Waar blijft de Alfa Romeo Tonale?

Alfa Romeo Tonale 2021

De toekomstplannen van Alfa Romeo zien er onder de Stellantis-vlag dan wel rooskleurig uit, in de praktijk stelt het ooit zo roemrijke Italiaanse merk het op dit moment maar met twee modellen in zijn gamma. Hoe zit het bijvoorbeeld met die langverwachte Tonale?

Alfa Romeo is de laatste jaren vaker een merk van grootse toekomstplannen dan van concrete realisaties geweest. Op dit moment telt het merk met de Giulia en Stelvio bijvoorbeeld nog maar twee modellen in zijn gamma. Dat moesten en zouden er in de nabije toekomst sowieso meer worden, te beginnen met een compacte SUV die in het gamma onder de Stelvio plaats zou nemen.

Alfa Romeo Tonale 2021

Debuut in Genève 2019

Die compacte SUV zou ‘Tonale’ gaan heten, en werd begin 2019 met veel bombarie voorgesteld als conceptmodel. Maar intussen zijn we ruim twee jaar verder, en hebben we nog steeds geen kant-en-klare productieversie gezien. Er is dus nog steeds geen finaal ontwerp dat werd afgeklopt, laat staan specificaties waar de Italianen het over eens waren.

Eerst zag het er bijvoorbeeld naar uit dat de Tonale het platform van de Jeep Compass zou kopiëren, en dus ook diens plug-inhybride aandrijflijn zou gaan overnemen. Maar na de Stellantis-fusie floot nieuwbakken CEO Jean-Philippe Imparato de Tonale terug, naar verluidt omdat hij niet tevreden was over de prestaties van die plug-inhybride aandrijflijn van 190 en 240 pk.

Alfa Romeo Tonale 2021

Debuut midden 2022

Geen officiële start voor de Tonale in september dus, en alweer enkele maanden uitstel voor een nieuwe Alfa. Maar voor je vreest dat de compacte SUV dezelfde weg opgaat als de Giulia destijds, die ook enkele keren terug op de tekentafel werd geroepen: Imparato laat via Twitter nu weten dat we de Tonale midden 2022 mogen verwachten.

De compacte Alfa krijgt wellicht een krachtigere plug-inhybride aandrijflijn, die net als bij de Peugeot-stekkerhybrides richting 300 pk moet gaan. De Tonale wordt dan eindelijk de eerste geëlektrificeerde Alfa: het Giorgio-platform van de Giulia en Stelvio is namelijk niet voorzien op elektrificatie, en zal dus worden uitgerangeerd. Nadien moeten er nog meer geëlektrificeerde Alfa’s volgen, zo blijkt uit Stellantis-plannen.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws