Vanaf september staakt Ford de verkoop van de Ka+ in Europa. Waardoor het kleintje 3 jaar na zijn lancering in alle stilte het podium mag verlaten.
Drie jaar geleden werd Ford Ka plots Ka+, want het Europese karretje werd vervangen door een model dat al zijn werk deed in India. Het resultaat was een supermini (zo heet dat dan) die al zijn karakter verloor. Want de guitige Ka werd een stukje serieuzer (en saaier).
CO2 aan de basis
Het deed de verkoop alvast geen goed in Europa. Al was er niet echt een probleem op wereldschaal. Toch heeft Ford nu besloten de stekker uit de Europese Ka+ te halen. Met strengere CO2-regels aan de basis. De Ka+ zou namelijk veel te duur worden met hybride-technieken onder de kap. Want niemand heeft 18.000 euro veil voor een in essentie budgetauto.
Ford is niet de enige met dat probleem trouwens. Want ook Opel Adam en Karl krijgen geen opvolging. Net zoals er twijfels bestaan of Peugeot en Citroën nog een nieuwe 108 en C1 plannen. Hetzelfde verhaal horen we bij Volkswagen (Up!), Skoda (Citigo) en Sea (Mii). Al werden daar de kleintjes omgebouwd naar een elektrisch voertuig. Weet je nog toen we zeiden dat de betaalbare auto met uitsterven is bedreigd?
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 20 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden