
De Aziatische coupés zijn weer hot. Na de Toyota GT86 en Subaru BRZ lijkt de markt te zijn open getrokken, tijd dus voor Hyundai om haar Genesis Coupé te vernieuwen.
Oud kon je de vorige Genesis Coupé niet noemen, maar wie naar deze facelift kijkt, ziet dat er een pak verouderde elementen aanwezig waren die nu werden weggewerkt. De nieuwe Genesis oogt een pak "westerser". Een nieuwe snoet die zich laat kenmerken door nieuwe bumpers met LED-verlichting en een gespierde motorkap met twee contrasterende luchtinlaten. Achteraan werden de lichtblokken strakgetrokken en komt die standaard met wat spoiler-geweld.
Binnenin oogt het nog wat Amerikaans, maar volgens de heren van Hyundai kunnen we concluderen dat de volgende generatie Genesis veel meer voor Europa zal worden ontwikkeld dan wel voor Amerika. De nog wat brede zetels en aanvaardbare kwaliteit laten ons toe te stellen dat de i30, i40 en andere Europees ontwikkelde wagens al een paar stapjes verder staan.

De looks binnenin zijn prima, zij het dat die sportief dienen te zijn. Zoals de nieuwe metertjes, die ons aan de Chevrolet Camaro doen denken, duiden in de V6-variant onder andere het op dat moment gebruikte koppel aan en in de 2.0 liter-variant de turbodruk. Drie metertjes per auto, maar aangepast aan de motorisatie, het zijn leuke details. Verder valt achter de versnellingspook de fake-carbon op als sluitkap voor een opbergvakje met "Genesis Coupé" opschrift.

Onder de kap vinden we nog grotere verrassingen. De standaardvariant, de 2.0 liter viercilinder turbo, krijgt er maar liefst 64 pk bij. Daardoor komt het totaal op een woopy 275 pk en 372 Nm. De straffere 3.8 liter V6 krijgt 34 paarden extra onder de kap, goed voor een totaal van 347 stuks en 400 Nm. Beide motoren zijn te koppelen aan een automatische of manuele versnellingsbak.
We reden zowel de viercilinder als de zescilinder, beide gekoppeld aan een erg goed schakelende manuele versnellingsbak. Grootste verschil tussen beide is de dagelijkse bruikbaarheid. De V6 is daar net iets te speels voor. Toen we de V6 reden was het regenachtig en stond de Genesis op winterbanden, dus we kunnen nog geen definitief oordeel vellen. De 2.0 liter is veel bescheidener, al sneeuwde het met bakken toen we die reden. Het leuke motorgeluid van de V6 valt wel weg, maar de bruikbaarheid van de Genesis wordt wel groter.

Standaard kost de Genesis Coupé 2.0 Turbo 30.999 euro. Voor een achterwiel-aangedreven coupé van dit formaat is dat weinig geld. Wie voor de beter uitgeruste variant kiest, de Coupé GT, betaalt 4.000 euro extra. Opvallend is dat de automaat enkel beschikbaar is op de duurdere GT variant. Hyundai kiest voor die strategie omdat het uit ervaring leerde dat mensen die voor een automaat kiezen ook vaker voor een beter uitgeruste variant kiezen.
De Genesis Coupé kost ongeveer evenveel als de Toyota GT86 of Subaru BRZ. In tegenstelling tot het Japanse duo is de Genesis Coupé wel wat volwassener.
Recente reacties
Rij-impressie + video: Audi E-Tron GT Quattro (2021)
Bedankt, Ronny! Dat weggetje rond het trainingsveld is eigenlijk perfect voor onze stilstaande...
Door Wim Bervoets 13 uur geleden
Rij-impressie + video: Audi E-Tron GT Quattro (2021)
Mooie en duidelijke reportage over deze top Audi. Dikke duim. Ik kijk al uit naar de dag dat...
Door Ronny Vandezande 16 uur geleden
VW wil jouw mening over de ID.3 Convertible
Ik rij nu al cabrio die waarom zou ik niet elektrisch cabrio rijden? Maar geen rollbar! En graag...
Door Charly Vanmassenhove 1 dag geleden
Vraag: Moet Volvo een elektrische stationwagen op de markt brengen?
Een goede Cx is belangrijk om het verbruik te drukken, ook elektrisch. Dus die station zal er wel...
Door JL 1 dag geleden