Waarom de betaalbare auto ten dode is opgeschreven

betaalbare auto

Dat auto's jaar na jaar duurder worden, we hoeven het eigenlijk niet te vertellen. Alles lijkt er echter op te wijzen dat het binnenkort écht over en out is voor kleine betaalbare wagens. Met minimumprijzen die zullen schommelen rond de 19.000 euro. Het gevolg van strengere CO2-regels die vanaf 2020 in Europa op actief worden gezet.

De compacte hatchbacks, het blijven immens populaire auto's in West-Europa. Met inzendingen zoals de Fiat 500, Renault Clio en Volkswagen Golf. De toekomst ziet er echter somber uit voor deze verkoopstoppers. Of iets correcter; de betaalbaarheid van deze modellen staat serieus onder druk. Want de marges op deze compacte auto's zijn net zoals de basisprijzen relatief laag, waardoor er geen ruimte is voor dure ecologische technologieën.

6.000 euro duurder

Verschillende automerken winden er dan ook geen doekjes om. Als ze zich willen zetten naar de Europese regelgeving op het vlak van CO2-uitstoot, dan moet de prijs van compacte auto's stijgen met zo'n 6.000 euro. Geld dat trouwens niet enkel gaat naar alternatieve aandrijvingen (elektromotoren als voorbeeld) maar ook naar het implementeren van een rits door Europa verplichte veiligheidsnufjes vanaf 2021.

betaalbare auto

Het resultaat is dat auto's die nu 12.000 à 14.000 euro kosten binnenkort bij de dealer zullen staan met een prijskaartje van 18.000 à 20.000 euro. Toegegeven, in ruil krijg je een hoop standaard veiligheidsnufjes én een alternatieve aandrijving met een lage of zelfs geen CO2-uitstoot maar de vraag is natuurlijk of mensen met 20.000 euro over de boeg willen komen voor een kleine tweede wagen in het gezin.

Adieu, les petits

Anders gesteld: steeds minder automerken zien het nut nog van een auto in het A- en B-segment. Zo zal Opel de Karl en Adam laten vallen van haar line-up, ziet Citroën geen toekomst meer in haar C1, Peugeot evenmin in de 108 en bij Ford plannen ze om de Ka+ terug te trekken uit Europa. Smart, die verkassen dan weer naar China voor de bouw van elektrische varianten, terwijl Volkswagen, Skoda en Seat hun stadswagens UP!, Citigo en Mii omvormen naar elektrisch auto's van zo'n 20.000 euro. Volgens geruchten liggen zelfs de Seat Ibiza, Audi A1 en VW Polo op het kapblok.

betaalbare auto

Het segment lijkt dan ook ten dode opgeschreven. Gestuwd door het feit dat automerken hun vlootwaarde (het gemiddelde van alle verkochte auto's) vanaf volgend jaar onder de 95 g/km CO2 moeten krijgen. Een serieuze aderlating voor pakweg Renault en Fiat, twee merken die zowat 60% van hun verkoop draaien in het segment van de compacte auto's. Fiat met de immens populaire 500 en Panda, Renault met de onaantastbare Clio. De toekomst van Dacia, die is evenzeer onduidelijk. Want hoewel het budgetmerk van Renault extreem veel waar voor haar geld weet te bieden kan de businesscase wel eens klaar voor de papiermand zijn.

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Jelledr 18:53
afbeelding van Jelledr

Gaan we het nog verder laten komen?
Door massaal geld bij te drukken is ons geld veel minder waard geworden. Gaan ze ons nog meer afnemen dan wat ze nu al afgenomen hebben? Hebben die zogenaamde veilgheidsnufjes echt wel met veiligheid te maken?
Europa is een gezwel en kankers moeten we uitroeien. Nog een beetje en de kanker is even groot als de grootste kanker op aarde. Israhell. Maar ja zij zijn onze bazen.

andre123 20:04
afbeelding van andre123

mss moeten we met zen allen eens nadenken of we die nutteloze toepassingen op moderne wagens wel nodig hebben.
het is algemeen geweten dat basismodellen haast niet verkocht raken,en we dus vlotjes enkele 1000 en meer neertellen voor snufjes die velen nooit gebruiken.
toevallig vandaag nog gesproken met iemand die een nieuwe duster gekocht heeft vermits de zijne bij een ongeval totall los was.
nieuwe versie met alle toeters en bellen waarvan hij zelf zegt niet te weten waarvoor het allemaal dient.laat staan begrijpt.
dus 7000euro extra lenen voor iets wat je niet nodig hebt.............
want die basisversie ....dat wil ik niet....
ieder doet wat hij wil natuurlijk ,maar of dat klagen altijd terecht is?
lijden we mss niet vaak aan grootheidswaanzin?nooit tevreden,altijd meer.....
20 jaar geleden betaalde ik bijna 550000 bef voor een 1600b met slechts 1 airbag(passagierairbag optie) geen abs,geen airco enz.....

Mathieu 12:31
afbeelding van Mathieu

Andrei, je bent misschien wat ouder, maar we kunnen spijtig genoeg niet terugkeren in de tijd.
De technologie gaat razendsnel en er is maar 1 richting, en dat is vooruit.
En je moet niet zeggen dat iedereen de keus heeft, het is dat, of niet mee zijn en geen werk vinden/behouden.
Gisteren op het nieuws: Joepi, meer vroege schoolverlaters vinden werk. => gevolg: het zullen die eersten zijn die gaan afzwaaien door de technologie.
Ik ben echt geen liefhebber van technologie, maar ik moet mee, of ik verlies op lange termijn mijn werk en ik laat mijn kinderen achterop hinken.
Mijn vader zijn wagens 20j geleden waren zo duur niet hoor. :-)

JRE 10:34
afbeelding van JRE

In de jaren '80 ging een auto ook onbetaalbaar worden door katalysatoren.

andre123 17:44
afbeelding van andre123

inderdaad

4g63 11:17
afbeelding van 4g63

Elektrische fiets, scooter 125cc, elektr scooter,... ok, niet voor iedereen een alternatief maar t kan wel.

andre123 12:41
afbeelding van andre123

tja mathieu,twas maar een vergelijking he,
waarmee ik gewoon ff wou duidelijkmaken dat betaalbaarheid veel van onszelf en onze steeds hogere eisen afhangt.strengere co en dito regels helpen natuurlijk niet,maar om de schuld daar alleen op te steken?
ik ben inderdaad al wat ouder,dus ik heb al wat evolutie's meegemaakt.
ik weet dus wat ik zeg als ik zeg rotverwent volkje.
ieder doet ermee wat hij wil.

4g63 12:55
afbeelding van 4g63

Pedalen en wielen die inklappen bij aanrijding, motorkap en bumperpartij vooraan die andere constructie nodig hebben voor minder kwetsuren bij aanrijding en dan de co2 uitstoot (al is dit wel terecht) kosten centjes.

Antonio 18:30
afbeelding van Antonio

vliegtuigen grootste vervuilers , en schepen ,niemaand zeg niks

suskewiet 18:44
afbeelding van suskewiet

puur rommel wat men in de auto's perst tegenwoordig. Zoek eens een auto zonder airco ?
Om maar te zwijgen van connectiviteit, tpms, noodoproepsysteem, motortjes om de kofferklep dicht en open te doen. En de mensen laten zich graag vangen.
Het is niet Europa die de fout maakt, het is de autolobby die zit te pushen uit naam van de veiligheid. Grootste grap ooit. Ondertussen steken ze in elke auto een touchscreen en daar moet je wel naar kijken om te bedienen. Een gewone radio kon je bedienen op de tast, een touchscreen niet. Dus veiligheid zal de autolobby worst wezen. Binnenkort electromotoren die minder onderhoudskosten in het laatje brengen, men ziet de bui al hangen en men probeert te copenseren met allerhande snufjes. Mij gaan ze niet liggen hebben.
We zouden met z'n allen één jaar de autokoop moeten uitstellen ze zouden wel anders piepen.
En iedereen is geneigd dure auto's te kopen omdat het straatbeeld opgesmukt wordt door dure firmawagens. Men wil er immers bijhoren ...

Jelledr 23:58
afbeelding van Jelledr

Is de reden waarom ik met wagens uit de nineties rijd. Daar kun je zelf nog aan sleutelen en bovendien draag ik mijn steentje bij doordat er geen materiaal gerecycleerd moet worden want het is nog in gebruik.

Jammer genoeg sporen die.. ons aan tot consumeren en maken ze het binnenkort onmogelijk om met die auto's vrij te kunnen gaan en staan waar je wilt. Nieuwe mx 5 kost me rond de 22000 euro terwijl de oude nog altijd super zijn werk doet.

Buiten roest en de gewone slijtage is er niets. Waarom veranderen? En hoe meer ze ons nog zullen afpakken hoe meer tegendraads we zullen worden.
Genoeg is genoeg godverdomme.
We moeten dringend eens beginnen zoeken naar manieren hoe we ze terug kunnen pakken. Dit is nog maar begin. Destijds waren we lammetjes maar tegenwoordig worden de bokken wild en zullen we de kudde niet meer blindelings volgen. Bovenaan is het ene pot nat. Onderaan worden we bedrogen en leeggezogen.

4g63 11:39
afbeelding van 4g63

Wat begon als klein werkje ben k mij ondertussen in gaan verdiepen,
we hebben één voordeel, wat oudere bezines mogen nog vrij lang overal rijden. Tot 2028 bij de oudste hier, tegen dan ga k 'tamme' 4g63 toch stilaan op pensioen sturen, hoewel dat zei k 5j geleden ook al.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws