Terwijl de Amerikaanse president traditioneel kiest voor Cadillac, onze eigenste Koning Filip gezien wordt in een S-Klasse en The Queen zich steeds per Jaguar laat brengen, krijgt president Macron van Frankrijk een DS7 hybride-SUV. Vind je dat al raar? Dan heb je het autorepertiore van de voorgaande Franse presidenten nog niet gezien.
Een Franse president, die moet natuurlijk Frans rijden. Zelfs wanneer geen enkel Frans merk op dat moment een echte luxesloep à la Mercedes S-Klasse of Jaguar XF in zijn gamma heeft, zo blijkt. Dat heeft er doorheen de decennia voor gezorgd dat het staatshoofd van onze zuiderburen geregeld in ietwat opmerkelijke modellen gezien werd. We pikken er maar een paar uit…
Citroën DS
Ondanks alles past de Citroën DS misschien wel het beste binnen het plaatje van een ‘presidentenauto’. De DS was formidabel comfortabel, eindeloos elegant en — misschien nog belangrijker — kon gewoon blijven doorrijden wanneer een aantal van zijn banden waren stukgeschoten. Dat bleek onder het bewind van president Charles De Gaulle, die een — aanvankelijk onaangepaste — Citroën DS 19 gebruikte voor zijn dienstverplaatsingen. Tijdens een beschieting werden twee banden geraakt, maar dankzij zijn inventieve hydropneumatische ophanging kon de DS De Gaulle relatief moeiteloos in veiligheid brengen. Nadien opteerde de president opnieuw voor een DS, maar dan wel eentje met een aangepast, gepantserd koetswerk.
Citroën C6
Als je de lijn van de Citroën DS doortrekt, dan kom je — na wat ups en downs — uit bij de Citroën C6. Dit model was de dienstwagen bij uitstek voor Jacques Chirac en nadien ook Nicolas Sarkozy, een president die de spotlights niet schuwde. De C6 was daarvoor misschien wel de ideale auto om twee redenen: zijn unieke design volgde ruwweg het lijnenspel van de oorspronkelijke Citroën DS, én je zag maar bitter weinig C6’en op de wegen waardoor eentje meteen in het oog sprong. De C6 was bovendien verkrijgbaar met sterke V6-motoren en de traditionele hydropneumatische ophanging voor ultiem comfort.
Peugeot 607 Paladine
Misschien wel één van de opvallendste dienstwagens die ooit de presidentiële garage in Frankrijk heeft mogen sieren is deze Peugeot 607 Paladine. Al is het waarschijnlijk ook wel de wagen met de kortste dienstperiode, want deze 607 heeft maar één keer het daglicht mogen zien. Peugeot had de Paladine al gebouwd in 2000 als conceptwagen en de auto was dus eigenlijk niet bedoeld om effectief gebruikt te worden. Bij de inhuldiging van president Sarkozy — 8 jaar later — werd gekozen om de auto toch één keer in te zetten. Voor de gelegenheid werd zijn front voorzien van de facelift die de 607 intussen had gekregen. De Paladine was een halve meter langer dan de doordeweekse 607 en had achteraan een metalen vouwdak zoals ook de Peugeot 207 CC er destijds eentje had.
Renault Vel Satis
Als de Peugeot 607 Paladine de opvallendste Franse staatsauto is, dan is de Vel Satis waarschijnlijk de minst opvallende. Zo onopvallend zelfs dat de meesten niet weten dat het hier om een luxewagen gaat. Want dat was effectief het doel van de Vel Satis: de luxewagen heruitvinden in hatchbackformaat. De dienstwagen werd met een aantal centimeter verlengd maar dat kon niet veranderen dat de Vel Satis er nog steeds uitzag als een opgeblazen Megane met verduisterde ramen. Dat het bij uitstek Nicolas Sarkozy was die er de — toch iets meer flamboyante — Citroën C6 voor aan de kant schoof maakt het al helemaal raar.
Renault Safrane Biturbo
Ook deze Renault zag er op het eerste gezicht maar wat gewoontjes uit, maar de Franse presidenten moeten er toch echt wel iets in gezien hebben. Doorheen de ambtstermijnen van Mitterrand en Chirac zijn er maar liefst vijf Safranes de revue gepasseerd maar de opmerkelijkste was de laatste. Dat was namelijk een Safrane Biturbo, voorzien van een 3.0-liter V6-motor met — jawel — twee turbo’s, goed voor 262 pk. Geef nu toe: dit of een S-Klasse? Nee? Niemand?
Recente reacties
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Het gevoel te hebben van meer overzicht te hebben? Is dat ook niet zowat de drogreden waarom de...
Door Adriaan 20 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
De auto weet natuurlijk niet dat hij op een eindpunt zit maar als je langzaam rijd wordt...
Door Jan 22 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Als je veel in een grootstad rijd,kun je geen camera's genoeg hebben. Want daar rijden wel wat...
Door mike 1 dag geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Deze houd achterliggende auto's in de gate. Als er 1tje opknalt maakt die foto's van alles rondom...
Door St 1 dag geleden