Ging de machtsstrijd tussen constructeurs vroeger over grotere auto’s en steeds meer pk’s, dan ligt het slagveld nu bij computers en elektronica. Dat erkent ook Audi, dat zijn digitale achterstand de komende jaren hoopt om te buigen in een voorsprong.
Nieuwbakken Audi-CEO Markus Duesmann weet wat gedaan. Hij heeft de afgelopen maanden niet alleen de leiding gekregen over het premiummerk van de Volkswagen-groep, maar ook over het grote softwareproject dat alle modellen moet voorzien van hetzelfde softwareplatform. Daar komt nog eens het Artemis-project bij, dat nieuwe technologie moet ontwikkelen voor doorgedreven autonoom rijden.
“Op vlak van digitalisering lopen we nog achter, althans voorlopig”, zegt Duesmann aan persbureau Reuters. De bedoeling is om Tesla niet alleen bij te benen, maar effectief ook in te halen. “De technische ontwikkeling van auto’s draait niet meer om de grootte van een auto, maar om zijn elektro- en elektronische architectuur.” Premium draait vandaag dus vooral om rekenkracht en intelligentie.
Artemis
Om daarrond te werken, is het Artemis-project in het leven geroepen. Dat moet binnen de logge en grote structuur van de Volkswagen-groep een klein en flexibel team worden. Dat team, zo’n 200 man sterk, moet tegen 2024 een eerste product klaar hebben, met de nodige processoren en software om de data van radars, lidars en camera’s bliksemsnel te kunnen verwerken.
Artemis kan van Duesmann gebruik maken van alle knowhow binnen de Volkswagen-groep, maar hoeft zich daar niet toe te beperken. “Als we sneller kunnen werken met een toeleverancier of een softwarebedrijf, dan zullen we dat overwegen”, aldus de CEO. Aan het hoofd van het project staat Alexander Hitzinger, een Duitse ingenieur die niet alleen bij Cosworth en Porsche heeft gewerkt, maar ook bij Apple.
Virtuele assistent
Dat de wapenwedloop vandaag rond elektronica en digitalisering draait, is trouwens niet alleen merkbaar bij de Volkswagen-groep. Nog in Duitsland heeft Audi-concurrent Mercedes zich toegespitst op de virtuele assistent, waarvoor het computerlinguïstisch talent opkoopt en waarin het miljoenen euro’s investeert. Heel wat andere constructeurs springen nu ook op die trein.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 13 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 17 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 22 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden