![infiniti q50 20t 2 infiniti-q50-20t_2](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/merken/infiniti/anderefotos/infiniti-q50-20t_2.jpg?itok=CK3LqWP3)
Sinds 2008 doet Infiniti er alles aan om te slagen in Europa. Maar waarom al die moeite als je het al goed doet in de Verenigde Staten en Japan?
Het Japanse luxemerk van Nissan wil sinds zes jaar onze Europese harten veroveren. Ze lanceerde daarvoor een FX, EX en G-reeks, maar zonder veel succes. De rare snoeten en dikke V6 motoren lagen niet in lijn met wat we in Europa verwachtten. Daar willen ze nu verandering in brengen met onder andere de Q50 waar de 2.2 liter viercilinder in schuilt die ze leenden van Mercedes. Binnenkort komt er ook een hatch die als concurrenten de BMW 1-reeks, Mercedes A-klasse en Audi A3 ziet. En binnen drie jaar lanceren ze op basis van het Q80 concept een concurrent voor de Porsche Panamera.
Het ultieme doel is tot het clubje van de Duitsers horen. Ze willen maar met drie merken geassocieerd worden: Mercedes, Audi en BMW.
Waarom?
Daarmee leggen ze de lat zo belachelijk hoog dat je je afvraagt waarom ze het zichzelf zo moeilijk maken. In Amerika doen ze het schitterend en ook in thuisland Japan zit de wind in de zeilen. Waarom veranderen ze de strategie in Europa zo veel van de Amerikaanse en Japanse? Waarom wil Infiniti persé premium zijn? Hebben er al niet voldoende niet-Europese merken hun tanden erop stuk gebeten om in het premium segment te horen in Europa?
Daarom
De reden dat Infiniti zo zwaar op Europa inzet en dat het er Premium moet zijn, is het potentieel dat ze heeft in China. Want, zo blijkt, Chinezen willen enkel Europese premium wagens kopen. Infiniti moet dus het imago krijgen van een Europees Premium merk alvorens ze naar de Chinese markt kan trekken - en het land van de rijzende zon is het ultieme doel.
Infiniti heeft vandaag een Amerikaans imago en daar zijn de Chinezen niet zo happig op. En in China een Japanse auto kopen, dat ligt voor velen ook wat moeilijk blijkbaar.
Een zichtbaar gevolg van de wil om premium te zijn is dat ze niet geassocieerd willen worden met moederbedrijf Nissan. Hoewel dat bestaand dealernetwerk hen sneller zou kunnen doen groeien in Europa en het merk Nissan hen een zekere geloofwaardigheid bezorgt, breken ze er elke zichtbare relatie mee.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 11 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 14 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 15 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 22 uur geleden