Genesis: Hoever staat Hyundai’s luxemerk?

Genesis G80 sedan 2021

Een aantal Aziatische merken hebben onze contreien al proberen veroveren met een premiumafgeleide, met wisselend succes. Enkel Lexus mag zichzelf tot de volhouders rekenen. Hyundai wil echter een graantje meepikken met Genesis, een luxemerk dat we stiekem al eerder te zien kregen.

Zo’n twee jaar geleden namen we afscheid van Infiniti, Nissans premiummerk, Honda’s Acura kregen we in Europa al helemaal nooit te zien en Toyota brak dan wel door met Lexus maar zeg eens eerlijk: hoeveel Audi A6’en loop jij tegen het lijf voor elke Lexus ES die je in het wild ziet? Het Oude Continent lijkt dus niet de ideale voedingsbodem voor Aziatische luxe, maar toch wil Hyundai het nog eens proberen met Genesis.

(Hyundai) Genesis

En we zeggen hier bewust “nog eens”, want Genesis is eigenlijk helemaal geen nieuwkomer. We schrijven namelijk 2008 wanneer we voor het eerst auto’s onder die noemer zien verschijnen, al gaat het op dat moment niet om een merknaam. De grote Genesis sedan en sportieve Genesis Coupe dragen namelijk een Hyundai-logo op hun voor- en achterzijden, een beetje zoals momenteel ook de Ioniq-naam ergens tussen merk en model zweeft. De toon is echter gezet want beide Genesissen — Genesi? — onderscheiden zich van de Hyundai-massa met achterwielaandrijving, een strak design en meer luxe.

Genesis G80 2017

Hoewel de twee modellen zeldzame verschijningen blijven op onze wegen is het Genesis-verhaal wereldwijd geen flop. Vooral in Azië en in de VS wist Hyundai er heel wat aan de man te brengen, en dat gaf de Koreanen het vertrouwen om de Genesis-naam toch af te scheiden van de Hyundai-borst. Sinds 2015 is Genesis dus een merknaam en werd de Hyundai Genesis sedan — toen in zijn tweede generatie — omgedoopt tot Genesis G80. De Genesis Coupe was op dat moment al uit productie en kreeg geen rechtstreekse opvolger.

Compleet gamma

Nog geen twee jaar later trok het nieuwe merk zijn Europese staart alweer in na hier slechts een handjevol G80’s verkocht te hebben, maar elders denderde de Genesis-trein gewoon verder. Zo overschreden de Koreanen begin 2021 de mijlpaal van 500.000 wereldwijd verkochte auto’s sinds de onafhankelijkheidsverklaring van het merk en brachten ze in 2020 alleen al ruim 100.000 exemplaren aan de man. Reden genoeg dus om nog eens voet op Europese bodem te wagen: zo kondigden ze een comeback aan in de zomer van 2021.

Genesis G70 Shooting Brake

Momenteel zien we echter nog geen auto’s met Genesis-logo op onze wegen, maar dat betekent niet dat de topmannen gelogen hebben. De Europese lancering zou namelijk eerst plaatsvinden in Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Momenteel is het merk daar dan ook aanwezig met maar liefst vijf modellen: een D-segmentsedan in de vorm van de G70, een gelijknamige shooting brake-versie, een SUV-afgeleide genaamd GV70, een iets grotere G80 sedan in het E-segment en een GV80 SUV.

Kwestie van tijd

Het is dus alvast duidelijk dat Genesis een modelfilosofie volgt die wij Europeanen we kunnen smaken. Zo positioneert het zijn modellen rechtstreeks in het vaarwater van de gevestigde, veelal Duitse waarden. Even geleden kondigde Genesis bijvoorbeeld ook een nieuwe G90 aan, een luxesloep ter grootte van de Mercedes-Benz S-Klasse. Daarnaast brengt het binnenkort ook de elektrische GV60 naar Europa die zijn platform deelt met de bij ons bejubelde Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6. Ook op designvlak mikt Genesis trouwens duidelijk op Europese idealen, want de Chief Creative Officer van het merk is onze eigenste Luc Donckerwolke.

Genesis GV60

De plannen voor een Belgische lancering zijn momenteel nog afhankelijk van het succes in de andere markten, en op dat vlak lijkt Genesis met de moeilijksten begonnen te zijn. Het gros van ons premiumsegment komt namelijk uit Duitsland en net daar probeert het merk als eerste door te breken. Met zo’n uitgebreide line-up lijkt het ons echter slechts een kwestie van tijd voor hen dat lukt, en voor we dan ook exemplaren op onze wegen te zien krijgen. De strakke G80 zou hier naar onze mening alvast niet misstaan.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Korean Car Lover 00:24
afbeelding van Korean Car Lover

Als er 1 autogroep is over wiens 'track record' ik danig onder de indruk ben, dan is het wel de Hyundai Motor Group. Was deze autogroep dertig jaren geleden nog een bescheiden muurbloempje, dan kan je tegenwoordig zeker niet meer naast hun massale aanwezigheid kijken in het hedendaagse straatbeeld. De afgelopen 20 jaren gingen ze er telkens met reuzensprongen op vooruit, en ze denderen maar gewoon door.

Om een lang verhaal kort te maken: een jaar of 10 geleden heb ik mij dus ook zo'n vermaledijde Hyundai aangeschaft, en nooit eerder zo tevreden geweest over
de geleverde en bewezen kwaliteit van mijn voertuig. Zonder ook maar 1 seconde te twijfelen heb ik vorig jaar dus opnieuw een Hyundai aangeschaft, heden terug tot
volle tevredenheid. Van mij mogen hun auto's zelfs iets meer gaan kosten dan een gelijkaardig voertuig van een ander merk, dan nog kies ik voor een auto van dit concern.
Zo overtuigd ben ik van deze fabrikant.

Genesis wordt zeker een niet te onderschatten speler in zijn eigen marktsegment, alhoewel enkelingen het voorlopig misschien nog even anders zullen zien.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws