De toekomstplannen van Alfa Romeo zien er onder de Stellantis-vlag dan wel rooskleurig uit, in de praktijk stelt het ooit zo roemrijke Italiaanse merk het op dit moment maar met twee modellen in zijn gamma. Hoe zit het bijvoorbeeld met die langverwachte Tonale?
Alfa Romeo is de laatste jaren vaker een merk van grootse toekomstplannen dan van concrete realisaties geweest. Op dit moment telt het merk met de Giulia en Stelvio bijvoorbeeld nog maar twee modellen in zijn gamma. Dat moesten en zouden er in de nabije toekomst sowieso meer worden, te beginnen met een compacte SUV die in het gamma onder de Stelvio plaats zou nemen.
Debuut in Genève 2019
Die compacte SUV zou ‘Tonale’ gaan heten, en werd begin 2019 met veel bombarie voorgesteld als conceptmodel. Maar intussen zijn we ruim twee jaar verder, en hebben we nog steeds geen kant-en-klare productieversie gezien. Er is dus nog steeds geen finaal ontwerp dat werd afgeklopt, laat staan specificaties waar de Italianen het over eens waren.
Eerst zag het er bijvoorbeeld naar uit dat de Tonale het platform van de Jeep Compass zou kopiëren, en dus ook diens plug-inhybride aandrijflijn zou gaan overnemen. Maar na de Stellantis-fusie floot nieuwbakken CEO Jean-Philippe Imparato de Tonale terug, naar verluidt omdat hij niet tevreden was over de prestaties van die plug-inhybride aandrijflijn van 190 en 240 pk.
Debuut midden 2022
Geen officiële start voor de Tonale in september dus, en alweer enkele maanden uitstel voor een nieuwe Alfa. Maar voor je vreest dat de compacte SUV dezelfde weg opgaat als de Giulia destijds, die ook enkele keren terug op de tekentafel werd geroepen: Imparato laat via Twitter nu weten dat we de Tonale midden 2022 mogen verwachten.
Today we met 150 international suppliers for the manufacture of our #AlfaRomeoTonale at the Pomigliano plant where it will be built. Our message: quality without compromise. Our 1st electrified vehicle, launching mid-2022, must meet the highest quality standards#ProudlyAlfaRomeo pic.twitter.com/X271yvPNs6
— Jean-Philippe Imparato (@JPImparato) July 13, 2021
De compacte Alfa krijgt wellicht een krachtigere plug-inhybride aandrijflijn, die net als bij de Peugeot-stekkerhybrides richting 300 pk moet gaan. De Tonale wordt dan eindelijk de eerste geëlektrificeerde Alfa: het Giorgio-platform van de Giulia en Stelvio is namelijk niet voorzien op elektrificatie, en zal dus worden uitgerangeerd. Nadien moeten er nog meer geëlektrificeerde Alfa’s volgen, zo blijkt uit Stellantis-plannen.
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 6 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 11 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 11 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 16 uur geleden