De Amerikaanse constructeur SSC North America haalde eind vorig jaar de pers door met zijn Tuatara 500 km/u te rijden. Die bewering werd kritisch onthaald. Terecht, zo erkennen nu ook de Amerikanen.
De SSC Tuatara is een indrukwekkende machine: een 5,9 liter grote V8 met twee turbo’s en een vermogen van maar liefst 1.350 pk. Met de juiste brandstof (E85) stijgt dat zelfs naar 1.750 pk. Voldoende voor SSC North America om een gooi te doen naar het record van snelste productiewagen ooit, een record dat het met de Ultima Aero TT in 2007 al eens enkele jaren afsnoepte van toenmalig recordhouder Bugatti.
Bekritiseerde claim
Eind oktober pakte SSC North America dan ook uit met de claim dat de Tuatara 508,73 km/u had gehaald. Maar al snel werd die claim op kritische reacties onthaald, omdat er allerlei zaken niet bleken te kloppen in de video die bij het wereldrecord hoorde. Ook de leverancier van de meetapparatuur liet weten niets met de recordpoging te maken te hebben. SSC-oprichter Jerod Shelby zag zich gedwongen om zijn recordpoging opnieuw te doen en zo zijn claim waar te maken.
Staart intrekken
De SSC Tuatara haalde begin dit jaar wel 282,9 mph (455,3 km/u). Toch blijft de mislukte claim over de magische grens van 500 km/u het bedrijf achtervolgen. Daardoor zag SSC North America zich gedwongen om afgelopen week nog een bericht de wereld in te sturen, waarin staat dat het merk wel degelijk officieel erkent vorig najaar op geen enkel moment de grens van 500 km/u doorbroken te hebben. Toch gelooft SSC dat de Tuatara daar nog steeds toe in staat is.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 13 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 17 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
En wat met capaciteitstarief? Het is allemaal zo simpel niet. Ik heb geen vennootschap, ik krijg...
Door this 17 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Mij lijkt het dat de (negatieve) reacties hier vooral komen van mensen die een eigen vennootschap...
Door Bjorn 18 uur geleden