Waarom Europa moet lukken voor Infiniti

infiniti-q50-20t_2

Sinds 2008 doet Infiniti er alles aan om te slagen in Europa. Maar waarom al die moeite als je het al goed doet in de Verenigde Staten en Japan?

Het Japanse luxemerk van Nissan wil sinds zes jaar onze Europese harten veroveren. Ze lanceerde daarvoor een FX, EX en G-reeks, maar zonder veel succes. De rare snoeten en dikke V6 motoren lagen niet in lijn met wat we in Europa verwachtten. Daar willen ze nu verandering in brengen met onder andere de Q50 waar de 2.2 liter viercilinder in schuilt die ze leenden van Mercedes. Binnenkort komt er ook een hatch die als concurrenten de BMW 1-reeks, Mercedes A-klasse en Audi A3 ziet. En binnen drie jaar lanceren ze op basis van het Q80 concept een concurrent voor de Porsche Panamera.

Het ultieme doel is tot het clubje van de Duitsers horen. Ze willen maar met drie merken geassocieerd worden: Mercedes, Audi en BMW.

Waarom?

Daarmee leggen ze de lat zo belachelijk hoog dat je je afvraagt waarom ze het zichzelf zo moeilijk maken. In Amerika doen ze het schitterend en ook in thuisland Japan zit de wind in de zeilen. Waarom veranderen ze de strategie in Europa zo veel van de Amerikaanse en Japanse? Waarom wil Infiniti persé premium zijn? Hebben er al niet voldoende niet-Europese merken hun tanden erop stuk gebeten om in het premium segment te horen in Europa?

Daarom

De reden dat Infiniti zo zwaar op Europa inzet en dat het er Premium moet zijn, is het potentieel dat ze heeft in China. Want, zo blijkt, Chinezen willen enkel Europese premium wagens kopen. Infiniti moet dus het imago krijgen van een Europees Premium merk alvorens ze naar de Chinese markt kan trekken - en het land van de rijzende zon is het ultieme doel.

Infiniti heeft vandaag een Amerikaans imago en daar zijn de Chinezen niet zo happig op. En in China een Japanse auto kopen, dat ligt voor velen ook wat moeilijk blijkbaar.

Een zichtbaar gevolg van de wil om premium te zijn is dat ze niet geassocieerd willen worden met moederbedrijf Nissan. Hoewel dat bestaand dealernetwerk hen sneller zou kunnen doen groeien in Europa en het merk Nissan hen een zekere geloofwaardigheid bezorgt, breken ze er elke zichtbare relatie mee.

Tijdstip: 08:24
Auteur: Auteur: Pieter A.
Reacties: 2 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Sracerr 17:05
afbeelding van Sracerr

Auto's ombadgen naar Europeesch Renault "de ruit" plakken en klaar is Kees!. lijkt mij een effectievere strategie.

Grunt 10:40
afbeelding van Grunt

Best een interesssante piste, om daar waar Infinity toch nog geen imago heeft, het meer te positioneren als de luxe-arm van Renault...
In ieder geval, met al hun inspanningen zijn ze nog steeds letterlijk nergens op de Europese markt. In Belgie was er een piek(-je) van 123 inschrijvingen in 2011, daarna zijn ze weer gezakt tot 19 voor heel 2013. Ruim achter Aston Martin, Lotus en zelfs Morgan...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws