de meest Italiaanse verhalen van de afgelopen jaren zijn, de lancering van de Alfa Romeo Junior. Zo zou de compacte crossover oorspronkelijk ‘Brennero’ gaan heten maar geef toe: weet je niet beter, dan klinkt dat als Italiaans voor ‘verbrander’. Dat paste natuurlijk niet op wat de eerste EV van het merk moest worden — de zeldzame 33 Stradale even niet meegerekend. Uiteindelijk keerde Alfa Romeo zich zelfs tot zijn fans om alsjeblieft een leuke naam te verzinnen en dat werd ‘Milano’. Zo werd de auto ook onthuld, tot de Italiaanse overheid een paar dagen nadien besliste dat die naam niet mocht kleven op een model dat in de verste verte niet in Milaan gebouwd werd… En zo werd de auto, compleet met marketingmateriaal, hals over kop omgedoopt tot Junior.

Elke dag een beetje mooier

Nu goed, merk je een paar maanden nadien eigenlijk nog iets van dat hele debacle? Wel, ja en nee. Zo staat de naam ‘Junior’ nergens te lezen op deze auto terwijl de andere Alfa’s toch mooi ‘Giulia’, ‘Stelvio’ of ‘Tonale’ op hun konten hebben kleven. Bovendien vormt die kont in dit geval ook nog eens een kleine stijlbreuk met die andere modellen want echt herkenbaar ‘Alfa Romeo’ is die niet. Vooraan lijkt de Junior echter wel op een soort mini-Stelvio maar dan met uitbundiger luchthappers en een vreemde, deels gesloten Scudetto-grille… En het eindresultaat gaat je op één of andere manier beter bevallen hoe langer je ernaar kijkt, zoals met vrijwel elke Alfa Romeo van het voorbije decennium.

Image
Test Alfa Romeo Junior 2024

Het interieur hoefde zelfs niet op ons te groeien, dat zag er al prachtig uit vanaf we de eerste ‘Milano’-beelden te zien kregen. Zo pakt de Junior uit met een digitaal bestuurdersdisplay van 10,25 inch, dat geheel volgens traditie verstopt zit in iets dat doet denken aan de twee kokers van weleer. Daarvoor vind je dan weer een gloednieuw stuurtje dat in een ‘Speciale’-versie als ons testexemplaar overtrokken wordt met microvezel. Datzelfde materiaal vind je dan ook nog eens terug in de middenconsole, waar de start-/stopknop als een soort detonator richting de bestuurder gericht zit. Je zou er allemaal bijna door gaan vergeten dat die hendels achter het stuur, die rij sneltoetsen onder het scherm en die schakelaar voor de aandrijflijn je wel héél bekend voorkomen.

"Echte" Alfa Romeo?

Heb je namelijk al eens in een Peugeot (E-)2008 gezeten, dan zag je daar heel wat van deze onderdelen terug… Of in een Opel Mokka, een Citroën (ë-)C4, een DS 3, een Fiat 600e of een Jeep Avenger. Met die waslijst aan Stellantis-crossovers deelt deze Alfa Romeo namelijk zijn E-CMP-platform en we weten het, purist: alleen al daarom vind jij dit waarschijnlijk “geen echte Alfa”. Het feit dat de Junior voorlopig in al zijn versies voorwielaangedreven is, helpt je vast ook niet. Laat ons echter eerlijk zijn: dan zijn er in de afgelopen decennia zo weinig “echte Alfa’s” geweest, dat je je misschien wel eens moet gaan afvragen wat überhaupt een “echte Alfa” is… Is het dat handjevol achterwielaangedreven topmodellen, of zijn het die elfendertig meer bereikbare auto’s op een basis die een ander merk toevallig ook gebruikt?

Image
Test Alfa Romeo Junior 2024

Wat ons betreft is het belangrijkste dan ook dat Alfa Romeo een unieke auto bouwt op dat bestaande platform… Al hebben ze dat op motorisch vlak niet meteen gedaan bij deze standaard-Junior. In ‘Elettrica’-vorm beschikt die namelijk over een enkele elektromotor op de vooras, goed voor 156 pk en 260 Nm koppel. Dat zijn dus precies dezelfde cijfers die zijn technische neefjes ook weten voor te leggen en daarmee gaat hij ook in dezelfde 9 seconden naar de 100 km/u. Ook de mildhybride Junior Ibrida deelt zijn hele aandrijflijn met een resem Fransozen, maar gelukkig is er nog de Junior Veloce. Die elektrische krachtpatser pakt uit met de volle 280 pk en is daarmee de sterkste van alle modellen op het E-CMP-platform.

Vinnig... eens op snelheid

Die namen wij deze keer echter niet mee — want we testten de Veloce al eens hierzo — maar ook met de standaard-Junior hebben de Italianen stiekem hun best gedaan. Zo mag die aandrijflijn wel onveranderd zijn maar het rijgedrag is dat hoegenaamd niet. Alfa Romeo trakteerde hem namelijk op een directere stuurinrichting terwijl het ook de ophanging en de stabilisatorstangen naar smaak aanpaste. Het resultaat laat zich wonderwel voelen want de junior blijft opmerkelijk vlak in de bochten terwijl hij best vinnig van richting verandert. Vinnig genoeg om je mee te amuseren alleszins, of toch eens je wat snelheid hebt gemaakt. Zelfs wanneer je in de ‘Dynamic’-modus rijdt, doet de acceleratie het in de eerste 20 km/u wat te rustig aan wat we meteen herkennen van de andere Stellantis-modellen met deze elektromotor.

Image
Test Alfa Romeo Junior 2024

Gelukkig krijg je dan ook alle voordelen van die elektromotor mee want dat is één van de zuinigste krachtbronnen van het moment. Daar geniet je dus ook in deze Junior Elettrica van en zo eindigden wij onze testweek met een gemiddeld verbruik van 16,4 kWh/100 km. Het moet gezegd dat de buitentemperaturen toen ideaal waren voor een EV, al legden we ook heel wat snelwegkilometers af en daar worden elektromotoren doorgaans niet zo gelukkig van. Toch bleef het verbruik dus meer dan binnen de perken waardoor we uitkwamen op een realistisch rijbereik van zo’n 320 kilometer. Niet slecht dus voor een accu van amper 54 kWh, en daardoor is zijn maximale snellaadvermogen van slechts 100 kW eigenlijk genoeg om in 27 minuten naar 80 procent capaciteit te laden.

Begeerlijker en toch goedkoper

Een nog groter rijbereik en een nog groter snellaadvermogen waren natuurlijk nog leuker geweest maar laat ons eerlijk zijn: dat heeft een compacte crossover misschien niet echt nodig. Compact is hij namelijk wel degelijk want vergis je niet: de Junior is de kleinste Alfa Romeo sinds de MiTo. Hij biedt dan ook de kleinste kofferruimte sinds de MiTo, al is die 400 liter eigenlijk niet slecht ten opzichte van zijn concurrenten. Sterker nog: van al zijn Stellantis-broertjes doet enkel de Peugeot E-2008 het beter dus deze Alfa is ruimer achterin dan een Jeep Avenger of Fiat 600e. Zegt dat veel? Nee, behalve dat je hier best wel mee kan leven.

Image
Test Alfa Romeo Junior 2024

Maar geldt dat ook voor zijn prijskaartje? Wel, in vergelijking met de Stellantis-crossovers op hetzelfde platform alvast wel. Zo vraagt Alfa Romeo 29.200 euro voor de Junior met verbrandingsmotor terwijl je de elektrische versie krijgt vanaf 38.700 euro. Daarmee is hij duurder dan de Fiat 600e — wat maar logisch is — en een Jeep Avenger, maar kost hij wel minder dan een Opel Mokka Electric of een Peugeot E-2008 met dezelfde elektromotor… En dat laatste vinden we moeilijk te verantwoorden want geef toe: dan is deze Alfa Romeo toch een stukje begeerlijker?

Conclusie

Hij is er niet zonder slag of stoot gekomen, maar Alfa Romeo heeft eindelijk zijn eerste echte EV. Daarvoor speelden ze wel leentjebuur bij moederkloek Stellantis maar goed: als die basis er is, waarom zou je ‘m niet gebruiken? Gelukkig hebben de Italianen alles uit de kast gehaald om je te doen vergeten dat de Junior zoveel deelt met pakweg een Peugeot, kijk maar naar dat creatieve design en natuurlijk dat speelse rijgedrag… En is dat nog niet genoeg, kies dan voor een Veloce-versie en weet dat geen van diens Stellantis-broertjes die zelfs maar kan bijhouden.

Specificaties

MotorElektromotor
Vermogen156 pk
Koppel260 Nm
OverbrengingAutomaat (vaste verhouding)
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 445 kg
Topsnelheid150 km/u
Prijs testwagen€ 38 700
0 tot 100 km/u9.00 sec
Min. kofferinhoud400 L
Rijtaks0

 

Meer EV’s in de gratis EV-Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen