Dat auto's jaar na jaar duurder worden, we hoeven het eigenlijk niet te vertellen. Alles lijkt er echter op te wijzen dat het binnenkort écht over en out is voor kleine betaalbare wagens. Met minimumprijzen die zullen schommelen rond de 19.000 euro. Het gevolg van strengere CO2-regels die vanaf 2020 in Europa op actief worden gezet.
De compacte hatchbacks, het blijven immens populaire auto's in West-Europa. Met inzendingen zoals de Fiat 500, Renault Clio en Volkswagen Golf. De toekomst ziet er echter somber uit voor deze verkoopstoppers. Of iets correcter; de betaalbaarheid van deze modellen staat serieus onder druk. Want de marges op deze compacte auto's zijn net zoals de basisprijzen relatief laag, waardoor er geen ruimte is voor dure ecologische technologieën.
6.000 euro duurder
Verschillende automerken winden er dan ook geen doekjes om. Als ze zich willen zetten naar de Europese regelgeving op het vlak van CO2-uitstoot, dan moet de prijs van compacte auto's stijgen met zo'n 6.000 euro. Geld dat trouwens niet enkel gaat naar alternatieve aandrijvingen (elektromotoren als voorbeeld) maar ook naar het implementeren van een rits door Europa verplichte veiligheidsnufjes vanaf 2021.
Het resultaat is dat auto's die nu 12.000 à 14.000 euro kosten binnenkort bij de dealer zullen staan met een prijskaartje van 18.000 à 20.000 euro. Toegegeven, in ruil krijg je een hoop standaard veiligheidsnufjes én een alternatieve aandrijving met een lage of zelfs geen CO2-uitstoot maar de vraag is natuurlijk of mensen met 20.000 euro over de boeg willen komen voor een kleine tweede wagen in het gezin.
Adieu, les petits
Anders gesteld: steeds minder automerken zien het nut nog van een auto in het A- en B-segment. Zo zal Opel de Karl en Adam laten vallen van haar line-up, ziet Citroën geen toekomst meer in haar C1, Peugeot evenmin in de 108 en bij Ford plannen ze om de Ka+ terug te trekken uit Europa. Smart, die verkassen dan weer naar China voor de bouw van elektrische varianten, terwijl Volkswagen, Skoda en Seat hun stadswagens UP!, Citigo en Mii omvormen naar elektrisch auto's van zo'n 20.000 euro. Volgens geruchten liggen zelfs de Seat Ibiza, Audi A1 en VW Polo op het kapblok.
Het segment lijkt dan ook ten dode opgeschreven. Gestuwd door het feit dat automerken hun vlootwaarde (het gemiddelde van alle verkochte auto's) vanaf volgend jaar onder de 95 g/km CO2 moeten krijgen. Een serieuze aderlating voor pakweg Renault en Fiat, twee merken die zowat 60% van hun verkoop draaien in het segment van de compacte auto's. Fiat met de immens populaire 500 en Panda, Renault met de onaantastbare Clio. De toekomst van Dacia, die is evenzeer onduidelijk. Want hoewel het budgetmerk van Renault extreem veel waar voor haar geld weet te bieden kan de businesscase wel eens klaar voor de papiermand zijn.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 35 min geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 22 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden