Dieselmotor staat aan vooravond van revival

Diesel revival 2020

Verketterd en naar de eeuwige jachtvelden gestuurd, dat leek het lot voor de dieselmotor na het uitbreken van Dieselgate. Diesel staat echter aan de vooravond van zijn wederkeer. Gestuwd door Europa, België en klanten.

Van de één op de andere dag compleet verfoeid, diesel. Want wat bleek? Er kwam onnoemelijk veel smeerlapperij uit de uitlaatpijp van een dieselmotor en meer nog; verschillende automerken hadden jaren gesjoemeld met dieselmotoren om ze groener te doen lijken dan ze eigenlijk zijn. Imagoschade, het komt niet vaak straffer in je gezicht als Dieselgate. De gehele wereld was dan ook unaniem; diesel moet dood.

No-Nox

Een ietwat emotionele beslissing, toen al en nu meer dan ooit duidelijk. Want de dieselmotor heeft enkele unieke karaktereigenschappen die door de publieke opinie werden misbegrepen. Zo is een dieselmotor niet slechter voor het milieu (flora) dan eentje op benzinekracht. Wel is een dieselmotor slechter voor de fauna, mens en dier. Dat heeft allemaal met die verdomde NOx te maken, een verzamelnaam voor een reeks stikstofoxiden die de mensheid aan gezondheidsproblemen helpen. Astma als voorbeeld, kanker als nog pijnlijker voorbeeld.

Diesel revival 2020

Goed nieuws echter, want de modernste dieselmotoren die nu nieuw op de markt komen zijn in staat om de NOx-uitstoot te reduceren tot het absolute minimum. Merken zoals Mercedes zijn zelfs in staat om dieselmotoren voor te leggen met 8 keer minder (!) NOx-uitstoot dan de Europese minimumwaarde. Het perverse is evenwel dat automerken deze technologie (via een actieve en passieve katalysator + AdBlue) al jaren op het schap hadden liggen maar eerst hun handen moesten verbranden voor het daadwerkelijk te installeren. Winstbejag boven algemeen welzijn. Ja, de autosector ging hier zwaar de fout in.

Revival

Maar kijk, de sector herpakt zich. Aan de éne kant door fors de kaart van elektrificatie te trekken. Aan de andere kant door de dieselmotor eindelijk de technologische upgrade te geven die het op uitstootvlak nodig heeft. Geen dag te vroeg, want de dieselmotor zal de komende jaren een heuse revival kennen. Dankzij drie belangrijke Factoren. Factoren die hypocriet genoeg de laatste jaren mee met de fakkel en riek de dieselmotor verdreven.

Factor 1: Europa

Het dubbelgezicht van Europa kent geen grenzen als het aankomt op het beleid rond diesel. Zo was het Europa die steden en landen stimuleerde om diesels te weren (LEZ als beste voorbeeld) maar is het ook Europa die in één slag besloot om automerken in Europa strengere CO2-regels op te leggen tegen 2020/2021. Die regels stipuleren dat elk automerk dat operationeel is in Europa een gemiddelde vlootwaarde voor moet leggen van maximaal 95 g/km C02. Anders gezegd; vanaf 2021 zullen automerken er voor moeten zorgen dat de gemiddelde CO2-uitstoot van alle verkochte auto's in Europa landt op maximaal 95 g/km. Voor elke vervuiler moet er dus een "CO2-vriendelijk" model worden verkocht.

Diesel revival 2020

Laat het echter net de diesel zijn die een stuk CO2-vriendelijker voor de dag komt dan een benzinemotor. Waardoor automerken de dieselmotor nodig zullen hebben om de doelstellingen van Europa te kunnen behalen. Case in point; Audi die plots een grob S-modellen in Europa op dieselkracht zet terwijl de rest van de wereld benzinemotoren krijgt. Elke CO2 telt, want op het overschrijden van de limiet staan forse boetes. Automerken zullen dus diesels in onze schoot lepelen dat het een lieve lust is. Want zelfs de meest zuinige Volkswagen Up! met benzinemotor stoot nog steeds 96 g/km CO2 uit. Een ruimere Peugeot 308 diesel komt toe met... 82 g/km.

Factor 2: België

Zeg je auto's en België, dan kan je niet rond de bedrijfswagen. De heilige koe in een kluwen van een scheefgetrokken belastingsituatie. Zowel zelfstandigen als werknemers in bedrijven maken gretig gebruik van het fiscale voordeel van de bedrijfswagen. België zal in 2020 een compleet nieuwe formule uitrollen voor de berekening van de aftrekbaarheid. Een formule die de vergroening van het bedrijfswagenpark moet versnellen maar, tegenstrijdig op wat ze daarmee willen bereiken, vooral de dieselwagen een fiscaal voordeel zal geven. De formule baseert zich namelijk sterk op CO2 en zoals hierboven aangehaald; diesels stoten minder CO2 uit dan benzinewagens.

Als bedrijf ga je dan ook de simpele keuze hebben; of je legt serieus wat geld neer voor dure plug-inhybrides of elektrische auto's, of je schotelt een zuinige dieselwagen voor met een nog steeds aantrekkelijke aftrekbaarheid en een lage VAA.

Factor 3: De consument

Natuurlijk kopen we ook particulier nog auto's. Die klanten werden door de emotionele oorlogsvoering rond Dieselgate de laatste jaren onbewust naar benzinewagens gestuurd. Klanten die vaak beter af zijn met het dieselalternatief. Zo kunnen we ons inbeelden dat gezinnen die hun 10 jaar oude Peugeot Partner diesel inwisselden voor een nieuwe versie op benzine, grote ogen zullen getrokken hebben. Want hun verbruik steeg plots van 4,5 liter diesel per 100 km naar 8 liter benzine. Een financiële aderlating voor veel gezinnen met kinderen. Want zelfs de dure dieselprijs anno 2019 counter vaak niet het meerverbruik van de benzine.

Diesel revival 2020

En gezinnen, die kiezen op het einde van de dag vooral met hun portefeuille. Nu emotie plaats heeft gemaakt voor ratio zijn velen tot het besef gekomen dat dieselwagens vaak minder gezinsbudget opsouperen dan benzinewagens. Ook al vergeten ze dan vaak volwaardige - en goedkopere alternatieven - zoals CNG. Maar de klant is koning en de klant die de laatste vier jaar torenhoge benzinerekeningen heeft moeten trotseren kan wel eens terug de overstap naar diesel maken.

Diesel über alles?

Of we hier een lans willen breken voor de dieselwagen? Wel, hier begint, letterlijk, het vuil luchtje aan dit verhaal. Want hoewel Europa en lokale overheden consumenten terug naar de diesel sluizen door het hierboven gekozen beleid, zijn het diezelfde instanties die er voor zorgen dat een nagelnieuwe "propere" dieselwagen binnen 8 jaar niet meer welkom is in een Lage EmissieZone (LEZ). De dupe van heel dit verhaal is, uiteraard, de particuliere eindgebruiker die gemiddeld 9 jaar met zijn nieuwe auto doet.

Of er oplossingen zijn? Uiteraard. De fiets nemen bijvoorbeeld. Want de impact van minder de auto te gebruiken zal veel groter zijn dan de impact van nieuwe technologieën onder de motorkap van een veelgebruiker. De impact van de auto op de wereldwijde CO2-uitstoot is miniem vergeleken met die van andere sectoren maar de auto heeft wel een grote impact op onze samenleving. Lokale geluidspolutie (ratelende motoren) en uitstoot zijn niet te onderschatten factoren op het algemene welzijn. De diesel zal tot de komst van een valabel alternatief echter broodnodig zijn. Of je nu voor of tegen bent.

Laatst gepubliceerd

Reacties (47)

Plaats een reactie
DH 15:45
afbeelding van DH

Hybride-benzine buurman trots met zijn nieuwe CH-R. Ik tuf lustig verder met mijn 207SW 1.6 HDI van 2010 :-)

Kees Onman 10:39
afbeelding van Kees Onman

Allebei lelijke hokken, maar dan 10x liever de ch-r.

Hybride gaat ook een stuk langer mee dan de diesels van de afgelopen jaren na 2 ton zijn de diesels op.

Max 11:02
afbeelding van Max

Diesels naar 2 ton op ?
Wat een onzin verhaal
1 miljoen km zul je bedoelen
De accu's van hybride auto's gaan zo'n 6jaar mee , dus dat is niks dat is duurkoop en zware belasting voor de aarde

4g63 13:08
afbeelding van 4g63

Weet er zelf eentje rijden die 16j is, geen accu problemen. Zijn er die vervangen moeten worden op 350d km maar zijn er ook die na 500d km nog blijven doorgaan.

tomtom 11:51
afbeelding van tomtom

> De accu's van hybride auto's gaan zo'n 6jaar mee , dus dat is niks dat is duurkoop en zware belasting voor de aarde.

Ten eerste gaan die batterijen langer mee dan 6j. Cf. 350kkm van hierboven.

Ten tweede zorgt de benzinehybride-setup wel voor ongeveer 20g/km aan CO2-uitstoot minder, wat op 350kkm neerkomt op 7 ton CO2. Daar kan je al eens een batterij voor vervangen, me dunkt.

Jazzik 00:14
afbeelding van Jazzik

"De accu's van hybride auto's gaan zo'n 6 jaar mee"
Aha... nu snap ik waarom Toyota, hier in Polen, 10 jaar garantie geeft op die hybride accu...

Verstraete gino 09:59
afbeelding van Verstraete gino

Mijn reactie tis simpel e ik heb nu een Bmw 420D is 3 jaar wat denken de regering dat ik eene gaan kopen met batterij . Gaan er veel komen kijken ken nu eens een deftige auto en wat denken verkopen en eene kopen zeg man denken ze mss dat we Ronaldo zijn of Messi die maar te rapen hebben en dat ze zeggen tis voor het milieu zou zeggen ja maar het is juist een geld kwestie al altijd geweest toch in België de grote mannen hun zak zijn noois gevuld

Fab 16:43
afbeelding van Fab

Tja ik blijf diesel rijden zowel prive als zakelijk. Niks gaat boven een lekker lopende 2l diesel waarmee je in alle comfort lange afstanden kan rijden zonder bizar op je verbruik te moeten letten. En in de stad... tja daar spendeer ik al jaren geen geld meer aan. De steden zullen alleen maar verarmen als de middelklasse er weg blijft.

Stadler 16:58
afbeelding van Stadler

Nou en....
Buurman trots met zen nieuwe golf tdi,ik tuf wel verder met m'n 8 jaar oude prius....geen vliegwiel problemen,geen egr problemen,geen koppelingproblemen,turbo,ad bleu of noem het maar op :-)

vdsmichiel 17:48
afbeelding van vdsmichiel

Na onze oude Renault-diesel (240 000 km geleden nog gekocht met een CO2-premie ...) ook voor een hybride Toyota gegaan. Qua uitstoot is dat volgens mij voorlopig een van de beste opties: een indirect ingespoten Atkinsonbenzinemotor (geen fijn stof, weinig NOx) en door de samenwerking met elektromotor - generator - batterij toch het verbruik van een dieseltje (onder de 5 L/100 km blijven is gemakkelijk mogelijk, dus weinig CO2).
Is puur elektrisch dan niet beter? Misschien een beetje, maar het moest ook betaalbaar zijn, én hoe wordt de elektriciteit opgewekt??
Nog een voordeel: remmen doe je meestal op de generator, dus slijten remschijven en -blokken nauwelijks (weer minder fijn stof).

Van Zeebroeck 20:21
afbeelding van Van Zeebroeck

Met een diesel bij verstandig gebruik rijdt men 300.000 km zonder problemen ,taxichauffeurs vertegenwoordigers bedrijfscamionetten rijden met diesel ,heb recent 2 benzinewagens gehad motor stuk met amper 20.000 km op de teller heb terug een diesel gekocht

LV 17:45
afbeelding van LV

Motor stuk op 20.000 km.
Dan moet u driingend leren autorijden.
Ik rij benzine en haal zonder problemen 300.000 km.

4g63 21:29
afbeelding van 4g63

Twee benzine blokjes die zich al paar modelgeneraties bewijzen hier;
14 en 17 jaar, beide circa 190d km.
Buiten normaal onderhoud is aan die blokjes nog nooit een sleutel aan geweest.
Opvolger(s) word hetzelfde, zal enkel blok worden met bewezen dienst en die je op sites genre problemcar amper tegenkomt.

Mar 21:14
afbeelding van Mar

Ik rijd een Lexus Ct200h bouwj 2012 Heeft een CO2 uitstoot van 87 en voldoet dus allang aan de nieuwe zuinigheids norm. Niks plug-in en niks te schakelen. Rijdt lekker relaxt en doet moeiteloos 1 op 22 gemiddeld. Verbaast me steeds dat er nog zoveel auto's zonder hybride worden verkocht. Ra, ra.
....mensen willen dus de staatskas spekken !

JL 21:54
afbeelding van JL

Reken 2 jaar om de imagoschade te herstellen, en binnen 9 jaar mogen deze diesels de LEZ niet meer in. Waardoor hun restwaarde ook nihil zal zijn. Dus niks voor de gewone consument, zoals in het artikel al aangegeven. Hooguit voor de leasingrijder met een kort contract en om sportmodellen op een "aanvaardbaar" uitstootniveau te krijgen.

Het lijkt een noodgreep van Europese merken om aan de normen te voldoen en om de achterstand op het vlak van electrische voertuigen proberen weg te werken. Terwijl de Aziatische concurrenten vrolijk verder hybrides en volledige EV's zullen aanslepen dat het niet mooi meer is. Het zal warm worden in Europese directiekamers...

JL 18:37
afbeelding van JL

Eigenlijk is het weer gewoon volksverlakkerij van de Europese autosector. Iets de hemel inprijzen om een tijdelijke oplossing te hebben. En om de ontwikkelingskosten van die diesels nog te recupereren. Terwijl ze weten dat de gebruiker binnen enkele jaren ge-f*cked is.

En ja, hybrides zijn geen wonderoplossing. Tuurlijk niet. Er bestaan gewoon geen oplossingen die op één-twee-drie alle problemen kunnen oplossen. Hybrides zijn daarbij een/één stap in de goede richting. Een stap die langer levensvatbaar is dan wat de Europese merken nu uit eigenbelang naar voor schuiven.

Nu, een van dé oplossingen, die niemand wil horen, is op termijn gewoon minder kms maken. Meer lokaal gaan werken en meer en beter openbaar vervoer. Al zal dat laatste in een lintbebouwd land als België nooit voor iedereen een oplossing kunnen bieden.

Pierre Teetaert 22:33
afbeelding van Pierre Teetaert

Ik werk mee aan projecten van FPT-fiat power train-en diesel zijn met ad blue heel wat milieu vriendelijker.....elektrische auto's....wat een zever....de wetenschap bedriegt de politiek....mijn volgende is weer een diesel...ad blue....euro mij gelijk...maar milieu vriendelijk en zuinig...betaalbaar en geen subsidies....

Hans 08:06
afbeelding van Hans

Hier kan ik kort in zijn. Ik rij al een aantal jaren diesel ed blue. GEWELDIG.!!!!!!!

Teooken 00:07
afbeelding van Teooken

Ik probeer nu een superzuinige Diesel in te ruilen.. Met dank aan alle onnozelen die Diesel tot een vloek hebben weten te verheffen is het welhaast onmogelijk om van een auto met een lage CO2 uitstoot af te komen... Zelfs handelaren willen geen diesels met inkopen! Zoals beschreven in het artikel heeft Europa diesels nodig om aan de zelf opgelegde boetes te ontkomen! De waanzin ten top,! Maar goed, het volk is gek gemaakt, de diesel geketterd dus net als in het verleden zal het tij wel weer keren ten gunste van het milieu (ooit is er in diesels en roetfilter gekomen en toen was alles weer oké)... Voor nu dan maar even hybride rijden tot de diesel weer een goed alternatief is.

Monster 07:29
afbeelding van Monster

Ruim 40 jaar met de diesel en add blue bezig geweest maaaaar hoe zit het de dieselolie en de kwaliteit en de afstelligen van de motor pomp timming .

Patrick Thibaut 09:33
afbeelding van Patrick Thibaut

Diesels, en tegen 2030 CO2 uitstoot halveren, hoe kan dat nu?

Mathieu 12:25
afbeelding van Mathieu

Best grappig hoe iedereen hier zijn keuzes verdedigt.
Maar nog grappiger is, dat wij (Europa) hier door dit onderwerp zo geleefd worden, en dat men hier op een paar duizend kilometer verder gewoon in LADA's van in de jaren 80 en 90 rund tuft. :-)
Hun zal het een worst wezen of we hier nu diesel, benzine of hybride rondrijden.

4g63 13:22
afbeelding van 4g63

Deze week op de gazet. '100 bedrijven stoten 70% van de CO2 uit'
In India is er beterschap onderweg, men heeft daar stilaan door dat kolencentrales de inwoners vergiftigen. Heeft lang geduurd maar men is aan t afbouwen.

H Knol 15:10
afbeelding van H Knol

Zolang de gigantische boomkap doorgaat in het amazone gebied kan de auto het probleem niet oplossen

Pascal 20:33
afbeelding van Pascal

Dat is hem nu juist. Mijn oude diesel (prachtige Peugeot 607 2.2 hdi) met slechts 109.000 km overgelaten voor belachelijk laag bedrag om een (terug diesel) euro6 exemplaar te kopen. Dit terwijl handelaar bij garage staat te popelen om deze wagen via de bewuste kaai in Antwerpen naar Afrika te verschepen. Daar zijn ze super blij met zo een prachtige luxe wagen waarmee ze nog jaren zorgeloos zullen verder rijden... Dit is echt te belachelijk voor woorden...

T-Lens 13:37
afbeelding van T-Lens

Autofabrikanten hadden misschien sneller Ad-Blue moeten invoeren, maar ook Europa is in fout. Ze hadden al lang de Diesel aan de pompen in heel Europa moeten vervangen door GTL (Gas To Liquid - een dieselvervanger gemaakt uit aardgas). Enkel in Nederland kan je die op beperkte locaties tanken, aangezien dit zogezegd enkel voor de scheepvaart is.
Nochtans kan die perfect in iedere dieselwagen. Hiermee vermindert de uitstoot van stikstofoxiden met een kleine 9%, zwaveloxiden met 74%, co2 met bijna 4% en roet met bijna 21%.
Verder daalt ook het motorgeluid met zo'n 3dBA.
Nochtans wordt hier nooit over gesproken in de media of door de overheid...

4g63 21:18
afbeelding van 4g63

(Is veel te logisch nagedacht) ;)
Kerosine en alkylaatbenzine, bestaat al jaaaren, overheid kwettert over roet en minder CO2? Dat overheid dan zorgt dat je iets kan tanken dat minder roet afgeeft bij verbranding.
Iets wat minder roet afgeeft moe je niet of minder filteren zelfde met euro'95, schaf dienen bagger af en verkoop alleen '98.

Kris 14:28
afbeelding van Kris

Als een hybride batterij van toyota gemiddeld maar 6 jaar mee gaat waarom geeft toyota dan 10 garantie hierop .Het hybridesysteem is de beste tussenstap voor waterstof .

Panino 14:42
afbeelding van Panino

Hybrides zijn 150-250 kg zwaarder dan de diesel versie. Elke versnelling moet je dat gewicht meenemen en kost dus extra energie. Electrische auto's zijn ook nog altijd pak zwaarder. Daarbij volgens Duitse universiteit Köln heeft een Tesla model 3 in werkelijkheid 170 gr CO2...
Neem synthetische brandstof, waterstof gekoppeld aan CO2 kan in een gewone diesel en mits de waterstof groen is opgewekt is de brandstof CO2 neutraal. Enkel is proces vrij inefficiënt en 1l kost ongeveer 4.5€... dus er is alternatief maar is nog niet voor grote massa.
Een euro 6 temp diesel is momenteel meeste waarde voor geld en milieu. Mooie van verhaal is dat de technologie gewoon versneld is.

Ohhh en een diesel die 300 000km mee gaat is geen uitzondering, heb er een gehad die 1.200.000 km had gereden en grootste kost was de impeller van de waterpomp die kapot was.

Dus ja ik blijf lekker dieselen, totdat een andere technologie me echt kan overtuigen.

tomtom 12:26
afbeelding van tomtom

> Hybrides zijn 150-250 kg zwaarder dan de diesel versie.

De Ford Mondeo HEV weegt meer dan de modellen met klassieke benzinemotoren maar MINDER dan elk model met een dieselmotor!

Hoe kom je erbij dat een hybridewagen een pak zwaarder is dan een dieselwagen? Vergeet niet dat een dieselmotor altijd een pak zwaarder is dan een vergelijkbare benzinemotor, omdat het motorblok meer te verduren krijgt.

> Daarbij volgens Duitse universiteit Köln heeft een Tesla model 3 in werkelijkheid 170 gr CO2...

Die studie is afgeschreven wegens onnauwkeurig en bevooroordeeld.

STU 15:11
afbeelding van STU

LEUGENS LEUGENS LEUGENS
"Zo kunnen we ons inbeelden dat gezinnen die hun 10 jaar oude Peugeot Partner diesel inwisselden voor een nieuwe versie op benzine, grote ogen zullen getrokken hebben. Want hun verbruik steeg plots van 4,5 liter diesel per 100 km naar 8 liter benzine."
Mij PP diesel van die leeftijd verbruikte rond de 8L DIESEL

Wim 17:37
afbeelding van Wim

rijstijl of motor stuk :)

Jens 11:54
afbeelding van Jens

ge moet uwe choke afzetten, dat is niet om uw handtas aan te hangen hé :-)

GOYVAERTS FRANCIS 20:06
afbeelding van GOYVAERTS FRANCIS

ik rij ongeveer 35000km per jaar laat mij maar op diesel rijden anders word het te duur maar ja ze zetten de mensen aan om groener te rijden maar is gewoon een geld kwestie in brussel het moet geld opbrengen en anders niks

John 22:25
afbeelding van John

Door een ongeval (in mijn recht) werd mijn 8 jaar oude diesel ( gekocht met 15% ecopremie) met 185000 km (economisch) perte totale verklaard. Door ons ondertussen verminderde km/jaar (van 33k in begin naar 20k nu) hebben we een 2e hands benzine (euro5) gekocht van 4 jaar oud met amper 30k km op de teller. Verbruik steeg van 5l bij de diesel naar nu een 6liter. Had liever een CNG gekocht , maar wegens hoogdringendheid en beperkt aanbod geen geschikte gevonden.
Persoonlijk had ik liever nog enkele jaren met de diesel blijven rijden, want de regels, modellen, overheden veranderen nog veel te vaak

rudi mertens 07:33
afbeelding van rudi mertens

waarom lees ik niet over additief adbleu zoals in vrachtwagens

tomtom 12:51
afbeelding van tomtom

> Zo kunnen we ons inbeelden dat gezinnen die hun 10 jaar oude Peugeot Partner diesel inwisselden voor een nieuwe versie op benzine, grote ogen zullen getrokken hebben. Want hun verbruik steeg plots van 4,5 liter diesel per 100 km naar 8 liter benzine.

Dat lijkt overdreven in beide gevallen: in het voordeel van de dieselversies en in het nadeel van de benzineversies.

Ik krijg namelijk de volgende cijfers voor diesel en benzine:
* 6,32L/100km voor peugeot partner diesel vanaf bouwjaar 2015: https://www.spritmonitor.de/en/overview/36-Peugeot/345-Partner.html?fuel...
* 7,53L/100km voor peugeot partner benzine vanaf bouwjaar 2015: https://www.spritmonitor.de/en/overview/36-Peugeot/345-Partner.html?fuel...

Qua CO2-uitstoot is het verschil nog minder, want elke liter diesel stoot 10,4% meer CO2 uit dan elke liter benzine.

Van liedekerke Patrick 17:49
afbeelding van Van liedekerke Patrick

Ik rij met de nieuwe Audi a6 avant verbruikt 4.2l kan toch niet vervuilend zijn voor een diesel

andre123 11:24
afbeelding van andre123

nu weer iedereen proberen te overtuigen om toch maar terug voor een diesel te kiezen,en wat gaat de volgende stap zijn binnen enkele jaren??????????????
dieselprijs nogmaals gigatisch de hoogte in,extra taxen,en voor de weinigrijders torenhoge rekeningen voor het onderhoud van hun verstopte milieu gerelateerde onderdelen?
wie laat zich nogmaals vangen door de gekende goednieuwsshow?.

andre123 11:28
afbeelding van andre123

terwijl er nu van alle kanten geprobeerd wordt om de mensen te laten afzien van verwarming op stookolie en gas moeten ze nu weer proberen om hun mazout kwijt te raken aan een gemakkelijk prooi(de automobilisten) om nadien weer gemakkelijke taxen te kunnen opleggen????
wedden dat de olielobby weer aan het sponseren is?

4g63 13:03
afbeelding van 4g63

Da's inderdaad waar, daarom dat het niet aangeraden is om onder de 20d km per jaar een nieuwe diesel te kopen. Van een nieuwe roetfilter koop k hier een tweede wagen.
Mis soms het spinnen van de turbo, de boost die je erdoor krijgt, ook het 'turbogat' dat er ineens niet was bij benzine was wennen. Zo'n oudere turbo was ook vlotter bij koud weer en verbruikte in mijn geval 2 liter minder, wat er veel echter niet weten is dat je tov identieke benzine motor zo'n 250 euro per jaar minder verzekering en taks betaald en daar kom je met 10d km per jaar al heel ver mee.

emiel geugjes 12:31
afbeelding van emiel geugjes

GTL gaan gebruiken en iedere diesel zal enorm veel schoner zijn . Dit is helaas een stuk duurder dus zal de regering de belasting moeten aanpassen. !!

andre123 09:18
afbeelding van andre123

je kan blijven geld steken in het ontwikkelen van schoner dieselmotoren,maar het moet wel rendabel blijven he.
wanneer het uiteindelijk zo duur wordt dat niemand het nog kan/wil betalen,of onderhouden,waarom er dan energie in blijven steken?om een kleine minderheid te plezieren?

Mathieu 10:38
afbeelding van Mathieu

Kleine minderheid? Hoe lang denk je dat het nog zal duren eer de wereldbevolking in ecovriendelijke wagens zal rijden? 15j? 20j? Ze maken zelf speciaal diesels (Audi) om in Europa rond te rijden, en de rest vd wereld krijgt de benzinewagens. Sommige merken trekken gewoon bepaalde modellen weg uit Europa maar in de rest vd wereld mag het model nog verkocht worden. Puur voor de uitstoot.
Trouwens, hoe meer merken geen diesel meer verkopen in Europa, hoe beter de de merken die er wel nog produceren, zullen verkopen.
Vraag en aanbod weet je wel.

andre123 11:28
afbeelding van andre123

ik denk dat je het ff verkeerd begrepen hebt,
mijn bedoeling ging over het zodanig verder ontwikkelen dat het in de toekomst gewoon onbetaalbaar wordt voor jan modaal.
al die extra technologieen om de uitstoot te beperken kosten geld,ook in onderhoud.....
op die manier prijst diesel zichzelf uiteindelijk uit de markt.

Mathieu 12:24
afbeelding van Mathieu

Ja, op particulier vlak wel, en in België zeker. Net gelezen dat op de particuliere markt dat de dieselverkoop onder de 15% is gezakt. Dus, de niet-leasingrijder investeert nu al niet meer in diesel. Nadeel is wel dat de gemiddelde CO2 omhoog is gegaan. Het ene brengt het andere met zich mee.

andre123 12:34
afbeelding van andre123

voor een particulier met gemiddelde km is diesel allang niet meer intressant.
een verkoper die een particulier een diesel aansmeert om 10000km/jaar rond de kerktoren te rijden denkt alleen aan zijn winstmarge en is mijns inziens een bedrieger.
tja,wat is het ergste,co2 en klimaat,of roet en gezondheid?moeilijke oefening....
bewezen is wel dat roet (niet alleen vervoer)meer doden op zijn geweten heeft dan roken.......

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws